Ако има нещо, което е изключително дразнещо в днешните смартфони, това са рекламите. Разбира се, компаниите трябва да си плащат сметките, но понякога рекламите стават прекалено много. Още по-лошо - някои от тях директно нарушават личното пространство на потребителите.

Някои приложения създават профили, за да насочват по-добре рекламите си. Когато потребителят щракне върху нещо, изведнъж той е залят от реклами на подобни продукти. Имали сте случаи, в които сякаш само като си помислите нещо, и то се появява като реклама, нали?

Затова ZDNET прави списък с няколко настройки в Android, които можете да промените, за да избегнете рекламите.

1. Изключване на функцията Ad Topics

Функцията Ad Topics разчита на приложенията, които сте използвали наскоро, като им дава възможност да персонализират рекламите, които виждате. Ако решите да я оставите включена, винаги можете да блокирате определени теми, които не представляват интерес за вас. Но за да блокирате някакви теми, ще трябва да изчакате, докато различните приложения започнат да събират данни за вас.

Има и друга възможност – веднага, щом получите нов телефон с Android, да деактивирате тази функция, ако не искате приложенията да създават профил за таргетирани реклами за вас.

За да деактивирате Ad Topics, отидете в Настройки > Поверителност > Реклами > Поверителност на рекламите > Рекламни теми (Settings > Privacy > Ads > Ad Privacy > Ad topics). След това преместете плъзгача на „Разрешаване на рекламни теми“ (Allow ad topics) в положение „Изключено“.

2. Деактивиране на предлаганите от приложенията реклами

Тази опция е много подобна на Ad topics, като разликата е, че рекламите в App-suggested ads са тези, които едно приложение може да предложи на друго. С други думи, ако приложението Facebook е създало профил за вас с активирани App-suggested ads, то може да препоръча реклами на друго приложение, например X.

Подобно на Ad Topics, можете да блокирате конкретни приложения да предлагат реклами на други или да деактивирате функцията изцяло. За да направите второто, отидете в Настройки > Поверителност > Реклами > Поверителност на рекламите > Предлагани от приложенията реклами (Settings > Privacy > Ads > Ad Privacy > App-suggested ads) и преместете плъзгача в положение „Изключено“.

3. Изключване на функцията Ad Measurement

Ако функцията Ad Measurement на вашето устройство е включена, приложенията и рекламодателите могат да изискват информация за вас (от Android), за да си помогнат в измерването на ефективността на своите реклами. Въпреки че данните от Ad Measurement редовно се изтриват от устройството ви, тази функция може да ви накара да се чувствате все едно някой нарушава неприкосновеността на личния ви живот.

За да деактивирате тази функционалност, отидете в Настройки > Поверителност > Реклами > Поверителност на реклами > Измерване на реклами (Settings > Privacy > Ads > Ad Privacy > Ad measurement) и преместете плъзгача в позиция „Изключено“.

4. Изключване на функцията Web & App Activity

Тази функция запомня активността от мобилното ви устройство (сайтове, които посещавате, приложения, които използвате, и местоположение), за да ускори търсенето. Това звучи като чудесна идея, но Web & App Activity също така използва тези данни за по-добри препоръки и персонализиране на реклами.

За някои това не е голям проблем, но за тези, които са сериозно загрижени за поверителността на личните си данни, тази функция може да изглежда като влизане с взлом.

За да я изключите, отворете приложението Google, докоснете иконата на профила си, след което изберете Настройки > Поверителност и безопасност > История на търсенето > Запазване на дейността в мрежата и приложенията (Settings > Privacy & Safety > Search history > Saving to web & app activity). Изберете опцията „Изключване“ или „Изключване и изтриване на дейността“ в падащото меню.

5. Изтриване на вашия идентификатор за реклама

И накрая, искате ли да изтриете вашия рекламен идентификатор, който приложенията използват, за да персонализират преживяването ви? Единствената уговорка в този случай е, че ако го направите, ще имате по-малък контрол върху видовете реклами, които виждате.

Добрата новина е, че ако изтриете рекламния си идентификатор и установите, че нещата не работят според очакванията (или рекламите, които виждате, попадат в категориите „обидни“ или „неуместни“), винаги можете да получите нов. За да изтриете рекламния си идентификатор, отидете в Настройки > Поверителност > Реклами > „Нулиране на рекламния идентификатор“ (Advertising ID, go to Settings > Privacy > Ads > Reset advertising ID) и в получения прозорец изберете „Изтриване на рекламния идентификатор“.

След като се погрижите за тези опции, ще откриете, че Android ви предлага малко повече поверителност. Само не забравяйте, че ако установите, че устройството ви вече не работи правилно, просто отменете промените и ще се върнете там, откъдето сте започнали.