Ако преди време да си направиш пиърсинг беше свързано с посещение на мрачно студио за татуировки или тъмна стая в подземие, с днес Мария Таш е създала по-луксозно преживяване, включващо частни салони за манипулацията и бижута със скъпоценни камъни.

Нюйоркчанката открива първото си студио в Ийст Вилидж, Лондон през 1993 г., а през 2016 г. разширява дейността си в световен мащаб, разказва Financial Times.

Сега тя притежава 13 обекта, включително в Harrods, един в Le Bon Marché и щанд във флагмана на австралийската верига за красота Mecca в Сидни.

"Исках да създам перфектното пиърсинг пространство, а не такова, в което имаш усещането, че си в операционна зала", казва Таш.

Facebook | Maria Tash

Основен фактор за успеха ѝ са съветите как да се грижим за ушите си, но и възможността за пиърсинг на най-различни места, включително две, които самата Таш е патентовала. И не на последно място – дизайнът на бижутата, подходящи за такава специална цел.

Maria Tash е един от малкото брандове за фини бижута, които нарушават правилата на индустрията, пропита с традиционни ценности, представляваща някои от най-големите и стари бижутерски къщи в света.

Новаторите се конкурират с тях с дизайни, които използват световните тенденции, предлагат нови услуги и предизвикват традиционните материали в индустрията.

Facebook | Maria Tash

Такава е и базираната в Торонто Mejuri, която прави впечатление с конкурентните цени и маркетинга на "самостоятелно закупуване", насърчаващ клиентките да купуват бижута за себе си.

"Купи си проклетия диамант!" – това казваме ние", обяснява Нура Сакиджа, която стартира Mejuri през 2015 г.

"Винаги сме мислили за изящните бижута като за подарък, обикновено продаван на мъже и купуван за жени."

Facebook | Mejuri

Самостоятелното закупуване не е новост за индустрията (Diamonds by the Yard на Tiffany & Co, лансирана през 70-те години от Елза Перети, е предназначена за дами, които купуват за себе си), но може би е новост за първите или по-младите клиенти на бижута и това е пазарна ниша, от която Mejuri се възползва.

"Традиционно фините бижута се характеризират с дистанция и стремеж за придобиване, но ние искахме марка, която е равна или дори е приятел на клиента."

Mejuri вече има 29 магазина в цял свят и е привлякла 2,4 милиона клиенти от стартирането си. Постига това чрез привлекателен маркетинг, опростен дизайн и ценови диапазон.

Позиционира се като съперник на традиционните луксозни имена с предлагането на 14-каратово злато и дизайни, сред които диамантена гривна за 2400 паунда.

Facebook | Mejuri

Нура Сакиджа, която е трето поколение бижутер, предлага пълна прозрачност на веригата за доставки на Mejuri - нещо, което намира отклик сред по-младото поколение, което се смята за социално по-осъзнато.

"Дадохме приоритет на работата с производители, които са сертифицирани от организации на трети страни като Responsive Jewellery Council, за да сме сигурни, че някой друг управлява процеса, независимо дали става въпрос за условията на труд или плащанията", казва основателката на компанията. Mejuri използва 95 % рециклирано злато и 92% рециклирано сребро и се стреми към 100% до 2030 г.

Mejuri.com

През декември пусна на пазара първата си колекция, изработена с лабораторно отгледани диаманти, използвайки камъни, сертифицирани от SCS Global Services, състояща се от 12 дизайна, които преосмислят някои от съществуващите стилове с естествени диаманти.

"Ние предоставяме стойност на клиента. За мен това е пресечна точка на страхотен дизайн, страхотно качество и цена. И така, установяваме, че много от нашите клиенти все още искат гривна, но ще я купят с лабораторно отгледани диаманти, което има предимства за опазването на околната среда."

Лабораторно отглежданите диаманти са една от най-спорните части на съвременната индустрия за луксозни бижута, както от гледна точка на потребителите, така и от гледна точка на производството.

Традиционалистите твърдят, че камъните, които имат същите химически свойства като естествените диаманти, са "фалшиви" или не запазват стойността си, а енергията, необходима за производството им, често не е толкова екологично ефективна, колкото твърдят компаниите.

Независимо от това, продажбите на лабораторно отгледани диаманти са се увеличили от под 1 млрд. долара през 2016 г. до малко над 12 млрд. долара през 2022 г., според анализатора на индустрията Пол Зимниски.

И някои от най-старите и традиционни бижутери вече се присъединяват към света на лабораторно отгледаните диаманти: През 2018 г. De Beers Group, един от най-големите производители и дистрибутори на естествени диаманти пусна на пазара марката Lightbox за лабораторно отгледани диаманти.

LVMH, която притежава Tiffany & Co, Bulgari и Chaumet, инвестира в производителя на лабораторно отгледани диаманти Lusix, а парижката Fred, също част от френския конгломерат, показа миналата година първата си колекция от лабораторно отгледани диаманти.

Навлизането на лабораторно отгледаните диаманти в луксозното пространство се дължи главно на новопоявили се марки като лондонската Kimaï, която се предлага в Net-a-Porter и Diamond Foundry, основана в Калифорния през 2012 г. от инженери от MIT, Stanford и Princeton, които се стремят да създават диаманти чрез слънчева енергия.

Компанията е подкрепена от самия Леонардо ди Каприо, който инвестира след работата си във филма "Кървав диамант", разкриващ ужасяващата експлоатация на труд в минната индустрия.

"Ние създаваме диаманти с "реално нулеви" въглеродни емисии, което означава, че дори не се нуждаем от въглеродни компенсации, защото използваме енергия с нулеви емисии, за да кристализираме парниковите газове в диаманти", обяснява главният изпълнителен директор Мартин Рошайзен.

"А доларите на потребителите отиват за работни места със справедливо заплащане в развити страни със стандарти за здраве и безопасност."

Diamond Foundry планира да утвърди лабораторно отгледаните диаманти като пълноправен луксозен продукт чрез собствената си марка Vrai, както и в сътрудничество: досега е работила с Balmain, Givenchy и Dover Street Market, които включват дизайни на изящни бижута.

Колекцията на Prada с диаманти, отгледани в лаборатория, която беше пусната през октомври и включваше триъгълна шлифовка, имитираща логото на марката, е изработена с камъни от Diamond Foundry.

"През последните пет години удвоявахме продаваните диаманти всяка година и сега сме достигнали същото ниво като една от трите най-големи мини в света - с много по-високо качество и размер на диаманта. Около половината от всички диаманти, продавани в САЩ, вече са отгледани в лаборатория.

Както и очаквахме, цялата тази категория от пълна новост стана напълно приета за няколко години. Другите континенти я следват с обичайното закъснение", допълват основателите на компанията.

И все пак все още има съпротива - включително от Таш, която не планира да използва лабораторно отгледани диаманти в своя бранд.

"За мен лабораторно отгледаните диаманти са фалшиви. Да, може би съставът им е същият, но просто не са от природата и аз не мога да ги възприема", категорична е тя.