Стачката на докерите в САЩ удря европейските автомобилни производители
Работници в пристанища, простиращи се от Мейн до Тексас, излязоха на улицата във вторник заради спор за заплатите и автоматизацията
Масова стачка на докери в морските пристанища на Източното крайбрежие на САЩ и Мексиканския залив, започнала на 1 октомври, се очаква да предизвика хаос в световните вериги за доставки и глобалната икономика.
Работници в пристанища, простиращи се от Мейн до Тексас, излязоха на улицата заради спор за заплатите и автоматизацията. Стачката, която се очаква да има тежки последици за кораби, превозващи товари за милиарди долари, е първото подобно действие на International Longshoremen’s Association (ILA), синдикален съюз на почти половин век. Той представлява около 45 000 работници, които затвориха 14 американски пристанища.
Това се очаква да засегне сериозно европейските производители на автомобили, тъй като те разчитат в голяма степен на тях. Ако пък стачката продължи по-дълго време, прекъсването може да се окаже „изтощително“ за целия сектор, твърдят представители на индустрията и анализатори пред Reuters.
„Една продължителна стачка ще бъде изтощителна за веригата за доставки на автомобили и ще предизвика икономически цунамита в цялата страна и в целия свят - ще навреди на автомобилните общности и потребителите“, категоричен е Джон Бозела, главен изпълнителен директор на Alliance for Automotive Innovation.
Той отбелязва, че пристанищата, засегнати от стачката, са обработили 34% от цялата търговия с моторни превозни средства и части в САЩ на стойност 135,7 млрд. долара през миналата година.
„Ако стачката продължи седмици, това ще бъде трагедия“, смята и Стив Хюз, главен изпълнителен директор на HCS International, която консултира автомобилния сектор по въпросите на превоза. „Макар че производителите на автомобили биха могли да преживеят известно време без доставки, недостигът на части със сигурност ще им навреди. Ако погледнете автомобил на GM, например, ще намерите всякакви европейски и азиатски части“.
Затова и Motor & Equipment Manufacturers Association, търговска група на доставчиците на автомобили, призова президента Джо Байдън да принуди двете страни да се върнат на масата за преговори.
Недостигът на части може да принуди част от автомобилните компании да намалят производството си, въпреки че според анализатори някои от тях тихо ще приветстват това. Stellantis, например, има много високи запаси. От компанията заявяват, че взимат мерки за намаляване на потенциалното въздействие на стачката върху производството им, без да предоставя подробности.
Анализаторът на Barclays Дан Леви пък казва, че 70% от вноса на автомобилни части в САЩ се осъществява през засегнатите пристанища, въпреки че компаниите вероятно са натрупали известни запаси, тъй като рискът от стачка е бил видим от известно време. Ако производителите на автомобили са принудени да внасят части със самолети, това може да доведе до повишаване на разходите.
„Всичко това е много, много инфлационно“, предупреждава Хюз.
Европейските производители на автомобили, много от които използват стачкуващите пристанища, ще бъдат най-засегнати, добавя, от своя страна, Леви:
„Европейските производители на автомобили са силно зависими от Балтимор за вноса и от югоизточните пристанища за износа, тъй като по-голямата част от производството им в САЩ е в този регион“.
BMW и Volkswagen акцентират, че следят ситуацията отблизо и работят за минимизиране на евентуалните последици, докато Volvo Cars - че разработва планове за действие при извънредни ситуации, но все още не е изпитала забележими последици.
„През последните години европейският внос представляваше до половината от продажбите на германските автомобилни производители в САЩ, а Volvo Car е още по-зависим”, казва Леви. „Въпреки това, тъй като складовите наличности са по-високи от обичайното, компаниите може да са се подготвили и въздействието на стачката да бъде ограничено, ако не се стигне до продължителни протести”.
„В същото време производителите на автомобили от Детройт биха могли да извлекат скромни ползи, тъй като намалените запаси в индустрията биха могли да ограничат натиска върху цените”, казва още Леви.
Компаниите, сред които General Motors и Ford, са по-скоро засегнати от вноса на части, тъй като по-голямата част от този на автомобили се осъществява с камиони и железопътен транспорт от Канада и Мексико.
„Внимателно следим ситуацията и сме въвели планове за непредвидени ситуации“, се казва в изявление на GM. „Ще продължим да работим за смекчаване на всяко значително въздействие върху нашите операции и ще направим корекции, ако е необходимо.“
Според Леви азиатските производители на автомобили се очаква да бъдат най-малко засегнати.
„Toyota натрупа допълнителни запаси от автомобили през последните няколко седмици, за да спечели време, и следи внимателно преговорите”, заявява в интервю за Reuters изпълнителният вицепрезидент на компанията за Северна Америка Джак Холис.