Броят на американските компании с печалба в Китай достигна исторически минимум
Едва 47% от тях са оптимистично настроени относно петгодишните си бизнес перспективи в страната
Американските компании в Китай се сблъскват с исторически ниско бизнес доверие и слаби печалби на фона на напрежението между Вашингтон и Пекин и забавянето на местната икономика.
В годишния си доклад, публикуван в четвъртък, Американската търговска камара в Шанхай установява, че от 306-те анкетирани нейни членки едва 66% са били печеливши през 2023 г., което е най-ниското ниво в историята.
Проучването също така показва, че ключовите показатели за доверието са на най-ниската си точка в историята. Едва 47% от анкетираните споделят, че са оптимистично настроени относно петгодишните си бизнес перспективи в Китай, докато рекорден брой от 25% са намалили инвестициите си в страната през миналата година.
Забавянето на китайската икономика е посочено като основна причина за намалените инвестиции на членовете на организацията. В същото време обтегнатите отношения между Вашингтон и Пекин, както и геополитическото напрежение, са разглеждани като най-големите предизвикателства както за техните бизнес операции, така и за китайската икономика като цяло.
„Засилващият се геополитически натиск, особено в навечерието на изборите в САЩ на фона на ескалиращото търговско напрежение, и забавянето на китайската икономика карат компаниите да засилят управлението на риска и да коригират инвестиционните си стратегии“, се казва в изявление на камарата, цитирано от CNBC.
Докладът идва на фона на редица признаци, че втората по големина икономика в света губи блясъка си сред западните предприятия. Докато геополитическото напрежение, строгите регулации и цензурата отдавна са рискови фактори за тези компании, икономиката на страната, която изпитва затруднения, все повече се превръща в основен проблем.
Според проучване, публикувано от Американско-китайския бизнес съвет, макроикономическите проблеми на Китай се нареждат на второ място сред най-големите опасения на американските компании това лято, след отношенията между САЩ и Китай.
Подобно на проучването на Американската търговска камара в Шанхай, съветът установява, че повече компании от всякога са песимистично настроени относно средносрочните си бизнес перспективи в Китай. Според тях фактори като „слабото вътрешно търсене“ и „свръхкапацитет“ ограничават рентабилността им.
Компаниите също така са загубили пазарен дял в полза на китайските си конкуренти, които са получили по-голяма правителствена подкрепа, допълва Американско-китайският бизнес съвет.
Според доклад на Търговската камара на ЕС в Китай, публикуван в сряда, предприятията от ЕС също са усетили трудности в Китай. Групата заяви, че нейните компании са в „критична точка“ по отношение на това дали да инвестират повече в страната на фона на ниските маржове на печалба и лошите перспективи, и призова Пекин да действа, ако иска те да продължат да инвестират.
Множеството негативни доклади на западни бизнес групи показват, че неотдавнашните усилия на Пекин да подобри условията за чуждестранния бизнес и да привлече повече чуждестранни инвестиции са останали без резултат.
В изявление за проучването председателят на Американската търговска камара в Шанхай Алън Габор акцентира, че „тазгодишните данни показват, че макар да са обявени много положителни политики, те все още не са възстановили напълно доверието сред частния бизнес или потребителите като цяло“.
Въпреки че по-голям процент от членовете на организацията, участвали в проучването, отбелязват подобрения в правителствените политики и регулации в сравнение с предходната година, само 22% от тях изразяват увереност в ангажимента на Пекин за по-нататъшно отваряне на тяхната индустрия в краткосрочен план.
„Въпреки че чуждестранните компании са изправени пред все по-силни икономически насрещни ветрове и ожесточена конкуренция, оставането им в Китай е от решаващо значение за запазване на конкурентоспособността им в световен мащаб“, категоричен е обаче Джеф Юан, ръководител „Данъчни пазари“ в PwC China.
Преките чуждестранни инвестиции в Китай са намалели с 29,6% през периода януари-юли в сравнение с предишната година, по данни на китайското Министерство на търговията.