Социалната мрежа на Тръмп зацикли, губи потребители месец след месец
Досега през май дневните посещения на Truth Social в САЩ са паднали с повече от 21% спрямо април и с повече от 35% спрямо март
Близо две години и половина след старта си Truth Social се затруднява да задържи малката си потребителска база в САЩ, сочат нови данни за платформата за микроблогове, стартирана от медийната компания на бившия президент и настоящ кандидат на републиканците Доналд Тръмп. Досега през май дневните посещения на Truth Social в САЩ са намалели с повече от 21% спрямо април и с повече от 35% спрямо март, според аналитичната платформа Similarweb.
Средният брой месечни посещения на сайта през изминалата година - малко над 4 млн. от май 2023 г. до април 2024 г. - е спаднал с повече от 39% спрямо предходния 12-месечен период, от май 2022 г. до април 2023 г. Трафикът намалява дори когато Тръмп - най-известният потребител на Truth Social и мажоритарен акционер на компанията майка Trump Media - насити националните новини с отразяването на наказателния си процес и кандидатурата си за Белия дом. И макар че приложението отбеляза рязък ръст на посетителите в навечерието на публичния търговски дебют на Trump Media през март, най-новите данни на Similarweb показват, че тези печалби вече са заличени.
Данните за потребителите и ангажираността от Similarweb и две други компании за данни, събрани и анализирани ексклузивно за CNBC, предлагат поглед върху развитието на водещия продукт на Trump Media - такъв, какъвто самата компания все още не е предоставила. Тя твърди, че не проследява ключови показатели, които платформите за социални медии традиционно използват, за да наблюдават резултатите си, като активни потребителски акаунти, брой на дневните и месечните посетители, приходи на потребител и рекламните импресии.
Trump Media смята, че проследяването на тези статистически данни „може да не съответства на интересите“ на компанията или на нейните акционери, според последното ѝ заявление до Комисията по ценните книжа и борсите. Дружеството също така посочва, че „може никога да не започне да събира, наблюдава и отчита някои ключови оперативни показатели“.
CNBC се обръща към Trump Media за коментар относно констатациите на анализаторските компании с искане тя да предостави някакви собствени данни и получава отговора: „Защо бихме коментирали за фалшива новинарска мрежа, която съобщава за фалшиви анализи?“.
Но новите анализи могат да бъдат предупредителни знаци за Trump Media, чийто бизнес зависи до голяма степен от увеличаването на потребителската база.
„Ако не можете да докажете, че имате значителна, активна, ангажирана, нарастваща аудитория, не разбирам как създавате успешен бизнес в социалните медии, поддържан от реклами“, коментира Дейвид Кар, редактор на отдел „Прозрения, новини и изследвания“ в Similarweb.
Trump Media разчита изцяло на приходите си от продажби на реклами и разкрива в документите си за ценни книжа и фондови борси, че намаляването на ангажираността на потребителите може да навреди на бизнеса ѝ, като направи Truth Social по-малко привлекателна за рекламодателите. Констатациите на доставчиците на данни биха могли също така да затвърдят мнението на анализаторите от Уолстрийт за компанията като за „меме акция“, чиято висока пазарна капитализация не е обвързана с основите на нейния бизнес.
„По принцип не виждаме нищо в тези цифрови показатели, което да обясни защо оценката е толкова висока“, смята Кар.
Във вторник Trump Media отчете нетна загуба за първото тримесечие в размер на близо 328 млн. долара при приходи от около 771 000 долара, повечето от които идват от реклама. Въпреки това към петък пазарната капитализация на компанията е малко над 8 млрд. долара. Акциите ѝ затвориха в петък на цена от 45,81 долара, което е приблизително в средата на широкия диапазон - от най-ниската от около 22 долара до най-високата от около 70 долара, на които се търгуват ценните книжа на Trump Media, откакто компанията стана публична през март.
Светъл лъч
Все пак има и един светъл лъч - трафикът на платформата се възстановява през първото тримесечие на тази година, след като Trump Media приключи сделката, която ѝ позволи да започне да се търгува на Nasdaq под тикера DJT. Similarweb отчита 781 954 активни потребители на iOS и Android в Truth Social в САЩ през този месец, което е над 58% ръст спрямо февруари. GWS Magnify предлага още по-розов анализ, като изчислява, че месечният брой на потребителите на Truth Social е достигнал нов връх от 1,4 милиона през март, който се е пренесъл и през април.
Междувременно доставчикът на данни Sensor Tower изчислява, че месечният брой активни потребители на платформата за социални медии в САЩ през първото тримесечие на 2024 г. е нараснал с 10% на годишна база.
Но и трите анализаторски компании свързват това повишение със силното отразяване в пресата на публичното сливане на Trump Media и силно волатилния старт на търговията, когато акциите се покачиха с цели 50%. Изглежда малко вероятно тази тенденция да доведе до дългосрочно нарастване на трафика: През четириседмичния период, приключващ на 19 май, активните дневни потребители на Truth Social в САЩ например са намалели с 19,7% на годишна база, според Similarweb.
Насрещни ветрове
Според GWS Magnify Truth Social е изправена пред две основни пречки пред изграждането на ангажирана потребителска база.
Първата е проблемът със задържането на потребителите. Ползвателите на Truth Social проверяват сайта средно по-малко от два дни седмично - изоставайки от приложения като Facebook, X, TikTok, Reddit и Pinterest. Те също така отбелязват по-малко минути на ангажираност в платформата, отколкото потребителите на други социални медийни мрежи. По-голямата част от потребителите на Truth Social, 87 %, използват и Facebook. Други 51% са също така в X, съобщава GWS Magnify.
„В сравнение с други социални медийни платформи, потребителите на Truth Social влизат в приложението много по-рядко и прекарват много по-малко време в него на сесия“, казва главният изпълнителен директор на GWS Magnify д-р Пол Картър. „Това ще окаже по-голямо влияние върху перспективите на Truth, отколкото каквато и да е краткотрайна медийна слава“.
Той добавя, че бъдещият спад в броя на потребителите в Truth Social „ще се дължи на това, че платформата не е успяла да ги ангажира по начина, който най-успешните компании за социални медии - най-вече TikTok - са овладели“.
Вторият проблем е, че Truth Social не предлага нищо, което да я отличава от по-големите сайтове за микроблогове, особено от X, на който тя много прилича. Trump Media твърди, че се е съсредоточила върху добавянето на нови функции към Truth Social, включително телевизионно предаване на живо, сочи последният ѝ доклад за приходите. Но засега най-уникалната характеристика на Truth Social остава самият Тръмп, който редовно използва приложението и от време на време пуска новини в публикациите си.
И все пак само присъствието на Тръмп в Truth Social видимо не е достатъчно, за да привлече потребители от конкурентите му.