Amazon засилва инвестициите си в роботизирани работници
Гигантът в електронната търговия е придобил екип, който да даде на роботите по-голяма интелигентност и сръчност - потенциално автоматизирайки много повече от складовете си
През 2012 г. Amazon тихомълком придоби стартъп за роботика, наречен Kiva Systems, с което значително подобри ефективността на операциите си за електронна търговия и даде началото на по-широка революция в автоматизацията на складовете.
Миналата седмица гигантът в областта на електронната търговия обяви друга сделка, която може да се окаже също толкова значима, наемайки основателите на Covariant - стартъп, който тества автоматизирането на изкуствен интелект.
Сделката, в рамките на която Amazon ще лицензира моделите и данните на Covariant, може да доведе до нова революция в електронната търговия - революция, която трудно може да бъде постигната от някой конкурент, като се има предвид огромният оперативен мащаб и богатството от данни на Amazon.
Сделката е и пример за това как голяма технологична компания придобива основни таланти и опит от стартъп, без да го купува. През юни Amazon сключи подобно споразумение с Adept. През март Microsoft направи сделка с Inflection, а през август Google нае основателите на Character AI.
В миналото Kiva разработи начин за придвижване на продукти в складовете, като роботите повдигаха и пренасяха заредените рафтове до хората, които ги прибираха - трик, който означаваше, че работниците вече не трябва да изминават километри всеки ден, за да намират различни продукти.
Мобилните роботи на Kiva бяха подобни на тези, използвани в производството, и компанията използваше интелигентни алгоритми, за да координира движението на хиляди машини в едно и също физическо пространство.
Армията от мобилни роботи на Amazon нараства от около 10 000 през 2013 г. до 750 000 до 2023 г. Самият мащаб на дейността на компанията означава, че тя може да доставя милиони стоки по-бързо и по-евтино от всеки друг.
Както WIRED разкри миналата година, през последните години Amazon е разработила нови роботизирани системи, които разчитат на машинно обучение, за да правят неща като възприемане, хващане и сортиране на опаковани кутии.
Компанията отново използва мащаба в своя полза, като данните за обучение, събрани по време на преминаването на пратките през нейните съоръжения, помагат за подобряване на работата на различните алгоритми. Усилията вече са довели до по-нататъшна автоматизация на работата, която преди това е била извършвана от човешки работници в някои центрове за изпълнение на поръчки.
Единственото задължение, което остава трудно за механизиране, обаче, е физическото хващане на продуктите. То изисква адаптивност, за да се отчитат неща като триене и приплъзване, а роботите неизбежно ще се сблъскат с непознати и неудобни продукти сред огромния инвентар на Amazon.
Covariant е прекарал последните няколко години в разработване на алгоритми за изкуствен интелект с по-обща способност да се справят надеждно с различни предмети. Компанията е основана през 2020 г. от Питър Абел, професор в Калифорнийския университет в Бъркли, който е извършил пионерска работа по прилагането на машинното обучение в роботиката, заедно с няколко негови студенти, включително Питър Чен, който става главен изпълнителен директор на Covariant, и Роки Дуан, главен технически директор на компанията. Със сделката от тази седмица и тримата, заедно с няколко учени от стартъпа, ще се присъединят към Amazon.
„Моделите на Covariant ще бъдат използвани за захранване на някои от роботизираните манипулационни системи в нашата мрежа за изпълнение на поръчки“, казва Александра Милър, говорител на Amazon, пред WIRED.
Абил е бил ранен служител в OpenAI и компанията му се е вдъхновила от историята на успеха на ChatGPT. През март Covariant демонстрира интерфейс за чат за своя робот и заяви, че е разработила основополагащ модел за роботизирано захващане, т.е. алгоритъм, проектиран да става все по-способен, когато му се предоставят повече данни. Тогава главният изпълнителен директор Чен каза, че основното предизвикателство ще бъде получаването на достатъчно данни, за да се отключат по-усъвършенствани възможности. Като се има предвид огромният брой артикули в складовете на Amazon, е трудно да се сетим за компания, която може да предостави толкова много данни.
Яро Тензер, съосновател и главен изпълнителен директор на RightHand Robotics, базирано в Бостън дружество, което предлага роботизирани системи за комплектоване, казва, че за стартъпи като Covariant може да се окаже предизвикателство да предоставят рентабилни решения. Причината са потенциалните усложнения при разработването на изкуствен интелект, персонализирането за всеки проект и дългите цикли на продажби в електронната търговия.
„Изграждането на устойчив хардуерен и софтуерен бизнес, който оправдава растежа на рисковия капитал, е изключително предизвикателство“, казва Тензер.
Въпреки това той предполага, че Amazon може да е видяла възможност да изгради нов екип, посветен на комплектуването, задвижвано от AI, въпреки че според него това най-вероятно ще отнеме няколко години, за да се изплати.
Дали сделката с Covariant ще се окаже толкова ключова, колкото тази с Kiva, предстои да разберем. Сътрудничеството на двете може да доведе до намаляване на броя на хората, необходими за обработката на продуктите на компанията през следващото десетилетие.