Текстовете на песните стават все по-прости, гневни и повтарящи се
Изследователи анализират думите в над 12 000 англоезични песни от различни жанрове
Проблемът не е в това, че просто остаряваме. Според ново проучване текстовете на песните наистина стават все по-прости и повтарящи се.
През последните 40 години посланията в музиката са станали по-злобни и по-самонадеяни, установява проучването, което потвърждава мнението на всички застаряващи музикални фенове, отбелязва The Guardian.
Екип от европейски изследователи анализира думите в повече от 12 000 англоезични песни oт жанровете рап, кънтри, поп, R&B и рок от 1980 до 2020 г.
Преди да опише подробно как текстовете са станали по-елементарни, изследването посочва, че американската легенда Боб Дилън - който се прославя с лириките си през 60-те години на миналия век - е спечелил Нобелова награда за литература.
Старшият автор на доклада Ева Зангерле, експерт по препоръчителни системи в австрийския университет в Инсбрук, отказва да посочи конкретен по-нов изпълнител, който да има прости текстове.
Но тя подчертава, че текстовете на песните могат да бъдат "огледало на обществото", което отразява как ценностите, емоциите и заниманията на дадена култура се променят с течение на времето.
"Това, на което станахме свидетели през последните 40 години, е драстична промяна в музикалния пейзаж - от начина, по който се продава музика, до това как тя се произвежда”.
През изследваните няколко десетилетия многократно се наблюдават сътресения в начина, по който хората слушат музика. Виниловите плочи и касетите от 80-те години на миналия век отстъпват място на компактдисковете от 90-те, а след това появата на интернет води до днешните платформи за стрийминг, управлявани от алгоритми.
За целите на проучването изследователите са разгледали емоциите, изразени в текстовете на песните, колко различни и сложни думи са използвани и колко често се повтарят. "Лириките във всички жанрове имаха тенденция да стават по-прости и по-повторяеми", обобщава Зангерле.
Резултатите потвърждават и предишни изследвания, които показват намаляване на положителните, радостни послания с течение на времето и увеличаване на тези, които изразяват гняв, отвращение или тъга. Текстовете също така са станали много по-обсебени от самите себе си, като думите "аз" или "мой" са станали много по-популярни.
Броят на повтарящите се реплики се е увеличил най-много в рапа, отбелязва Зангерле - добавяйки, че очевидно той има най-дълги текстове по начало.
"Рап музиката е станала по-злобна от другите жанрове", добавя тя.
Изследователите също така проучват текстовете на кои песни са най-търсени в сайта за транскрипция Genius. За разлика от другите жанрове, феновете на рока най-често са търсили лириките на по-стари творби. През последните десетилетия рокът се срина в класациите и това може да означава, че почитателите все повече се обръщат назад към разцвета на жанра, а не към настоящето му.
Друг начин, по който се е променила музиката, е, че "първите 10-15 секунди са изключително решаващи за това дали ще пропуснем песента или не", казва Зангерле.
Предишни изследвания също така показват, че в наши дни хората са склонни да слушат музика повече на заден план. Казано по-просто, песните с повече припеви, които повтарят основните думи, изглежда са по-популярни.