Всички водещи европейски акции на луксозни компании показаха забавяне на растежа в резултатите си от първото тримесечие. Индексът Stoxx Europe Luxury 10 (STXLUXP), който се състои от 10 компании като LVMH, Hermes и Kering, се понижава с 2% на месечна база. Същевременно Stoxx 600 (SXXP) нараства с 3% за същия период.

Повечето компании отчетоха отрицателно въздействие от отслабеното потребителско търсене в Азия, особено в Китай. Очаква се през 2024 г. този сектор да остане в застой поради бавното възстановяване на китайската икономика. На този фон друг основен пазар на луксозни стоки - САЩ, също сигнализира за забавяне на потребителските разходи предвид високите лихвени проценти, отбелязва Euronews.

Потреблението на луксозни стоки в Китай намалява

Най-големият конгломерат за луксозни стоки LVMH отчете приходи за първото тримесечие в размер на 20,7 млрд. евро, което е спад от 2% на годишна база, дължащ се основно на 6% понижение на приходите в Азия.

Въпреки че печалбата в Япония е скочила с 32%, продажбите са били стимулирани основно от китайските туристи. Компанията отбелязва, че продажбите в подразделението за вино и спиртни напитки са били засегнати от отслабените потребителски разходи в САЩ, което е довело до спад на сегмента с 16% през първото тримесечие.

Собственикът на Gucci, Kering, се представя най-зле сред компонентите на Stoxx luxury 10, като стойността му се е понижила с 18% от началото на годината. Компанията отбеляза 11% годишен спад на продажбите през първото тримесечие и предупреди за вероятно понижение от 40% до 45% през първата половина на 2024 г.

Главният изпълнителен директор Франсоа-Анри Пино заяви: "Въпреки че очаквахме предизвикателно начало на годината, бавните пазарни условия, особено в Китай, и стратегическото препозициониране на някои от нашите бази, като се започне с Gucci, засилиха натиска за намаляване на горната линия."

Траекторията на LVMH и Kering отразява по-тежките глобални макропредизвикателства, с които се сблъскват луксозните групи - изравняване на потребителските изисквания в Китай и омекотяване на разходите в САЩ. Според доклад на Bain & Company китайският пазар на луксозни стоки през 2024 г. се очаква да запази подобна тенденция като тази през 2023 г., което може да доведе до " едноцифрен темп на растеж". Barclays също смята, че глобалните продажби на луксозни стоки ще се забавят до среден едноцифрен процент през тази година от 9% през 2023 г.

Напредъкът във възстановяването на китайския туризъм ще играе решаваща роля за потреблението на луксозни стоки. След премахването на ограниченията от пандемията възстановяването на китайската икономика се забавя, като потребителското доверие рязко отслабва. Китайските потребители също така остават предпазливи поради сътресенията на пазара на недвижими имоти и забавянето на заетостта.

Китайският туризъм вероятно ще остане хладен през тази година поради затихващите финанси на домакинствата и огромното обезценяване на китайския юан. На този фон потребителите са по-чувствителни към цените и по-дискретни към стоките с висока стойност. Ограниченията и усложненията при кандидатстването за визи също допринесоха за забавянето на китайския туризъм, посочва Euronews.

Акциите на луксозни стоки се очаква да се стабилизират в дългосрочен план

Според доклад на Economist Intelligence Unit китайските изходящи пътувания може да се ускорят през тази година и да се върнат на предпандемичните нива до 2025 г. Очаква се ранните пътуващи да са от групата с високи доходи и да са по-малко чувствителни към цените.

В световен мащаб централните банки вероятно ще започнат да намаляват лихвените проценти, което може да повиши доверието на потребителите и бизнеса. Предстоящото решение на Европейската централна банка относно лихвите може да подейства като бичи катализатор за европейските фондови пазари, тъй като се очаква банката да понижи процентите с 25 базисни пункта в четвъртък.