Какво е гостинг и защо специалистите по човешки ресурси „забравят“ някои кандидати?
Проучване на Resume Genius сред HR специалисти установява, че 80% от тях са подлагали търсещите работа на практиката "гостинг"
Гостинг е една от новите чуждици, които навлязоха последните години в българския език. Понятието обяснява практиката да се прекратява връзка без предупреждение или обяснение, като доскоро много хора смятаха, че то е характерно най-вече за приложенията и сайтовете за запознанства. Този феномен обаче все по-често засяга пазара на труда и търсещите работа.
Неотдавнашно проучване на Resume Geniusсред мениджъри по наемане на работа, цитирано от Euronews, установява, че 80% от тях са подлагали търсещите работа на практиката "гостинг" по време на процеса на набиране на персонал.
Макар че никога няма достатъчно добро оправдание за това, респондентите, участвали в проучването, споделят, че несигурността относно това дали кандидатът е най-подходящ за конкретната позиция, е е основната причина за прибягването към гостинг.
Защо може да стането обект на гостинг?
Около 33% от мениджърите по наемане на персонал са заявили, че са се отказали от кандидатите, ако за дадена работа са кандидатствали твърде много хора и те са се почувствали претоварени.
Същевременно 32% посочват, че са се отказали от даден кандидат, ако той не е бил подходящ за корпоративната им култура, 31% са обърнали гръб на кандидат, чиито очаквания за заплата са били твърде високи, а 31% - след като позицията е била заета.
Размерът на наемащата организация е друга причина за прилагане на гостинг, като по-малките са по-склонни да го правят. В по-големите компании е по-вероятно кандидатите да бъдат „забравени“, ако не се вписват в културата на компанията или не са подходящи за конкретната роля.
"2024 г. досега беше трудна година, с повече съкращения, които направиха пазара на труда още по-сложен. Тъй като компаниите съкращават бюджетите си и намаляват персонала си, много хора се оказват отново в търсене на работа и се сблъскват с по-голяма конкуренция от всякога", казва Ед Хуанг, съосновател и изпълнителен директор в компанията за автобиографии Resume Genius. "Като добавим към това и рязкото увеличаване на броя на автобиографиите, генерирани от изкуствен интелект, което води до заливане с кандидатури, мениджърите по наемане на персонал са все по-затрупани - и им е трудно да отговорят лично на всеки. В резултат на това гостингът става все по-често срещан. Това вкарва търсещите работа в период на изчакване, който не води до никъде".
Подсилете кандидатурата си
Въпреки че гостингът е изключително неприятна част от процеса на търсене на работа, добрата новина е, че има няколко неща, които всеки може да направи, за да подсили кандидатурата си.
Като начало, не копирайте и не поставяйте директно автобиографии или мотивационни писма, генерирани от изкуствен интелект. Въпреки че няма нищо лошо в това да се опрете на чатбот, който да ви помогне да създадете рамката на автобиографията си или да я адаптирате към описанието на длъжността, директното копиране и поставяне обикновено може да бъде засечено.
"Всичко е свързано с вашия опит, а започвам да виждам все повече сходно изглеждащи автобиографии, които са генерирани от изкуствен интелект", казва Лий Хорн, мениджър набиране на персонал в британската телевизионна мрежа ITV.
По думите ѝ голяма част от 800-те кандидатури за стаж, подадени до нея, са били генерирани от изкуствен интелект.
"Разглеждах кандидати за нашия стаж в областта на технологиите и имаше няколко въпроса за това какви кибератаки са видели през последните 12 месеца, които са променили начина им на мислене, или каква е интерпретацията им за тях. Броят на хората, които копираха и вмъкнаха един и същ параграф, създаден от ChatGPT, бяха изключително много“, казва Хорн.
Струва си също да се отбележи, че не е необходимо да приемате ролята си на жертва на гостинг - поддържането на контакт, проверяването и искането на актуализации е напълно приемливо, след като сте преминали към етапа на интервюто и сте се разбрали с HR специалиста на компанията, че такова ще има.
Но каквото и да правите, въздържайте се да изказвате публично оплакванията си в социалните мрежи. Отделно проучване установява, че 70% от работодателите са проверявали потенциални служители чрез собствените си профили в социалните медии.