25 години по-късно: Еминем иска да убие Slim Shady. А вие?
Това е риск, който най-продаваният бял рапър е готов да поеме, става ясно от сингъла Houdini в новия му албум
„Бял боклук“ – така нарече самия себе си Еминем, когато преди 25 години стартира кариерата си на световната музикална сцена и се превърна в най-успешния бял рапър – Slim Shady.
Днес по всичко изглежда, че изпълнителят е решил да заличи този образ, след като разкри, че новият му албум The Death of Slim Shady (Coup de Grâce) ще бъде издаден това лято.
А в петък за пореден път заяви „познайте кой се върна“ и предизвика хаос сред меломаните с водещия сингъл на албума Houdini, пише BBC.
С участието на рап иконите Dr. Dre, Snoop Dogg и 50 Cent, както и на комиците Пит Дейвидсън и Шейн Гилис, Еминем се изправя срещу антагонистичното си его, което самият той създаде – Slim Shady.
Заглавието на новия албум подсказва за подобаващо жестокия край на Slim Shady, като самият рапър казва: „Знаех, че това е само въпрос на време.“
Роден под името Маршъл Матърс, Еминем израства в кварталите на Детройт в Мичиган, където преобладаващата част от населението е с ниски доходи. Има трудно детство, изпълнено с обтегнати родителски отношения и тормоз.
Опитва се да пробие на музикалната сцена и се чувства „съкрушен“, когато Ванила Айс става лице на белия соло рап през 1990 г., а поп-парти парчето му Ice Ice Baby продава милиони.
„Името на Ice се превърна в синоним на продажби“, обяснява Джъстин Сейлс от The Ringer.
Но Маршъл е различен, защото е „истински продукт на гетото“, пише Ник Хейстед в биографията си за Еминем. Това го поставя в уникална позиция да изпълни „културния дълг“, пред който са изправени белите рапъри.
Професор Антъни Кейм Харисън, социолог, специализиран в областта на хип-хопа, изтъква уменията на Еминем, заявявайки, че „изключителното му римуване и майсторство на песните го правят бял рап пионер“.
Въпреки това албумът му от 1996 г. Infinite не успява да привлече големи лейбъли. Неговите ранни ментори, братята Бас, предлагат идеята за „шок-рап“, което води до раждането на Slim Shady.
Така той попада при магната Джими Айовин и краля на рапа д-р Дре, които веднага подписват договор с Interscope. Дре открива в Slim Shady антигерой. Кросоувър привлекателността на Еминем се затвърждава след поредица съвместни участия с култови чернокожи рап звезди.
White hot
Появата на Еминем като Slim Shady във водещия сингъл My Name Is е перфектно подбрана. Докато Америка уж се радва на „най-щастливото си десетилетие“ през 90-те, Shady разкрива разочароващото дъно.
LP Slim Shady се продава в 500 000 копия за две седмици и печели две награди „Грами“.
Превзелият класациите албум Marshall Mathers LP, издаден само година по-късно, е насочен към възмутените родители, политиците и общественото лицемерие.
Shady се забавлява да скандализира белите предградия, като грубо обявява неизречени истини.
През 2000 г. при изпълнението на песента по MTV Еминем повежда в залата армия от двойници, които подлудяват критиците. От Rolling Stone заявяват, че от „бял боклук“, той се е превърнал в „парещо секси бял“.
Хлапетата схващат шегата
Но въпреки успеха, споровете за жестоката хомофобия в текстовете му не престават. Римите за убийства, изнасилвания и обиди продължават в The Marshall Mathers LP и след това, защитавани от рапъра като фантазия в стил филм.
В ревюто на Spin от 1999 г. Еминем е наречен „бомба със закъснител на гнева“ в културата на белите мъже.
Културната репортерка на Vox Констанс Грейди добавя, че ерата на пробив на Еминем разглежда „лицемерието като последната останала голяма социална болест“.
През 2000 г. Еминем заявява пред Rolling Stone, че „децата, които слушат моята музика, разбират шегата“.
Песента, която най-добре демонстрира самосъзнанието на Еминем, е Stan.
Нейният новаторски разказ проследява обсебен фен на Shady, който убива себе си и приятелката си, когато рапърът не отговаря на писмата му. И завършва с извинителния отговор на Еминем за закъснението.
Д-р Финикс Андрюс обяснява, че песента е прозорлива в разбирането на днешните интензивни последователи в интернет и представя въпроса за натиска и отговорността във взаимоотношенията между артист и фен.
„Еминем се обръща към Стан и не му се подиграва, което е изключително по онова време.“, допълва експертът.
Конфликтите между личностите на Еминем имат и други непредвидени последици. Образът на разгневения бял мъж чрез Slim Shady вероятно е провокиран от алт-дясното и бялото националистическо движение в САЩ.
„Еминем често се споменава в крайно десни онлайн пространства“, добавя Сам де Бойс, преподавател по музикология, специализирал в областта на радикализацията в шведския университет Йоребро.
„Те също така се идентифицират с неговия статут на аутсайдер - много от тези млади мъже виждат себе си като хора, на които им липсва социална власт“, казва той.
Наследството се трансформира
Днес Маршъл, най-продаваният рапър на всички времена, се движи по тънко въже – бори се да контролира непредсказуемото наследство на Slim Shady, като заедно с това се примирява със собствената си идентичност.
На наградите BET през 2017 г. той открито се дистанцира от поддръжниците на Тръмп с унищожителен рап.
Реполитизацията контрастира с десетилетието на неговите хитове като Not Afraid и сътрудничества с Риана, включително Love the Way You Lie и The Monster, като често използва възстановяването си от наркотична зависимост като вдъхновение – помагайки за смекчаване на образа му за новото поколение.
С течение на времето опитите на рапъра да се върне към стария стил невинаги са приемани добре от аудиторията на поколението Z.
Но за разлика от началото на 2000-те години, Еминем отговори на онлайн критиките, като се извини за хомофобската обида срещу Tyler, the Creator.
Тези инциденти подчертават еволюцията на общественото мнение, особено в днешната онлайн култура на отмяна.
Въпреки противоречията, последните два албума на Еминем надхвърлят три милиарда стрийминга в Spotify, а 10 парчета надхвърлят милиард, с което се изравняват с Drake и Coldplay.
И така, дали убийството на Slim Shady е опит да се подсигури неговото наследство?
Това е риск, който Еминем е готов да поеме, става ясно от сингъла Houdini от новия му албум, който може да накара кариерата му да „изчезне“.
В шеговития носталгичен видеоклип, публикуван в петък, се вижда как днешният Еминем се опитва да попречи на превъплъщението си на Slim Shady. Накрая се оформя хибридна версия - потенциално готова да отприщи нова вълна от противоречия.
Назад във времето, още през 1999 г., разказвайки за детството си пред Radio 1, той споделя: „Измислях си герои и злодеи, но героите ми винаги умираха.“
Но кой е Slim Shady? Зависи кого и кога ще попитате.