Срив в света на лукса: LVMH отчете най-слабия ръст за тримесечие след края на пандемията
Главната причина за рязкото забавяне са клиентите от Китай - както на вътрешния пазар, така и в чужбина
LVMH отчете най-слабия ръст на продажбите си за тримесечие, откакто възстановяването от пандемията засили приходите от луксозни стоки в началото на 2021 г.
Негативните резултати се дължат на забавянето при търсенето на дизайнерска мода и аксесоари в Китай, както и спада в продажбите на шампанско, пише Financial Times.
Едва 2% е ръстът в продажбите на базирания в Париж конгломерат, смятан за глобален ориентир за лични луксозни стоки.
На органична база те достигат до 10,5 млрд. евро, което съответства на консенсусните очаквания на анализаторите, събрани от Visible Alpha, отбелязва FT.
Това е много рязко забавяне спрямо 18-процентния ръст за същия период на предходната година, когато Китай излезе от строгите си ограничения и 9-процентния ръст отчетен е последното тримесечие на 2023 г.
Търсенето в най-голямото по продажби подразделение на LVMH все още е стимулирано от китайските клиенти както на родния им пазар, така и в чужбина, като глобалните продажби на китайски клиенти нарастват с около 10%.
Това е по-бавен темп от еуфорията в началото на 2023 г., но по-силен от други големи пазари като САЩ и Европа, където растежът е слаб от миналата година.
За Louis Vuitton, най-голямата луксозна марка в света с годишни приходи от над 20 млрд. евро, продажбите в САЩ не са се променили, а тези в Европа са били "леко отрицателни" през тримесечието, според главния финансов директор на LVMH Жан-Жак Гион.
LVMH не публикува резултатите по марки, но Гион заяви, че ръстът на глобалните продажби на водещите марки Dior и Louis Vuitton е "доста близък" до 2%. Той допълни, че основната промяна в сравнение с последното тримесечие на миналата година е при китайските клиенти, отчасти защото "базата за сравнение е много по-трудна... и второ, че растежът се нормализира като цяло" на най-големия азиатски пазар.
Според Гион, групата се надява на "постепенно подобрение" в САЩ, като в бутиците се завръщат амбициозни клиенти, чиито бюджети са били свити поради повишаването на лихвените проценти и инфлацията.
"Смятаме, че постепенно ще видим подобрение, но в продължение на няколко тримесечия или дори няколко години. Това няма да бъде впечатляващо", допълва той.
Продажбите на годишна база спадат и в подразделението за часовници и бижута на групата. Фокусираната в САЩ бижутерска къща Tiffany, която LVMH купи за 16 млрд. долара през 2020 г., "пострада доста от експозицията си към амбициозни американски клиенти", каза Гион.
Луксозната индустрия е засегната от забавяне, тъй като бумът на пазаруването от времето на пандемията е към своя край. Консултантската компания Bain очаква пазарът на лични луксозни стоки да нарасне с 1-4% през 2024 г., което е спад спрямо очакваните 8-10% през 2023 г.
LVMH стартира сезона на приходите от луксозни стоки "с по-мек старт на годината, както широко се очакваше от пазара, поради многогодишната трудна съпоставима база и слабите тенденции в световен мащаб", коментира Зузана Пуш, анализатор в UBS.
Компанията, която се контролира от семейството на милиардера Бернар Арно, се разглежда като индикатор за сектора, предвид нейния размер и влияние. Въпреки че растежът се забави през последните тримесечия, резултатите ѝ остават устойчиви в сравнение с тези на конкурента Kering, който отправи рядко предупреждение за печалбата в сектора заради слабите продажби в Китай на най-голямата си марка Gucci.
Продажбите на групата LVMH, която включва също така хотелите Belmond и търговската верига за козметика Sephora, нараснаха с 3% на органична база до 20,7 млрд. евро, в съответствие с консенсусните очаквания. Отрицателният валутен ефект от 4%, най-вече от йената и юана, обаче доведе до отрицателни резултати.
Подразделението за алкохолни напитки на LVMH се представя най-слабо, като органичните му продажби спадат с 12% през първото тримесечие, следвайки спада в края на миналата година, тъй като глобалното търсене на шампанско се забави.
Конякът Hennessy, който също е собственост на групата, продължава да има ограничени поръчки в САЩ, най-големия му пазар, на фона на несигурност сред търговците на дребно относно перспективите му след огромния бум по време на пандемията, допълва FT.