Според заключенията на противоречиво проучване, мащабната регулаторна промяна през 2020 г., целяща да намали замърсяването на въздуха от световното корабоплаване, може да е изиграла роля за повишаване на средните глобални температури.

Описани по онова време като "най-голямата промяна в историята на петролния пазар", Международната морска организация (ММО) наложи на 1 януари 2020 г. нови стандарти за намаляване на съдържанието на сяра в горивата на танкерите от 3,5% на 0,5%.

“Промяната доведе до 80% намаление на емисиите на серен диоксид”, заявява екип от учени в статия, публикувана от списание Communications Earth & Environment на 30 май, като добавя обаче, че това може да помогне да се обясни защо миналогодишните рекордни горещини бяха толкова екстремни.

Тианле Юан, учен от University of Maryland и водещ автор на изследването, заяв в социалните медии, че въздействието на разпоредбите за чист въздух може да се опише като "непреднамерено геоинженерно събитие". Това се дължи на факта, че серният диоксид - замърсител, който се образува при изгарянето на съдържащи сяра горива, като въглища или нефт, реагира с водните пари и произвежда аерозоли, които отразяват слънчевата светлина обратно в космоса. Te имат пряк охлаждащ ефект, въпреки че учените в областта на климата отбелязват, че приносът им за глобалното охлаждане или затопляне при намаляването им остава сложна област на изследване.

В проучването се казва, че рязкото намаляване на емисиите на сяра от 2020 г. насам подкрепя жизнеспособността на морското изсветляване на облаците - област на нарастващ научен интерес, която според някои изследователи може да се използва за подпомагане на охлаждането на планетата. Въпросът дали намаляването на емисиите на серен диоксид може да е допринесло за глобалното затопляне не е нов за климатолозите, но дебатът наскоро се възобнови след екстремните горещи вълни в Северния Атлантик и много райони на Европа. В същото време екстремните температури се подхранват от климатичната криза, чийто основен двигател е изгарянето на изкопаеми горива.

Подценяване на въздействието

"Има три интересни неща, с които хората се опитват да определят защо 2023 г. беше толкова тревожно топла, и първото, за което всички са чували, е Ел Ниньо", обяснява пред CNBC Джим Хейууд, професор по атмосферни науки в британския University of Exeter. "Второто, за което хората не са толкова наясно, е Хунга Тонга - експлозивно вулканично изригване, което беше много необичайно. И третото са правилата на ММО за корабоплаването".

Метеорологичното явление Ел Ниньо - естествен климатичен модел, който спомогна за рязкото повишаване на глобалните температури, напоследък показва признаци на изчезване, според метеорологичната агенция на ООН. По-късно тази година се очаква връщане към охлаждащото влияние на климатичните условия, известни като Ла Ниня.

"Има звездни климатолози, като бившия учен от НАСА Джим Хансен, които твърдят, че температурният дух няма да се върне в бутилката - и мисля, че съм донякъде с него по този въпрос", казва Хейууд. "Смятам, че има толкова много начини взаимодействието на аерозолните облаци да бъде подценено в климатичните модели, че това би могло да окаже ускоряващо въздействие. Много е трудно да се определи колко точно. Всички климатични модели ще ви дадат различни отговори заради начина, по който изчисляват емисиите на серен диоксид. Така че не сме сигурни колко голямо ще е въздействието на разпоредбите на ММО върху средните глобални температури."

Правилата на ММО са “само един от факторите, които допринасят за това”

Учените, които не са участвали в изследването, като цяло го приветстват като навременно, но някои от тях смятат, че то може да преувеличава въздействието на правилата на ММО.

Джоел Хирши, заместник-ръководител на отдела за моделиране на морските системи в Националния океанографски център на Великобритания, коментира, че проучването показва, че намаляването на сярата в корабното гориво от 2020 г. насам вероятно е ускорило затоплянето на планетата. Въпреки това той добавя, че авторите вероятно са надценили въздействието на намаляването на сярата в корабното гориво върху рекордните глобални температури, наблюдавани през миналата година и през 2024 г.

"Рекордно високите температури, на които станахме свидетели през 2023 и 2024 г., са забележителни и не могат да бъдат обяснени с един-единствен фактор. Продължават проучванията за причините за толкова високите температури през последните години и намаленото съдържание на сяра в корабното гориво е само един от факторите, които допринасят за това", категоричен е Хирши.

Лора Уилкокс, доцент в Националния център за атмосферни науки към британския университет в Рединг, на свой ред, акцентира, че изследването "прави много смели твърдения за температурните промени и геоинженерството, които изглеждат трудно обосновани въз основа на доказателствата".

"За много хора преминаването към корабно гориво с по-ниско съдържание на сяра, което причинява по-малко замърсяване на въздуха и намалява емисиите на аерозоли, е отдалечаване от предизвиканите от човека въздействия върху климата, както и стъпка, която намалява въздействията върху здравето от замърсяването на въздуха", казва Уилкокс. "Описването на това като случайно геоинженерство и представянето на цифри, които могат да надценят въздействията, може да доведе до погрешни предположения за политиките, предназначени за ограничаване на бъдещите емисии".