Свързана с Германия компания помага на санкционирани руски производители
HT Rus предлага на руски организации "паралелен внос" - термин, широко използван за описание на изпращането на стоки през трети страни
Скоро след като руските сили нахлуха в Украйна през февруари 2022 г., спедиторът Hellmann Worldwide Logistics уведомява персонала на предприятието си в Москва, че се изтегля от Русия. Но някои хора, които са работили за германската компания, виждат възможност в това.
Преди войната московският офис на Hellmann помага на руските промишлени предприятия да изпращат в Русия инструменти, части и оборудване от Запада, но след инвазията тези доставки са силно ограничени от международните санкции. Но регистрираната в Русия "Хайнрих Тап Рус" (HT Rus) - сред чиито собственици по това време са поне двама бивши служители на Hellmann - поема отношенията с много от старите клиенти.
Уебсайтът на HT Rus предлага на клиентите в Русия "паралелен внос" - термин, широко използван за описание на изпращането на стоки през трети страни като Турция или Обединените арабски емирства, за да се заобиколят западните санкции. В маркетинговите си материали компанията е приела корпоративно мото: "Нова реалност - нова възможност".
Използвайки руски данъчни документи за 2023 и 2024 г. и официални корпоративни регистри в Русия и Германия, Reuters установява, че HT Rus е предоставяла услуги на руски клиенти, поставени под международни санкции за подкрепа на военната машина на Кремъл. Компанията, която е отчела приходи от около 17,5 млн. долара през миналата година, е работила с руски клиенти, включително Aurus, която произвежда лимузините на Владимир Путин; дъщерни дружества на Kamaz, производител на руски военни камиони; и Tyumen Battery Factory, доставчик на батерии за производител на оръжие, показват руските данъчни документи.
От Kamaz заявяват, че информацията в данъчните документи или е грешна, или не им е известна, но не предоставят конкретни подробности. Aurus и Tyumen Battery Factory не са отговорили на запитванията на информационната агенция.
HT Rus е един от многото посредници, които предлагат на клиентите си помощ при заобикалянето на западните санкции и използването на пратки през трети държави за осигуряване на промишлени стоки за Русия. Тази дейност е нарушение на санкциите само ако стоките са обект на рестрикциите или ако посредникът работи със санкционирани субекти. HT Rus се отличава с това, че случаите, в които граждани на Европейския съюз са били уличени в извършване на стопанска дейност, пряко или чрез изцяло притежавано дъщерно дружество, със санкционирани субекти, са много малко, показват анализите на Reuters.
HT Rus е собственост на регистрирана в Германия компания, чийто акционер е германски бизнесмен, а до миналия месец директор е бил друг германец, показват корпоративните регистри. Съгласно законите на САЩ и ЕС, уреждащи санкциите срещу Русия, всяка компания, която прави бизнес с руска организация, включена в международен черен списък, нарушава законите. За западна компания, за която е доказано, че е повлияла на дейността, нарушаваща санкциите, това може да доведе до санкциониране на самата нея - което да затрудни бизнеса ѝ - или до съдебно преследване.
Hellmann Worldwide Logistics коментира, че няма нищо общо с дейността на HT Rus или с хората, които я управляват.
"През 2022 г. всичко, което беше санкционирана стока, целият този бизнес беше прехвърлен на „Хайнрих Тап", категоричен е бивш ръководител на Hellmann в Русия.
HT Rus е изцяло собственост на регистрирана в Германия компания, наречена HT East Management, според руските корпоративни регистри към 28 юни тази година. Мажоритарният дял в HT East е закупен през юни 2022 г. от Александър Рьоделер, бизнесмен, базиран в Дюселдорф, според германския корпоративен регистър.
Между 2017 г. и 2022 г. Рьоделер е работил в Германия за звеното на Hellmann за Източна Европа, което се занимава с Русия, според изявление на Hellmann. Сега Рьоделер работи за германската инвестиционна група HTP Maximum, чийто управляващ директор е Патрик Нате - бивш германски мениджър на Hellmann, който напуска компанията през юли 2022 г.
До март 2023 г. HT East Management и HTP Maximum имат един и същ адрес в Дюселдорф, вписан в корпоративния регистър на Германия. Според собствения си уебсайт HTP Maximum между 2017 г. и 2021 г. е притежавало дял в германска компания, наречена Henrich Tapp GmbH, която е била мажоритарен собственик на HT East Management.
Според насоките на Европейската комисия на компаниите майки, установени в ЕС, е забранено да използват руските си дъщерни дружества, за да заобикалят санкциите, например като им делегират решения или като одобряват такива.
Санкционирани клиенти
Reuters установява руските клиенти, с които е работила HT Rus, като преглежда документите, които компанията е подала пред руските данъчни власти, където трябва да отчете всички свои приходи и да посочи източника. Документите се отнасят за второто и четвъртото тримесечие на 2023 г. и за първото тримесечие на 2024 г.
През тези три периода HT Rus е предоставила услуги на стойност 172 324 долара на Aurus. От 2018 г. руският президент Владимир Путин започна да използва лимузината на компанията вместо обичайния си Mercedes, а тази година подари два от автомобилите на севернокорейския лидер Ким Чен Ун. При посещението на Путин в Северна Корея миналия месец двамата лидери се редуваха да се возят един друг в лимузината Aurus.
През февруари компанията беше включен в списъка със санкции на САЩ с мотива, че тя е от съществено значение за националната отбрана и сигурност на Русия. Включването в списъка със санкции означава, че всяко дружество, което прави бизнес с нея, може да бъде поставено под санкциите на САЩ. Въпреки това седем от трансакциите между Aurus и HT Rus са извършени след датата на налагане на санкциите, показват документите.
HT Rus също така е предоставила услуги на стойност 290 725 долара на две дъщерни дружества и едно съвместно предприятие на Kamaz, най-големия руски производител на камиони. И трите дружества произвеждат или доставят части за камиони.
Правителството на САЩ наложи санкции на производителя през юни 2022 г., като отбеляза, че негови превозни средства са били забелязани да превозват руски войници и ракети по време на инвазията в Украйна. През същия месец Kamaz беше добавенa в черния списък със санкции на ЕС.
Друг клиент на HT Rus, AO Proton, производител на оптично електронно оборудване, беше поставен под санкции на САЩ през май 2023 г. Той е платил на германската компания 26 156 долара след налагането на санкциите.
През декември 2023 г. губернаторът на руската Орловска област, където Proton има завод, награждава шефа на компанията, Вячеслав Меншов, с медал, за да признае неговата "помощ в Специалната военна операция" - термин, с който руските официални лица описват войната в Украйна.
Според документите HT Rus е предоставила услуги на стойност 312 000 долара и Tyumen Battery Factory, от които около 70 000 долара са след поставянето на производителя на акумулатори под санкции на САЩ през декември 2023 г.