Стартирането на ChatGPT през ноември 2022 г. постави началото на златна треска за генеративния изкуствен интелект (GenAI), като компаниите се надпреварват да приемат технологията и да демонстрират иновации на това поле.

Много от случаите на използване на AI, утвърдени в бизнеса днес, използват по-стари форми на този тип системи, като машинно обучение, и не се възползват от "генеративните" възможности на AI за създаване на текст, снимки и друг тип съдържание. Старите чатботове, платформите за препоръчване на продукти и някои други полезни инструменти разчитат само на по-ранни итерации на AI.

„Някои индустрии, като биотехнологичната, намират начини за използване на генеративен AI, но много предприятия, които експериментират с технологията, засега са открили ограничен брой случаи на употреба“, казва пред CIO Кйел Карлсон, ръководител на стратегията за AI в Domino Data Lab, доставчик на корпоративна платформа за изкуствен интелект. „За много предприятия възвръщаемостта на инвестициите в генния AI е трудно постижима. Реалността за много потребители е, че те просто не разполагат с достатъчно информация, за да си изградят стратегия, използвайки случаи на употреба на генеративен изкуствен интелект, и няма да стигнат до достатъчно бърза стойност".

Много експерти по изкуствен интелект казват, че настоящите случаи на използване на генеративен изкуствен интелект са само върхът на айсберга и тепърва ще се появяват още такива, тъй като технологията става все по-мощна, а потребителите – все по-креативни в експериментите си.

Но към днешна дата вече има няколко случая на използване на GenAI от страна на бизнеса. CIO прави преглед на седемте най-обещаващи от тях.

Усъвършенствани чатботове

Макар че обикновените чатботове, използващи разпознаване на думи и фрази, съществуват от десетилетия, по-новите модели с възможности на GenAI могат да направят разговорите да звучат по-естествено, докато се справят с многобройни клиентски заявки. Затова и Forrester посочва GenAI за езикови и AI агенти като две от 10-те най-добри нововъзникващи технологии за 2024 г.

Европейската услуга за споделено пътуване и доставка Bolt например е внедрила интелигентен чатбот, който се справя с повечето оплаквания на клиенти, позволявайки ѝ огромни икономии на разходи.

„Много компании, които експериментират с последните итерации на AI, се притесняват от „халюцинации“, но за оплаквания на клиенти от ниско ниво няколко грешни изстрела не са краят на света“, отбелязва Карлсон.

В друг пример Deutsche Telekom използва GenAI, за да подобри своя чатбот Frag Magenta AI. Компанията очаква той да обработва 38 милиона взаимодействия с клиенти всяка година.

Цифрови асистенти

Няколко големи ИТ компании, включително Microsoft и Google, изтъкват цифровите асистенти с генеративен изкуствен интелект, наричани още копилоти, въпреки че ИТ директорите може да не са напълно убедени в тяхното умение по отношение на възвръщаемостта на инвестициите. Тези асистенти могат да търсят информация в тъмните кътчета на организацията, да създават документи и презентации на слайдове, както и да обобщават вериги от имейли и видеоконференции. Копилотите могат също така да генерират документи за веригата на доставки, като например искания за оферти от доставчици.

Някои приложения за видеоконференции, както и самостоятелни инструменти като Otter.ai, вече генерират транскрипции и резюмета. Приложения като Grammarly коригират граматически, правописни и пунктуационни грешки.

„Цифровите асистенти могат да бъдат специализирани и за специфични нужди“, казва Ник Риу, съосновател и главен технически директор на Labviva, доставчик на решение за покупки с помощта на изкуствен интелект. „Например, ако дадена компания редовно закупува чувствителни химически или биологични съединения, AI може да добави специални инструкции за обработка към поръчката за покупка“.

Според него най-обещаващите случаи на употреба за корпоративния генеративен AI са тези, които рационализират задачите, зададени от човек, с допълнения като генериране на съдържание, предложения и автоматизиране на ръчни дейности.

Кодиращи асистенти

Един от случаите на употреба на GenAI, който се появява най-често, е асистентът за кодиране. Технологията може да пише основен софтуерен код, позволявайки на програмистите да се съсредоточат върху по-сложни задачи.

„Тези кодови копилоти могат също така да помогнат на програмистите да запазят фокуса си върху кода, когато се сблъскат с проблем, вместо да се обръщат към търсачка или други ресурси, за да намерят отговори“, казва Джулиан ЛаНийв, главен технически директор в стартъпа за оркестрация на данни Astronomer. "Вместо това те могат да напишат коментар към кода и да оставят LLM да го довърши вместо тях. Това държи разработчиците в т.нар. "състояние на потока", вместо да прекъсват фокуса си, за да търсят решения."

„GenAI е особено полезен за разработката на уебсайтове“, добавя Натали Ламбърт, основател и управляващ партньор в GenEdge Consulting, консултантска компания за AI. „Създавайки код на уебсайтове, технологията може значително да намали времето и разходите, необходими за актуализирането им. Използвайки инструменти като ChatGPT, дори потребители без задълбочени технически познания могат да разработват и внедряват код директно в своите интернет страници. Това демократизира процеса на разработване, като позволява на уеб специалистите да актуализират своята визия с помощта на AI."

