Интересът към гейминг конзолите намалява
През 2023 и 2024 г. индустрията стана свидетел на масови съкращения по целия свят, като големите студия закриха хиляди работни места
Индустрията за видеоигри е изправена пред слаб растеж през 2024 г. на фона на спадащи продажби на конзоли, твърди изследователска фирма
Според нов доклад на компанията за пазарни проучвания Newzoo световният пазар на видеоигри ще отбележи слаб годишен ръст през тази година. Причината – все по-малко потребители си купуват гейминг конзоли.
В публикация в блога си Newzoo посочва, че индустрията на игрите ще нарасне с 2,1% на годишна база до приблизително 187,7 млрд. долара. Това е малко по-малко в сравнение с по-ранна прогноза от януари, в която компанията заяви, че очаква ръст от 2,8% до 189,3 млрд. долара през 2024 г.
Почти половината от всички потребителски разходи за игри през 2024 г. се очаква да дойдат от САЩ и Китай, казва още Newzoo, съответно 47 и 45 млрд. долара.
Въпреки че това е стъпка напред в сравнение с миналогодишния темп на растеж от 0,6%, индустрията на игрите е далеч от темповете на растеж, които имаше в пиковите дни на пандемията.
Главният анализатор на пазара на игри в Newzoo, Михиел Буйсман, коментира пред CNBC, че въпреки бавния растеж, който се очаква през 2024 г., следващата година се очаква да бъде важна за индустрията.
Според Newzoo през тази година приходите от конзолни игри се очаква да спаднат с 1% на годишна база. Миналата седмица Sony съобщи, че през първото фискално тримесечие е продала 2,4 млн. бройки от своята конзола PlayStation 5, което е по-малко от 3,3 млн. бройки през същия период на предходната.
Въпреки това през 2025 г. растежът на пазара на конзоли „вероятно ще се завърне с гръм“, смята Буйман.
Очаква се големи премиери, включително наследник на флагманската конзола Switch на Nintendo и нова игра от масово популярния франчайз Grand Theft Auto, да повишат перспективите пред индустрията.
През май президентът на Nintendo Шунтаро Фурукава заяви, че компанията очаква да обяви пускането на следващата си конзола Switch през фискалната година, приключваща през март 2025 г.
Междувременно Rockstar Games на Take-Two се ангажира да пусне дългоочакваната си игра Grand Theft Auto VI през есента на 2025 г.
Анализаторите твърдят, че тези големи премиери биха могли да вдъхнат нов живот на гейминг индустрията, която се бори да достигне растежа, наблюдаван преди няколко години.
Голямото пренастройване
Между 2020 г. и 2021 г. гейминг индустрията отбеляза огромен ръст, тъй като хората прекарваха повече време на закрито заради социалната изолация по време на пандемията. Напоследък обаче тя се сблъсква с редица предизвикателства, включително спадащи разходи от страна на потребителите, промяна в навиците на им от дейности на закрито към такива на открито и по-високи лихвени проценти.
През 2023 и 2024 г. тя стана свидетел на масови съкращения по целия свят, като големите студия съкратиха хиляди работни места. През януари Microsoft закри 1900 позиции в своето подразделение за игри, само три месеца след като приключи придобиването на Activision Blizzard. Месец по-късно Sony обяви, че съкращава 900 служители от своето подразделение PlayStation.
Компанията за геймърски софтуер Unity, притежаваната от Amazon услуга за излъчване на живо Twitch, издателят на мобилни игри Playtika и социалната платформа Discord също обявиха кръгове на съкращения.
Буйсман от Newzoo акцентира, че ключово предизвикателство за студиата за игри през тази година ще бъде „да контролират разходите в един пренаселен и все по-консолидиран пазар“. По думите му разработчиците ще се сблъскат с въпросите за конкуренцията между безплатните игри и премиум версиите, както и с използването на генеративен изкуствен интелект в разработването на игри, маркетинга и операциите.