Индия се превръща в следващия голям залог за PepsiCo, Unilever и останалите гиганти за пакетирани стоки, които искат да запълнят вакуума на растежа, оставен от неравномерното възстановяване в Китай.

Тъй като икономиката на южноазиатския гигант се разширява с най-бързите темпове сред големите нововъзникващи пазари, компаниите се опитват да обслужват разнообразната ѝ палитра, като лансират нови вкусове и варианти на размери, насочени към привличане на огромното население на страната и неизползвания селски пазар.

„Докато през последното десетилетие имаше компании, фокусирани върху продажбите в Китай, следващото ще бъде за Индия“, казва пред Reuters Брайън Якобсен, главен икономист в Annex Wealth Management. „Трябва да отидете там, където демографските и икономически ветрове духат в гърба ви.“

Големите компании за потребителски стоки, базирани в Индия, най-населената страна в света, очакват по-високи държавни разходи, по-добър сезон на мусоните и възобновяване на частното потребление, които да помогнат на потребителските разходи да се възстановят през следващите тримесечия. Очаква се това да повиши общия пазарен дял на петте водещи мултинационални компании - Coca-Cola, P&G, PepsiCo, Unilever и Reckitt - до 20,53% от 19,27% през 2022 г., главно в сферите на грижите за бебетата, здравето на потребителите, козметиката, напитките и домакинските категории, според изследователската компания GlobalData.

В същото време общият им пазарен дял в Китай се очаква да се свие до 4,30% от 4,37% през 2022 г., показват данните.

„Китай премина през дълъг и продължителен период на пандемия, както и през кратък момент на отрицателен, а след това и на много бавен растеж. В сравнение с това темпът на растеж в Индия, който се движи около 4%, изглежда като здравословен за бързооборотните потребителски стоки“, казва К. Рамакришнан, управляващ директор за Южна Азия, в подразделението Worldpanel на Kantar. "Както градският, така и селският сегмент в Индия отбелязват растеж, но селският се справя малко по-добре".

Компаниите за потребителски стоки също така залагат на иновации, за да генерират повече средства на индийския пазар. Пример за това са Kurkure Chaat Fills на PepsiCo, подобрения в опаковките на Coca-Cola за увеличаване на срока на годност на продуктите и плановете на Nestle да представят своята първокласна марка кафе Nespresso в края на годината.

В резултат на това проникването в домакинствата на Coca-Cola в Индия се е увеличило с 24% за 12-те месеца, приключващи през юни, на PepsiCo с 12,7%, на Nestle с 6,7% и на Reckitt с около 3,8%, показват данни на Kantar.

Mondelez International си партнира с марката бисквитки Lotus Biscoff, за да продава продуктите си, и планира да пусне нови размери опаковки Oreo този месец. Компанията отчита среден едноцифрен процентен ръст в категорията на шоколада в Индия през второто тримесечие.

Coca-Cola също отбелязва двуцифрен ръст на обема в Индия, както и Unilever. PepsiCo пък очаква страната да бъде „голямото пространство за растеж“.

От друга страна, търсенето в Китай е слабо.

Производителят на KitKat - Nestle - например отчете спад в общите продажби в региона на Голям Китай през последното тримесечие, посочвайки, че общите икономически и потребителски настроения там са „явно по-слаби от очакваното“.

„Китай винаги е бил считан за любимец на растежа за инвеститорите, но както видяхме, това вече не е съвсем така“, казва Дон Несбит, старши портфолио мениджър във F/m Investments.