Социалната мрежа X съди рекламодатели, които я бойкотират
Искът е насочен срещу Световната федерация на рекламодателите, Unilever датската компания за възобновяема енергия Orsted, Mars и CVS Health
Платформата X на Илон Мъск съди глобален рекламен алианс и няколко големи компании, включително Mars и CVS Health, като ги обвинява в незаконен заговор за бойкотиране на социалната мрежа и причиняване на загуба на приходи.
Във вторник X е подала иск във федералния съд в Тексас срещу Световната федерация на рекламодателите, Unilever и датската компания за възобновяема енергия Orsted, в допълнение към Mars и CVS Health. В него се казва, че рекламодатели, действащи чрез инициативата на Световната федерация на рекламодателите, наречена Глобален алианс за отговорни медии, колективно са нарушили "милиарди долари приходи от реклама" за социалната мрежа, известна преди това като Twitter. Според платформата те са действали срещу собствените си икономически интереси в конспирация срещу нея, която е нарушила антитръстовото законодателство на САЩ.
В изявление във вторник относно съдебния иск главният изпълнителен директор на X Линда Якарино заявява, че "хората са ощетени, когато пазарът на идеи е стеснен. Никоя малка група хора не трябва да монополизира това, което се осребрява".
Приходите от реклами в X се сринаха за месеци, след като Мъск купи компанията през 2022 г., тъй като някои рекламодатели станаха предпазливи по отношение на разходите си при новия собственик на фона на опасения, че техните брандове ще се появяват до съдържание, което преди е било премахвано.
Рекламната група стартира инициативата "Отговорни медии" през 2019 г., за да "помогне на индустрията да се справи с предизвикателството на незаконното или вредно съдържание в цифровите медийни платформи и неговото монетизиране чрез реклама".
Кристин Бартоломю, експерт по антитръстово законодателство и преподавател в юридическия факултет на University at Buffalo, коментира пред Reuters, че исковете, в които се твърди, че се извършва незаконен бойкот, трябва да прескочат много висока правна летва.
“X трябва да докаже, че е имало действително споразумение за бойкот, към което се е присъединил всеки рекламодател”, казва Бартоломю. "Доказването на това нещо не е малка пречка. И дори ако делото бъде успешно, X не може да принуди компаниите да инвестират в реклама в платформата”.
Делото е заведено в Северния окръг на Тексас и е разпределено на окръжния съдия на САЩ Рийд О'Конър. Районът е предпочитана дестинация за консерватори, които подават искове за блокиране на политиките на администрацията на Байдън.
В иска си X заявява, че е приложила стандарти за безопасност на брандовете, които са сравними с тези на нейните конкуренти и които "отговарят или надвишават" мерките, определени от Глобалния алианс за отговорни медии. В иска се казва също така, че заради бойкота X е станала "по-малко ефективен конкурент" в продажбата на цифрова реклама.
Социалната медия иска неуточнени обезщетения и съдебна заповед срещу всякакви продължаващи усилия за конспирация с цел задържане на средства за реклама към нея.
Във вторник платформата за споделяне на видеоклипове Rumble също е подала отделен антитръстов иск срещу Световната федерация на рекламодателите.