Coldplay, Ед Шийран, а сега и Тейлър Суифт. Сингапур гледа на концертната икономика като на нов двигател на растежа, който ще добави стотици милиони долари към приходите от туризъм.

"Градът на лъвовете традиционно е по-скоро магнит за бизнес пътувания, но тези мащабни музикални събития са благодат за туристическите услуги на Сингапур, които могат да добавят до 10% към неговия БВП", пише в бележка икономистът на HSBC Юн Лиу.

През януари британската група Coldplay изнесе шест концерта на Националния стадион в Сингапур. Феновете закупиха 200 000 билета, като концертите бяха разпродадени в рамките на няколко часа, което счупи рекорда на града-държава за най-много продажби от изпълнител за един ден. Сингапур беше основната спирка в Азия на световното турне на групата, наречено "Music of the Spheres", което даде тласък на туристическата индустрия в страната, посочва CNBC.

Платформата за пътувания в Азиатско-тихоокеанския регион Agoda отбеляза "огромен ръст" в трафика на търсене на места за настаняване в Сингапур по време на концерта на Coldplay. Компанията съобщи, че интересът към тези дати е бил 8,7 пъти по-голям, след като групата е започнала продажбата на билети през юни. Agoda заяви, че увеличението се дължи главно на туристи от съседните държави Малайзия и Индонезия.

Този уикенд Сингапур ще бъде домакин на американската попзвезда Тейлър Суифт, чието турне Eras Tour в САЩ миналата година се оценява на около 4,6 млрд. долара потребителски разходи.

"Очаква се Тейлър Суифт също да даде значителен икономически тласък, като се имат предвид нейните предишни постижения", казва Лиу пред CNBC.

Малко след като певицата обяви датите за концерта си в града-държава, резервациите за хотели в Сингапур за март 2024 г. нараснаха с 10%, сочат данни на компанията за хотелски анализи Smith Travel Research. Суифт ще изнесе шест концерта в началото на март.

Търсенето на полети до страната също нарасна. Турнето на певицата ще посети само три държави в Азиатско-тихоокеанския регион: Япония, Австралия и Сингапур. Миналата седмица Сингапурският съвет по туризъм съобщи, че е предоставил безвъзмездна помощ, за да доведе Eras Tour в страната.

Както водещият превозвач в държавата Singapore Airlines, така и нискотарифната авиокомпания Scoot казват пред CNBC, че търсенето на полети до Сингапур през март е скочило, особено от Югоизточна Азия. Jetstar Asia също потвърждава, че е отбелязала ръст на търсенията с около 20% за маршрути, свързващи дестинации като Банкок, Манила и Джакарта със Сингапур.

Очаква се концертите на Суифт да донесат приходи от туризъм в размер на 350-500 млн. сингапурски долара (260,3-371,9 млн. долара), ако се предположи, че около 70% от посетителите на концертите ще долетят от чужбина, пише CNBC.

Репутацията на Сингапур

Държавата е привлякла и изпълнители като Ед Шийран, Бруно Марс, Blackpink и други именити артисти. Концертната програма, изпълнена със звезди, дава на Сингапур нов блясък като туристическа дестинация.

Сингапур е силно експониран в технологичното производство и финансите, но свързаните с пътувания услуги съставляват 10% от БВП на страната, казва Лиу.

Събитийният туризъм променя облика на туристическата индустрия след пандемията, тъй като все повече хора са готови да летят, за да посетят концерти или спортни събития.

Освен директните приходи от концертите, звездите от световна величина биха могли да допринесат и за по-дълготрайно подобряване на репутацията, като подкрепят страните домакини, отбелязва CNBC.