Politico: ЕС отлага повишението на данъчните ставки върху горивата
Страните обмислят седемгодишен гратисен период, през който да се въведат новите ставки, както и изключения за риболовни кораби и полети до и от островни държави
Страните от Европейския съюз предлагат значителни отлагания и изключения от данъчното облагане на горивата, което цели осигуряване на по-благоприятно в климатично отношение бъдеще.
Това твърди Politico, цитирайки информация от документи на ЕС. Причината за отлагането е нарастващото недоволство срещу политиките в областта на околната среда.
Законодателството, наречено Директива за данъчно облагане на енергията, има за цел да повиши данъчните ставки за изкопаемите горива и да накара хората да се откажат от източниците на енергия, които отделят въглерод, като част от опита за постигане на амбициозните климатични цели на ЕС.
Но нов проект на закона, получен от Politico, разкрива, че страните от ЕС сега обмислят седемгодишен гратисен период, през който държавите да въведат постепенно новите данъчни ставки, както и изключения за риболовни кораби и полети до и от островни държави.
Промените са направени поради "основателните опасения, изразени от столиците", се посочва в придружителния документ към новото предложение, изготвен от белгийското председателство на Съвета, което наблюдава преговорите между страните от ЕС.
Реорганизацията на данъчното облагане, въведена за първи път през юли 2021 г., е част от по-широкия стремеж на ЕС да намали 55% от въглеродните емисии до 2030 г. Напредъкът по законопроекта обаче е в застой от месеци, като длъжностни лица потвърждават, че перспективата за по-високи цени на горивата е неосъществима за европейските гласоподаватели, които ще се отправят към избирателните секции на 9 юни.
През последните месеци фермери и шофьори също излязоха на улицата в цяла Европа, оплаквайки се от разходите за енергия, което прави идеята за по-високи данъци върху горивата още по-трудна за преглъщане от политиците.
Авиокомпаниите също предупредиха, че повишаването на данъците може да навреди на сектора, който все още се възстановява от пандемията.
В този контекст новото предложение предлага значително забавяне на приемането на минималните данъчни ставки за горивата в ЕС, тъй като има опасения, че промяната ще увеличи разходите за отопление, за зареждане на автомобилите и за полети.
"Държавите членки могат да постигнат това в рамките на преходен период от седем години, за да се осигури постепенно въвеждане", се казва в новия проект, цитиран от Politico. В него са предвидени и нови изключения за риболова, който, както се посочва в документа, е от голямо икономическо значение за крайбрежните общности.
В законодателството се отбелязва, че на страните членки "следва да се позволи да прилагат преференциален режим на данъчно облагане на определени дейности, важни за функционирането и сигурността на страната", например морски патрули и военни полети.
Друга уговорка би позволила на страните да определят нулева данъчна ставка за граждански въздушни полети до и от летища, "разположени на острови, които нямат пътна или железопътна връзка с основната континентална суша на ЕС". Мярката, която ще се прилага за страни членки като Кипър и Малта, ще бъде в сила през следващите 10 години, а след това ще има допълнителен петгодишен преходен период.
За активистите в областта на климата тези компромиси са вратички, които подкопават смисъла на актуализирането на данъчните ставки за енергия, така че да съответстват на амбициите на ЕС в областта на климата.
"Едно от големите предизвикателства в преразглеждането на Директивата за данъчно облагане на енергията беше да се премахнат несправедливите данъчни привилегии, от които се възползваха някои сектори", заяви Джо Дарден, експерт по авиация в групата "Транспорт и околна среда". "Всеки нов компромис идва с набор от нови изключения. В текста има значителни пропуски, които означават, че по-голямата част от авиационното гориво остава необложено с данък.", допълва експертът.
Дори най-замърсяващите в сектора не са изправени пред пълната сила на екологичните реформи, твърди Дарден. Макар че собствениците на частни самолети и тези, които ги наемат, ще трябва да плащат данък гориво, се очаква той да е същият, който средностатистически шофьор плаща, когато зарежда гориво на бензиностанцията.
"Това изглежда несправедливо, като се има предвид непропорционалното въздействие върху климата и богатството на притежателите на частни самолети", смята експертът.
Говорител на ЕК заяви пред Politico: Не коментираме текущи преговори, но допълни, че изпълнителната власт на ЕС ще "насърчи" страните да "постигнат компромис, който да запази амбицията на предложението".
Говорителят защити усилията на Комисията с аргумента, че те "подкрепят нашите приоритетни цели за намаляване потреблението на замърсяващи енергийни източници и за насърчаване на по-екологични горива и енергийна ефективност".
Това не е първото усилие за данъчна реформа в областта на енергетиката, което се сблъсква с политическа опозиция, допълва изданието.
През 2015 г. ЕК се принуди да отстъпи от предложеното преразглеждане на правилата за целия блок, след като столиците на ЕС не успяха да постигнат споразумение в продължение на четири години преговори.
И дори белгийското председателство на Съвета да намери компромисна позиция за националните правителства, ЕП няма да придвижи законодателството преди изборите, оставяйки Директивата за енергийното данъчно облагане като следизборен махмурлук за следващата Европейска комисия, допълва Politico.