Непрекъснато технологично надграждане, разширяване на продуктовата гама и географското присъствие, усъвършенстване на управленската култура със силен акцент върху иновациите, устойчивото развитие и социалната отговорност.

Това е част от формулата за успех на българската семейна компания „Свепол“ ЕАД, зад чийто размах на три континента стои 30-годишна история.

Основана през 1992 г. с фокус логистика и транспорт, днес групата обединява водещи производители и доставчици на полимери и синтетични влакна. С офиси у нас, в Германия, САЩ и Оман, продуктите на „Свепол“ стигат до автомобилната, хранително-вкусовата, текстилната и мебелната индустрия. Основните пазари на групата включват цяла Европа и Северна Америка. Към момента в групата, оглавявана от Светозар Динев и съпругата му Антоанета Динева, работят над 260 човека.

Бизнесът и инвестициите

„Свепол“ ЕАД се позиционира като водещ производител и доставчик на полиестерни влакна чрез разположеното в Ямбол предприятие „Екопласт Файбър“, което компанията придобива през 2022 г. и оттогава непрекъснато инвестира в развитието му.

„Само през последните години са вложени над 20 милиона евро в модернизация на производствени мощности и внедряване на устойчиви технологии и автоматизирани процеси, което ни позволява да отговорим на нарастващото търсене и високите стандарти за качество и екологична устойчивост“, казва Радослав Пашов, главен финансов директор и Член на СД на „Свепол“ ЕАД.

Капацитетът на фабриката е над 20 000 тона годишно.

На този фон расте стратегическата роля на логистичната и транспортна база на „Свепол“ край Варна, изградена през 2018 г. и включваща автопарк от 45 влекача и полуремаркета. Тя е от съществено значение за осигуряване на ефективна и надеждна дистрибуция на продуктите на компанията, служейки като ключов хъб за координация на логистичните операции, оптимизиране на доставките и намаляване на времето за транспортиране до различни пазари. „Чрез логистичната база и транспортната фирма „Свепол Транс“ се осигурява гъвкавост и бързина в обслужването на клиентите, което допринася за конкурентоспособността ни на глобалния пазар“, посочва Пашов.

От PET бутилки до интериора на едни от най-скъпите автомобили - производството отвътре

Производството на синтетични влакна от полиетилентерафталат (PET) започва със събирането на PET бутилки от различни пазари, включително Европа, Азия и Африка. От бутилките в ямболската фабрика на „Свепол“ се произвежда флейк, а той се ектрудира под формата на филаменти, които се нарязват на определена щапелна дължина, обяснява Радослав Пашов.

Получените синтетични влакна от PET намират широко приложение в различни индустрии. Те се използват за производството на текстилни продукти като дрехи, килими и тапицерии. В автомобилната индустрия се влагат в седалки и интериорни материали, а в опаковъчната индустрия се използват за производство на нетъкани материали и пълнежи. Влакната имат приложение и в производството на изолационни материали.

Основните клиенти на „Екопласт Файбър“ са т. нар. Tier 1 доставчици на най-популярните автомобилни марки, произвеждани в Западна Европа. Автомобилният сектор формира над 90% от клиентската база на предприятието в Ямбол, уточнява финансовият директор на „Свепол“.

Компанията се насочва още към клиенти от хранително-вкусовата и опаковъчната промишленост, текстилната и мебелната индустрия.

„Свепол“ също така е Tier 2 доставчик на Nestle, Danone, Coca-Cola, VW, IKEA, JYSK.

Новите стратегическите пазари, към които „Свепол“ се насочва, са в сегмента на полистирените и поливинил хлорид (PVC), като за 2025 г. дружеството очаква сериозен дял в продажбите от тези два продукта.

Предизвикателства, стратегии и управление на растежа

Представа за мащаба и управленския модел на компанията дават два от най-трудните моменти, през които тя преминава в последните години.

