Политическите катаклизми в САЩ през последния месец, които приковаха вниманието не само на американците, но и на вълнуващите се от геополитика и фондови пазари хора в цял свят, се оказа полезен тласък за социалната мрежа на Илон Мъск - X.

За първи път основната драма, която се разиграва в платформата, не беше (изцяло) фокусирана върху нейния собственик милиардер. Вместо това потребителите бяха захласнати по реакциите след историческия президентски дебат в края на юни, избухнаха след опита за убийство на кандидата на републиканците Доналд Тръмп и тотално превъртяха играта след обръщението на президента Джо Байдън към нацията миналата седмица относно решението му да се откаже от надпреварата за втори мандат.

По тези събития X привлече огромен интерес, напомняйки за най-добрите времена на Twitter. Платформата отново показа, че може да бъде място, към което хората се обръщат във важни моменти – добри и лоши – за да видят какво казват другите и понякога сами да кажат нещо, коментира колумнистът на The Wall Street Journal Тим Хигинс.

Потребителят Ashley St. Clair написа: „X стана толкова пристрастяваща през последната седмица, че имам нужда от рехабилитация.“ На това Мъск отговори с емотикони със сълзи от радост.

Той прекара изминалия месец в присъщата си лудост, грабвайки вниманието със собствените си публикации и участвайки по начини, които сами по себе си могат да повишат ангажираността, като се има предвид, че е потребителят с най-много последователи в Х - почти 200 милиона.

Сделката на стойност 44 милиарда долара за придобиване на платформата в края на 2022 г. и последвалите драми около управлението на Мъск – заедно с неговите все по-спорни позиции – направиха X токсичен за някои и привлекателен за други.

Въпреки че много рекламодатели избягаха, влошавайки вече нестабилните финанси на мрежата, Мъск залага, че ако достатъчно потребители продължат да бъдат насърчавани да бъдат драматурзи на политическите и социални събития, марките с големи разходи в крайна сметка ще се върнат в X.

„Ако просто увеличим пазарния си дял достатъчно, няма да има къде другаде да се рекламира“, писа той този месец.

Последните седмици показват потенциала на Мъск да върне мястото на X в колективния разговор

В деня, в който Байдън обяви, че се оттегля от надпреварата чрез платформата на Мъск и други социални медии, изтеглянията на мобилното приложение X на iPhone и мобилни устройства с Android в САЩ са нараснали с 13%, според компанията за пазарно проучване Sensor Tower.

Публикацията на Байдън в X събра над 380 милиона показвания до следващия ден – мрежата беше първото място, от което дори хора от лагера на президента научиха за решението му. Минаха дни, докато Байдън се обърна към нацията по телевизията.

Нагоре-надолу

През май Мъск предположи, че компанията има 300 милиона потребители дневно, което е увеличение от заявлението от март, че са 250 млн.

Външните данни рисуват по-малко розова картина.

Sensor Tower изчислява, че средните дневни потребители на мобилното приложение са намалели с почти 20% през последното тримесечие в сравнение с четвъртото на 2022 г., когато Мъск придоби X. През изминалата година, докато използването на X спада, Sensor Tower изчислява, че конкурентите му растат.

Това, с което и X и Sensor Tower са съгласни, е, че напоследък има подновено вълнение около платформата.

Ден след първия президентски дебат между Байдън и бившия президент Доналд Тръмп, средното дневно време за ползване на приложението в САЩ се е повишило с 13% в сравнение с предходния ден, изпреварвайки с много Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat и TikTower, според Sensor Tower .

Единственото приложение, което се е справило по-добре от X, е Threads на Meta Platforms, чието използване се е повишило с 18%.

През следващите дни изтеглянията на X в САЩ също са се увеличили, скачайки със 7% на 5 юли. Това е денят, в който ABC News излъчи ексклузивното си интервю с Байдън, който се опита да поправи щетите след слабото си представяне в дебата, но вместо това повдигна още по-остри въпроси дали трябва да остане в надпреварата. Три дни по-късно, докато онлайн дискусията за умствената му острота продължаваше да бушува, изтеглянията на X са нараснали с 23%.

После дойде уикендът на неуспешния опит за убийство на Тръмп. След стрелбата на 13 юли изтеглянията на X в САЩ са нараснали с почти 50% за седмицата спрямо предходната, според Sensor Tower, докато Мъск, цитирайки своя собствена вътрешна метрика, твърди, че е е имало рекордно потребление на платформата в деня след стрелбата.

И все пак Мъск има много какво да наваксва

Скорошната активност „не е довела до достатъчно съществено увеличение на потребителите, за да компенсира по-широката тенденция хората да напускат платформата“, казва пред WSJ Абрахам Юсеф, анализатор на Sensor Tower.

Мъск има шанс в следващите повече от 100 дни преди изборите през ноември отново да привлече потребителите към навика им да скролват редовно в X, но трябва да се отбележи, че освен с коментари около историческите новини от САЩ през изминалия месец, платформата също така продължава да бъде пълна с грубо (включително порнографско) и/или фалшиво съдържание и зашеметяващи теории на конспирацията, които отблъскват някои потребители.

През изминалата седмица например безпочвените твърдения за това, че кандидатът за вицепрезидент на републиканците Джей Ди Ванс е участвал в сексуален акт с интериорен аксесоар, станаха толкова популярни в X, че Associated Press и Snopes написаха статии, целящи да развенчаят разпространяващото се меме. (AP впоследствие изтри историята си.) „Не, Джей Ди Ванс не е казал, че е правил секс с възглавници на дивана“, написа във вторник Snopes, уебсайт за проверка на факти.

Въпреки това хаштагът "#CouchHumper" в X набра огромна популярност.

Колкото до Мъск, разчитайки на политически катаклизми, за да запази инерцията, той се придвижваше към следващото голямо събитие: Олимпиадата в Париж.

„Да живее Франция!“, написа в петък той.