Едва 29% от специалистите по стратегии са съгласни, че техните организации променят плановете си достатъчно бързо, за да реагират на промени в обстоятелствата и различни смущения. Проучване на Gartner показва, че компаниите, които правят това, имат един общ признак: Техните бизнес и оперативни лидери са дълбоко ангажирани в процеса на стратегическо планиране.

Макар че те никога не трябва да разработват стратегически планове във вакуум, днешните условия на постоянни промени правят особено важно оперативните стратегически планове да отчитат различни сценарии и да могат да се променят заедно със завоите в стратегията на предприятието.

Стратегическо мислене

Според Gartner има три основни подхода за възприемане на стратегическото мислене.

На първо място, не позволявайте да бъдете завладяни от краткосрочност, тактически планове за изпълнение и други дейности, свързани със спазването на срокове. Загрижеността за изпълнението на краткосрочните цели, страхът от провал и занимаването с оперативни въпроси могат да потиснат цялостния стремеж към постигането на дългосрочни резултати.

Същият принцип важи и за управлението на разходите и бюджетирането. Компаниите трябва да прилагат стратегически подход навсякъде и винаги, когато решават кои инициативи да преследват и финансират.

Не на последно, бизнес лидерите трябва да разглеждат структурата на разходите през призмата на бизнес стойността и да гледат на оптимизацията им като на непрекъснат процес, фокусиран върху насочването на ресурсите (време, възможности и бюджет) към диференциращи инициативи за растеж.

Методичен подход

Изследователската компания очертава и девет основни стъпки за успешно стратегическо планиране:

  • Очертайте очакванията. Ясно дефинирайте предварително корпоративния и бизнес контекст за всички заинтересовани страни. Отбележете отговорностите, сроковете на процесите и очакваните резултати за всеки участник и определете ролите, които поставят крайната оценка.

  • Проверете бизнес контекста. Потвърдете мисията на предприятието - причината за съществуването на вашата организация и целите, които тя непрекъснато ще преследва. Не забравяйте да очертаете и визията ѝ - нейните абстрактни, но реалистични стремежи.

  • Определете и разграничете целите и задачите. Целите, когато са постигнати, създават диференцирана стойност в дългосрочен план. Поставените задачи са дискретни и измерими стъпки, които описват как ще постигнете конкретна цел.

  • Идентифицирайте ключовите функционални възможности, необходими за изпълнението на вашия план за действие. Когато неизбежно се появят пропуски, създайте приоритетен списък на дупките, които трябва да запълните.

  • Разработете план за действие. Този официален документ обобщава последователността на стъпките или инициативите, необходими за изпълнението, наблюдението, контрола и постигането на дадена цел. Останете гъвкави, за да сте подготвени да реагирате на изненади с адаптивна стратегия.

  • Определете мерки и показатели. Мярката е наблюдаем бизнес резултат. Метриката описва действителните данни, събрани за количествено определяне на мярката. Уверете се, че и двете са достатъчно изчерпателни, за да отчитат множество променливи, които могат да се появят.

  • Опишете стратегията си накратко. Това трябва да включва изложение на стратегията; описание на състоянието на различните функции; 1-2 критични предположения, на които се основава тя; 5-7 инициативи, необходими за постигане на оперативните цели, установени в подкрепа на бизнес стремежите.

  • Придвижете плана докрай. Разработете ясно и последователно послание, което да спечели подкрепа сред оперативното ръководство и ангажираност и мотивация сред служителите ви. Обяснете ясно как се променят приоритетите ви и защо.

  • Подгответе се да реагирате на промените. Наблюдавайте тригерите, за да проследите ефективността на стратегическия план, отменяйте бързо проектите с ниски резултати и периодично проследявайте и потвърждавайте предположенията си. Определете конкретни стъпки, които да предприемете, или решения, които да вземете, когато наблюдението задейства предупредителен сигнал за появата на неочаквани фактори.

"Нашият методичен подход от девет стъпки към функционалното стратегическо планиране може да ви помогне да изберете, изпълните и адаптирате инициативи, които стимулират амбициите на предприятието", категорични са в заключение от Gartner.