Първият е свързан с пандемията Covid-19, която изправя „Свепол“ пред тежка криза с доставката на суровини, макар пазарът на полиестерни продукти (особено хигиенни материали, мокри кърпички и др.) да е в подем, разказва Пашов. Цената на транспорта на един контейнер скача от 1000 на 10 хиляди долара, което се отразява негативно на поръчките. Компанията решава да наеме цял кораб, който да транспортира необходимите ѝ суровини от Азия до Европа. В един момент възниква въпросът как да се намери пазар за 30 000 тона, след като досега са внасяни 2000. „Свепол“ намира решението в партньорства с компаниите за безалкохолни напитки, които се доверяват на дружеството да транспортира част от суровината за европейските им заводи.

След Covid-19 върху бизнеса се стоварва нова криза - войната в Украйна, която за малко да се окаже пагубна за „Свепол“. Един от първите кораби със суровини на стойност 20 млн. долара трябва да акостира на пристанището в украинския град Черноморск часове преди избухването на конфликта, разказва Радослав Пашов. Ако това се беше случило, корабът не би отплавал да отплава заради забраната кораби да напускат териториалните води на Украйна. В крайна сметка не се стига до тази развръзка, тъй като собственикът на „Свепол“ – Светозар Динев - влиза в директна връзка с капитана и заедно решават той да продължи по маршрута си поради съмнения за започване на военни действия. Те стартират след два часа.

През годините компанията преминава и през други предизвикателства, свързани с динамично променящите се пазарни условия и нестабилните разходи за логистика. „Трудните моменти включват и управлението на внезапен ръст, изразяващо се в координация на глобалните операции, което обаче помага на компанията да укрепи структурата и стратегиите си за бъдещето, казва Радослав Пашов, чиято цел е да се обезпечи финансово и организационно експанзията на „Свепол“.

„От 2022 г. насам компанията навлиза много по-активно на пазара на полимери, като в момента предлага пълна гама от продукта за хранително-вкусовата и опаковъчната индустрия. Големите обеми на търговията доведоха до необходимостта да открием офиси в САЩ, Германия и Оман, чрез които да сме по-близо до нашите клиенти и така да отговорим на повишените им изисквания за обслужване“, обяснява финансовият директор на компанията.

Ключова част от стратегията на „Свепол“ е и въвеждането на устойчиви и екологични практики, чрез които компанията успява да отговори на нарастващите регулации и клиентски изисквания. В момента „Свепол“ притежава два от най-важните сертификата в индустрията - Global Recycled Standard (GRS) и ISO 14001 (Системa за управление по отношение на околната среда).

Инвестирането в модерни технологии и автоматизация за повишаване на ефективността и намаляване на разходите за производство на синтетични влакна също са част от предприетите стратегически действия, чрез които компанията достига днешния си мащаб.

За първото тримесечие на 2024 г. оборотът на компанията е над 100 милиона лева, като вече е постигнато изпълнение от 56% спрямо всичките приходи за 2023 г. и ръст на печалбата от 617%, обобщава Радослав Пашов.

За цялата година се очаква оборотът да достигне близо половин милиард лева.

Сред факторите, които ще водят ръста, е разширяването на продуктовото портфолио и по-конкретно - въвеждане и пласиране на пазара на нови продукти в областта на полистирените.

По-активното навлизане на пазара в Северна Америка, изграждането на нов логистичен склад и оптимизация на транспортните операции чрез „Свепол Транс" допълват настоящата стратегия за растеж на компанията.

Роля в кръговата икономика и ESG фокус

„Ние сме не просто радетели за кръгова икономика, а активни участници в нея, интегрирайки иновативни устойчиви практики във всички аспекти на своите операции“, казва Радослав Пашов.

„Свепол“ използва рециклирани PET бутилки (отпадък) като суровина за производство на синтетични влакна и също така разработва продукти, които са по-лесни за рециклиране и повторна употреба.

Компанията инвестира в модерни технологии за намаляване на отпадъците и подобряване на енергийната ефективност. През 2023 г. печели европроект с фокус „кръгова икономика“ и през настоящата година предстои да заработи нова инсталация, която допълнително ще подобри оползотворяването на отпадъка от производството и ще затвори изцяло цикъла му, обяснява Радослав Пашов. „Имаме собствено оборудване за пречистване на отпадните води, а след инсталиране на ВЕИ мощности ще сме и енергийно независими. „Всички тези иновации ни помагат да бъдем конкурентоспособни и устойчиви в дългосрочен план“, допълва той.

