Според икономисти дистанционната работа - тенденция, която стана популярна по време на пандемията, изглежда се е утвърдила на пазара на труда както в САЩ, така и по света.

Революцията на работата от вкъщи е „една от най-големите промени на пазара на труда през последните няколко десетилетия“, казва Ник Бункер, директор на икономическите изследвания за Северна Америка в сайта за работа Indeed, пред CNBC. „Тя все още е в ход. Вероятно ще продължи да съществува още дълго време.“

Етикетът „дистанционна работа“ включва служители, които работят дома си на пълен работен ден, и така наречените „хибридни“ споразумения, при които компаниите могат да поискат от тях да посещават няколко дни от работната седмица офис, а останалите – в домашни условия.

Икономистите са категорични, че преди пандемията подобни споразумения са били рядкост. Въпреки това те са станали многобройни на фона на мерките за социална дистанция в първите дни на пандемията.

„Въпреки че възможностите за дистанционна работа са намалели в сравнение с пика си, те изглежда са се стабилизирали доста над нивата си отпреди пандемията“, казват експертите.

Броят на дните, в които се работи от дома по време на работната седмица, специално в САЩ, се е задържал стабилно от началото на 2023 г. на ниво между 25% и 30%, което е повече от три пъти над нивото преди пандемията, според данни на WFH Research от юли.

Делът на онлайн обявите за работа, които предлагат дистанционен или хибриден модел, също изглежда се е стабилизирал на малко под 8% - около три пъти повече, отколкото през 2019 г., според данни на Indeed към 30 юни.

„Дистанционната работа няма да изчезне“, коментира и Ник Блум, професор по икономика в Станфордския университет, който изучава практиките за управление на работното място.

Защо работата от разстояние остава

Дистанционната работа се е запазила до голяма степен, защото е от полза както за служителите, така и за работодателите, казват икономистите.

Изследванията на Блум показват, че служителите оценяват хибридната работа толкова високо, колкото биха оценили повишението си.

„Това е от голямо значение за много от търсещите работа“, поради което за работодателите е трудно да „изкоренят“ този аспект, казва и Бункер.

Но дистанционната работа е печеливш вариант и за самия бизнес. Компаниите могат да спестят пари от недвижими имоти, като намалят площта на офисите си. Освен това този модел разширява кръга от потенциални кандидати.

„Служителите, които имат възможност да работят от разстояние, също така са склонни да напускат по-рядко, тъй като оценяват споразумението, като по този начин намаляват разходите на компанията за наемане, набиране и обучение“, казва Блум.

Все пак в САЩ около 36% от служителите с работа, която може да се извършва от разстояние, са работили в офиса на пълен работен ден през юли, според WFH Research.

Компаниите изтъкват недостатъците на работата от разстояние, включително намалената възможност за наблюдение и контрол на служителите, както и ограничената възможност за менторство от колеги, посочени съответно от 45% и 42% от работодателите, според проучване на ZipRecruiter от 2023 г.

„Икономическият спад би могъл потенциално да накара работодателите да се откажат от моделите на дистанционна работа, доколкото работниците ще загубят възможността си за влияние“, казва Бункер. „Но се съмнявам, че много от тях биха го направили, като се имат предвид гореспоменатите финансови ползи, които дава той. Освен това подобен ход вероятно ще навреди на морала и производителността на служителите в период на и без това нисък морал“.