Много предприятия, които внедряват AI в целия жизнен цикъл на разработката на софтуер, в момента работят върху ограниченията на технологията и въздействието върху екипа, както и върху собствените си поуки.

Маркетингова подкрепа

„Много експерти по изкуствен интелект и потребители посочват маркетинговата подкрепа като едно от най-силните места на GenAI. Той може да създава персонализирани маркетингови материали, да анализира данни за клиентите и да помага при създаването на съдържание“, казва, на свой ред, Стефан Чеканов, съосновател и главен изпълнителен директор на Brosix, доставчик на инструмент за сигурни незабавни съобщения. "Според моя опит създаването на съдържание и управлението на социалните медии са много по-ефективни с помощта на AI. По-малко време, прекарано в работно планиране, оптимизиране и редактиране, означава, че експертите могат да се съсредоточат върху задачи с висока стойност, което се равнява на спестяване на разходи."

GenAI може да извършва пазарни анализи въз основа на прегледи на продукти, както и да предвижда проблеми на клиентите дори преди те да ги разпознаят, казват други.

"За продуктовите компании разбирането на обратната връзка с клиентите е от решаващо значение", акцентира Асвини Тота, директор „AI и наука за данните“ в банковия и застрахователния доставчик USAA. "Те трябва да знаят какво харесват или не харесват клиентите, какви са новите тенденции, регионалните предпочитания и как потребителите ще оценят новите продукти."

По думите му GenAI дори може да извлича информация за клиентите от отзиви за продуктите, вместо да се налага компаниите да поръчват проучвания.

„Преди GenAI учените, занимаващи се с обработка на данни, изграждаха персонализирани модели за обработка на естествен език (NLP) за анализ на настроенията и намеренията, но технологията надгради тези по-ранни усилия“, казва още той.

Откриване на лекарства

GenAI се използва при откриването на лекарства чрез моделиране на сложни молекули и прогнозиране на техните взаимодействия "със скорост, която би накарала традиционните методи да изглеждат като заседнали в дните на dial-up интернетa", казва Ларс Найман, главен оперативен директор на CUDO Compute, платформа за AI инфраструктура. „GenAI може значително да съкрати времето, необходимо за пускане на нови лекарства на пазара“.

„Тази технология може да помогне на фармацевтичните компании да предвиждат лекарствените взаимодействия, да променят предназначението на съществуващите лекарства и да създават персонализирани терапии въз основа на генетичния състав на пациента“, според MSRcosmos, глобален доставчик на ИТ услуги.

В началото на 2024 г. NVIDIA обяви своята платформа за изчисления Clara, управлявана от AI, насочена именно към здравната индустрия, и своята BioNeMo, GenAI услуга за откриване на лекарства.

Някои биотехнологични и фармацевтични компании, включително Johnson & Johnson, вече популяризират технологията като следващото голямо нещо в откриването на лекарства.

Киберсигурност и откриване на измами

Няколко компании за киберсигурност използват GenAI, за да подобрят инструментите, които търсят подозрително или необичайно поведение в мрежата и компютърната инфраструктура на клиентите им.

„Системите с AI могат да се използват и за усъвършенствано откриване на измами, които предвиждат измамни дейности с голяма точност, като анализират моделите на трансакциите и поведението на потребителите“, казва Джим Каскад, главен изпълнителен директор на Conversica, доставчик на решения за автоматизация на разговорите.

Например Palo Alto Networks предлага платформата за операции по сигурността Cortex XSIAM, която съчетава опита на компанията в ML моделите и нейния склад за данни заедно и корпоративното хранилище BigQuery на Google и нейния модел Gemini AI. Целта е да се предупреждават анализаторите по сигурността за заплахи в реално време, докато платформата за киберсигурност непрекъснато се запознава с нови опасности.

Разширяване на бизнес процесите

GenAI намира своето място и в разширяването на бизнес процесите в предприятията. Тук компаниите проучват използването на технологията, за да осигурят ефективност за критични за бизнеса работни процеси, често уникални за техните вертикали.

Някои компании от финансовата и застрахователната индустрия използват GenAI, за да помагат на застрахователите да оценяват потенциални клиенти.

„Crediblyнапример използва технологията, съчетана с машинно обучение, за оценка на кредитния риск и за ускоряване на процеса на отпускане на заеми“, казва Райън Росет, съизпълнителен директор и основател на платформата за отпускане на заеми за малки предприятия. "GenAI в Credibly се използва, за да даде на нашите застрахователи свръхспособности. Като финтех компания за кредитиране успехът ни зависи от бързата и точна оценка на риска на собствениците на бизнес, които търсят финансиране."

Според проучване на EY към края на 2023 г. почти всички застрахователни компании са възприели GenAI или се интересуват от него. Около 42% от застрахователите вече са инвестирали в технологията, а около две трети от тях очакват увеличение на приходите с повече от 10%.