Наред с внедряването на екологичните стандарти в своята дейност, компанията се фокусира и в другите два аспекта на ESG – социален и управленски. „Това включва поддържане на високи стандарти за безопасност и благополучие на служителите, както и подкрепа на местните общности, а по отношение на управлението - прозрачност и етика в бизнес операциите“, посочва Радослав Пашов.

Уроци от растежа

Бързият растеж на „Свепол“ ни научи на няколко ключови урока, свързани с управлението на финансови ресурси, избор на правилните партньори, гъвкавост, адаптивност и ефективна комуникация, казва Радослав Пашов: „Едно от уникалните ни конкурентни предимства е бързината във вземането на решения“, допълва той. В групата е формиран „Комитет“, в който участват собственикът и главен изпълнителен директор Светозар Динев, главният търговски директор и главния финансов директор. Това позволява важните оперативни решения се вземат в срок не по-дълъг от 24 часа, посочва още Пашов.

Предимство в управленския модел е и неговата хоризонтална структура и ясна комуникация между всички нива на организацията. Компанията насърчава сътрудничеството и обмена на идеи между служителите и инвестира в тяхното обучение. „Тези елементи създават динамична и подкрепяща работна среда, която допринася за дългосрочния ни успех“, казва Радослав Пашов.

В цялата група на „Свепол“ работят около 260 души в широк спектър специалности, включително инженери, технолози, експерти по екология, логистика и продажби.

140 от служителите са част от предприятието "Екопласт Файбър" в Ямбол, като тяхното привличане също е част от успешното развитие на „Свепол“. „Вместо да се оплакваме от липсата на кадри, преди три години решихме да стартираме подбор на служители от Непал, чрез посредничеството на партньорска компания от Дубай“, разказва финансовият директор. Сега 35-45% от работната сила на "Екопласт Файбър" са млади граждани от азиатската държава. Българското дружество покрива разходите за пътуване до страната, осигурява им квартира, храна и транспорт до работа. Заплащането им не се различава от това на останалите служители, посочва Пашов.

По думите му фактът, че „Свепол“ е семейна компания, водена от предприемаческия дух, създава уникална фирмена култура. „Близките отношения и доверието между служителите и ръководството създават по-висока степен на ангажираност и лоялност, както и готовност за поемане на инициатива“, казва Пашов.

Бъдещето

Част от планираните инвестиции за следващите година са строителството на складовите бази в Германия и САЩ на обща стойност 14 млн. евро, както и изграждането на завод за rPET в САЩ и България на обща стойност над 30 млн. евро.

Технологичното надграждане включва още инвестиции в автоматизация на производствените процеси, използване на данни и анализи за оптимизация и внедряване на иновации в рециклирането и устойчивото производство.

„По отношение на управленската култура продължаваме да залагаме на развитието на екипната работа, прозрачността и отговорността, да насърчаваме предприемаческия дух и новаторския подход“, казва Радослав Пашов и допълва. „Това ще осигури на „Свепол“ адаптивност и конкурентоспособност в динамичната бизнес среда.“

Радослав Пашов се присъединява като главен финансов директор и Член на СД на „Свепол“ ЕАД през втората половина на 2023 г.

Има над 15 години опит в областта на корпоративните финанси, като 10 от тях е бил на ръководни позиции в местни и международни компании – Балканстрой Груп Холдинг АД, Електростарт АД, Zeritis Group. Има доказан опит в инвестиционни проекти за над 250 млн. евро.

През 2019 г. е отличен с наградата Europe & AI Excellence Award по бизнес планиране в областта на производството на тишу и хартия, а през 2023 г. за Финансов директор на годината - отличие, връчвано от авторитетния годишен конкурс на EY.

Радослав Пашов ще бъде сред лекторите на 15-ото издание на ШУМЪТ НА ПАРИТЕ 2024, което ще се проведе на 4 юни в Sofia Event Center.