Жените заемат повече от най-добрите длъжности в компаниите от всякога, но изостават от мъжете при решаващите ранни повишения на управленски позиции.

Това е едно от основните открития на ново, 10-годишно проучване, за ролите и процентите на повишения на милиони жени и мъже, обхващащо над 1000 големи северноамерикански компании.

Делът на жените в най-ниските и много по-високи управленски рангове е нараснал само с 2 процентни пункта спрямо преди десетилетие, до 39% от 37%, и малко повече сред средните мениджъри, според изследователи от McKinsey и LeanIn.Org, организацията с нестопанска цел, основана от бившия изпълнителен директор на Facebook Шерил Сандбърг.

Проучването, базирано на данните за работната сила на над хиляда компании от 2015 г. насам, е най-голямото усилие за измерване на кариерния напредък на жените.

Какво говорят констатациите?

„Способността за развиване на таланти от начално ниво до висше ръководство е едно от най-фундаменталните предизвикателства, които компаниите все още не са преодолели“, казва Ларейна Йи, старши партньор в McKinsey.

Според проучването броят на работодателите, които казват, че разнообразието между половете е висок приоритет, е намаляло до 78% тази година от 87% през 2019 г., което е в съответствие с по-широко противопоставяне на корпоративните програми за многообразие.

Инициативите за набиране на персонал, фокусирани върху пола, са намалели с близо една трета от 2022 г. Също и делът на компаниите, предлагащи менторски програми, насочени към подпомагане на изгряващите таланти да намерят висши ръководители, които могат да ги подкрепят в стъпките им към по-големи роли.

Когато през 2013 г. Сандбърг пусна своята книга „Lean In“, тя постави началото на разговор в бизнес средите за увеличаване на представителството на жените в корпорациите. Много компании, включително в България, си поставиха цели за повишение и набиране на повече жени, разшириха допълнителните придобивки, свързани с родителството, и се ориентираха към по-гъвкави модели на работа. Те също така култивираха повече жени лидери: 40 жени са ръководили компании от S&P 500 в края на миналата година, според Spencer Stuart, в сравнение с 21 през 2015 г.

И все пак, фактът, че разликата между половете на работното място продължава да съществува, „показва, че ще са необходими много съгласувани усилия, за да се коригира това“, казва Сандбърг, която напусна ролята си на главен оперативен директор на компанията майка на Facebook Meta Platforms през 2022 г. „Жените изпълняват своята роля и имаме нужда от компании, които да изпълняват своята роля“, добавя тя, цитирана от The Wall Street Journal.

Данните на Lean In и McKinsey показват, че около осем жени получават първото си повишение в мениджър на всеки 10 мъже – това е почти същото съотношение, валидно за 2018 г.

Най-голямата промяна е настъпила на върха, като присъствието на жените в управленските структури се е повишило до 29% от 17% през 2015 г. Много от тези жени обаче са били издигнати в ръководители на HR и маркетингови отдели, а не на ключови звена с основни отговорности, показват данните от проучването. Оперативните работни места, традиционни стъпала към това да станете главен изпълнителен директор, продължават да се заемат предимно от мъже.

По този повод Джейн Едисън Стивънсън, глобален заместник-председател на борда в компанията за набиране на изпълнителни кадри Korn Ferry, дава пример с Мери Бара, главен изпълнителен директор на General Motors. Тя стана първата жена, управляваща световен автомобилен производител през 2014 г. Под нейно ръководство около 36% от топ мениджърите на GM сега са жени, включително нейния изпълнителен главен инженер за акумулаторни електрически камиони, ръководител на камиони за Северна Америка и глобален директор по системна безопасност.

Именно това може да направи най-голямата разлика, казва Стивънсън: „Жените да достигат до оперативни роли възможно най-рано в кариерата си.“