Липсата на умереност в TikTok е довела до появата на сексистки език в предложенията за търсене на жени политици и е прокарала почти изцяло негативна информация за определени политици от двата пола.

Това са констатациите на финландската компания за методологии CheckFirst и услугата за проверка на факти Faktabaari в рамките на техния проект CrossOver, пише Euronews.

Например предложенията за бившия министър-председател Сана Марин включват "видеоклип с мастурбация на Сана Марин", посочват авторите на проучването. Предложенията за Ева Биаудет, депутат от дясноцентристката Шведска народна партия включват "Ева и Кристиан правят секс в сауната".

Предложенията за търсене се влияят отчасти от търсения, направени от други потребители, което означава, че те могат по невнимание да затвърдят стереотипи и неверни твърдения.

В доклада се казва, че някои от тези предложения не са случайни, а са свързани с извършени търсения и изготвени видеоклипове за лицата, като много от тях са отрицателни или проблематични.

Предложенията за търсене често са обвинителни или критични към политици, като например "предател" за Мори Пелтокангас, депутат от крайнодясната партия "Финландци", и "отвличане на деца" за Пека Хаависто, депутат от лявоцентристката "Зелена лига".

Всичко това потенциално създава предразсъдъци в начина, по който обществото ги възприема, и е особено опасно преди избори, какъвто беше случаят със съдържанието на фински език в навечерието на европейските избори.

В по-общ план, според доклада, резултатите от търсенето в TikTok са съдържали вреден език срещу маргинализирани групи, включително жени, евреи и ЛГБТ общността. Предложенията за "жени" включват фразите "в кухнята" и "затвори си устата", а други предложени фрази за автоматично попълване в търсачката са "ромите крадат" и "бежанците вън".

Тези предложения засилват речта на омразата, отбелязват авторите на доклада и добавят, че TikTok не прави достатъчно, за да се противопостави на фанатизма в платформата си.

Има и противоречиви предложения, свързани с пандемията, посочва докладът. "Вредата от ваксините" и "страхът от ваксините" са два примера за това и макар че обикновено водят до видеоклипове с мнения на експерти, развенчаващи страховете за ваксините, съдържанието, обсъждащо предполагаемите опасности, се промъква през мрежата.

В доклада се казва, че наличието на тези видеоклипове предполага, че мерките на TikTok срещу дезинформацията се нуждаят от допълнително проучване и че платформата трябва да смекчи предложенията си за търсене.

Тъй като все повече потребители получават новините си от социалните медии, от решаващо значение те да въведат мерки за борба с вредните и подвеждащи дискусии.

"Препоръките се основават на хаштагове и дори рядко използвани такива се оказват предложения за търсене", обяснява Гийом Кастер, съосновател на CheckFirst. "Това означава, че резултатите от търсенето могат лесно да бъдат повлияни чрез автоматизиране на видеоклипове с конкретни хаштагове.", допълва той.

"TikTok трябва да проучи други начини за насочване на потребителите към точна информация за изборите, тъй като обозначаването на видеоклиповете като предизборно съдържание очевидно е недостатъчно. TikTok може да предложи на потребителите информация за изборите и напомняния за гласуване, подобно на други платформи", коментира още той.

"Ние отделяме значителни ресурси за защита на целостта на нашата платформа по време на избори, включително свързване на общността с надеждна информация в нашите изборни центрове и премахване на вредни търсения и други нарушения на нашите политики.", заяви говорител на TikTok пред The Cube. "Непрекъснато инвестираме в подобряването и укрепването на процесите, включително на местните езици", допълни още той.