„Купувай по-малко“ е новата вайръл тенденция сред поколението Z в TikTok
Тя изтъква устойчивия живот като обрат на излишъка и богатството, които доминират в наситените с реклами социални мрежи
Изтощени от нарастващите разходи за живот зад Океана и непрекъснатите реклами, приканващи към потребление и свръхконсумация, част от младите потребители създават нова тенденция в TikTok.
"Когато във всеки момент от живота си се чувстваш така, сякаш ти продават нещо, а цената на въпросната стока непрекъснато се покачва, хората буквално прегарят от харчене", обяснява пред AFP Кара Перес, инфлуенсър и финансов коуч.
В социалните медии отдавна има място само за перфектни домове, пищни гардероби и изобилие от козметични продукти. Но последната нова тенденция се насочва в обратна посока, призоваваща към по-скромен начин на живот и приоритизиране на качеството пред количеството.
Известна като "ядро на недостатъчното потребление", тя изтъква устойчивия живот и използването на това, което имате, като обрат на излишъка и богатството, които доминират в наситените с реклами Instagram и TikTok.
"Когато получавате 300 видеоклипа в TikTok за хора, които имат 30 чаши Stanley, вие искате да имате само това, което можете да си позволите", казва Перес.
Преуморени потребители
Видеоклип с над 100 000 гледания от потребител на TikTok с никнейм loveofearthco критикува тенденцията към свръхпотребление, която често се засилва и насърчава в социалните медии: "Похарчих пари, които нямах, за неща, от които нямах нужда."
Друг акаунт, nevadahuvenaars, споделя как изглежда "нормалното" потребление: мебели втора употреба, скромен гардероб, декорация от стъклени бутилки, приготвяне на домашна храна и намалена колекция грижа за кожата.
Въпреки финансовите трудности, които се усещат особено от поколението Z и милениалите, икономиката на САЩ процъфтява, с рекордни корпоративни печалби и високи цени в търговските вериги.
В известен смисъл, "това изглежда почти "газифициращо" за потребителите" на фона на период на икономическа и геополитическа несигурност, коментира пред AFP Тариро Макони, анализатор на потребителския маркетинг.
Според нея, концепцията "Купи сега, плати по-късно" (BNPL), която обикновено се възприема от бюджетите на много млади хора, изостря потреблението и представлява изкривяване на достъпа до богатство.
Но годините на инфлация накараха мнозина да стигнат до заключението, че не могат да се придържат към навиците на харчене на инфлуенсърите в социалните мрежи.
Анализ на Google Trends показва, че търсенето на думата "недостатъчно потребление" в САЩ е достигнало най-високата си точка това лято, заедно със запитванията в търсачката за "свръхпроизводство" и "Голямата депресия".
Много млади хора са развили "натрапчиво поведение да харчат до последния си паунд за моден артикул", казва базираната във Великобритания инфлуенсърка Андреа Чонг, която сподели видео в стил "ядро на недостатъчното потребление", в което поправя стари дрехи.
Това е пристрастяване, свързано с натиска "да изразим кои сме чрез притежанията си", отбелязва Чонг.
За разлика от това, "ядро на недостатъчното потребление", се откъсва от традиционните тенденции, насърчавани от инфлуенсърите, които често продават постоянно променящ се план за покупка, въплъщаващ последната тенденция и естетика. Чонг и Макони смятат, че тази промяна отразява и засилените призиви за автентичност от създателите на съдържание.
Над половината от представителите на поколението Z (на възраст от 18 до 27 години), анкетирани в проучване на Bank of America за 2024 г., посочват високите разходи за живот като основна пречка за финансовия им успех, като добавят, че не печелят достатъчно пари, за да имат живота, който мечтаят.
Загриженост за устойчивостта
"Тенденцията в социалните медии за недостатъчно потребление е още един начин за поколението Z да използва максимално парите си и същевременно да бъде екологично", обяснява Ашли Рос, ръководител на отдел "Потребителски опит и управление на клиенти" в Bank of America.
Макар че по-младите поколения се притесняват да правят устойчиви избори, липсата на финансова самостоятелност определя решенията им.
"Нека бъдем честни, никой няма да промени своя БВП заради устойчивостта. Мотивацията на хората да правят тези неща винаги е била да спестят пари", казва Чонг.
Но допълва, че тенденцията "недостатъчно потребление" в осигурява най-достъпен подход към устойчивостта за тези, които го търсят.
Посланието е просто: "Купувайте по-малко, купувайте по-изгодно."