Президентът Джо Байдън и бившият президент Доналд Тръмп имат общи позиции по много малко теми, но една от тях е тарифната политика. Но някои икономисти твърдят, че макар митата да защитават и да помагат за развитието на националните индустрии, те могат да доведат и до по-високи цени за самите американци.

"Икономическите данни за тарифите са наистина ясни, че те са увеличение на данъците, които в крайна сметка плащаме ние", коментира пред CNBC Ерика Йорк, старши икономист и ръководител на изследванията в Центъра за федерална данъчна политика на Tax Foundation. "Но политиката по отношение на тях всъщност е много благоприятна, защото митата са този политически инструмент, който позволява на политиците да кажат: "Хей, ще накажем чуждестранните производители, ще защитим местните производители".

Търговската война на Тръмп с Китай генерира около 233 млрд. долара под формата на мита, събрани от американските митници до март 2024 г., според анализ на Tax Foundation. Но потребителите в САЩ също са платили много милиарди през по-високите цени.

"Китай не плаща митата. Те се плащат от американските компании, които внасят китайски стоки, а те прехвърлят тези разходи, доколкото могат, на своите потребители", категоричен е Хауърд Глекман, старши сътрудник в Центъра за данъчна политика на Urban-Brookings.

Проучване на Банката на Федералния резерв на Ню Йорк установява, че американските мита на Тръмп от 2018 г. струват на всяко американско домакинство допълнителни 419 долара годишно.

По време на кампанията си за 2024 г. Тръмп лансира идеи за нови ставки, включително универсално базово мито от 10% за целия внос в САЩ и 100% за вносните автомобили. Той също така представи идеята за замяна на федералния подоходен данък с потенциални мита за държави, чиито граждани може да допринасят за незаконната имиграция.

"Ако погледнете Тръмп, той започна търговската война с Китай, като наложи около 25% мита за определени стоки, а сега казва, че, ако бъде избран, ще се опита да увеличи митата до 60%", припомня Кристофър Танг, професор по глобална верига на доставките и ръководител на катедрата по бизнес администрация в UCLA Anderson School of Management.

За сравнение, Байдън се стреми към по-целенасочени тарифи. През май 2024 г. неговата администрация обяви нови тарифни ставки върху китайски внос на стойност 18 млрд. долара, включително 100% мито върху електромобилите, 50% мито върху соларните клетки и 25% мито върху стоманата и алуминия. От 2025 г. китайските мита за полупроводници ще се удвоят до 50%.

Администрацията на Байдън до голяма степен запази тарифите на Тръмп, въведени в рамките на търговската война.

"Когато се кандидатира за президентския пост през 2020 г., той заяви, че ако бъде избран, ще премахне митата, наложени от президента Тръмп. Но не го направи", казва Танг пред CNBC.