Американските пристанищни работници прекратиха стачката
Те са сключили споразумение с пристанищните оператори, според което заплатите им ще бъдат повишение с 62%
Американските пристанищни работници и пристанищните оператори постигнаха предварително споразумение. То незабавно ще сложи край на тридневната стачка, която спря корабоплаването по източното крайбрежие на САЩ и по крайбрежието на Мексиканския залив, съобщиха двете страни късно в четвъртък.
Предварителното споразумение предвижда увеличение на заплатите с около 62% за период от шест години, пише Reuters, позовавайки се на свои източници, запознати с преговорите. Това ще повиши средната заплата от 39 на около 63 долара на час за целия срок на договора.
Работническият синдикат на International Longshoremen's Association (ILA) се стремеше към 77% повишение, докато групата на работодателите - United States Maritime Alliance (USMX) - преди това беше вдигнала офертата си до почти 50% увеличение.
Сделката слага край на най-голямото по рода си спиране на работа от близо половин век, което блокира разтоварването на контейнеровози от Мейн до Тексас и заплаши с недостиг на всичко - от банани до автомобилни части, предизвиквайки струпване на закотвени кораби извън големите пристанища.
Профсъюзът и пристанищните оператори обявиха в съвместно изявление, че ще удължат действието на генералния си договор до 15 януари 2025 г., за да се върнат на масата за преговори по всички нерешени въпроси.
„Незабавно ще бъдат прекратени всички настоящи действия за закриване на работни места и ще бъде възобновена цялата работа, обхваната от рамковия договор“, се казва в изявлението.
Сред ключовите въпроси, които остават нерешени, е автоматизацията, която според работниците ще доведе до загуба на работни места. Ръководителят на профсъюза Харолд Дагет комемнтира по-рано, че работодатели като оператора на контейнеровози Maersk и неговата компания APM Terminals North America не са се съгласили с исканията да спрат проектите в това отношение.
Администрацията на президента на САЩ Джо Байдън е застанала на страната на профсъюза, като е оказала натиск върху пристанищните работодатели да повишат офертата си, за да се постигне споразумение, като се е позовала на скокообразните печалби на корабоплавателната индустрия след пандемията от COVID-19.
„Предварителното споразумение представлява решаващ напредък към силен договор“, посочи Байдън в четвъртък. „Колективното договаряне работи“.
Неговата администрация многократно се противопоставяше на призивите на бизнес търговските групи и републиканските законодатели да се използват федерални правомощия за спиране на стачката - ход, който би подкопал подкрепата на демократите сред профсъюзите преди президентските избори на 5 ноември.
След дни на разговори ръководителят на администрацията на Белия дом Джеф Зиенц е свикал виртуална среща с изпълнителните директори на океанските превозвачи, на която е акцентирал върху необходимостта от отваряне на пристанищата, за да се подкрепят усилията за възстановяване от урагана „Хелен”. Стачката на пристанищата започна точно в момент, когато югоизточните щати се борят за доставки след смъртоносното бедствие.
Главният икономически съветник на Белия дом Лаел Брейнард е заявил по време на срещата, че превозвачите трябва да излязат с ново предложение, за да прекратят стачните действия.
Добри новини
ILA започна стачката на 45 000 пристанищни работници, първото голямо спиране на работа от 1977 г. насам, във вторник, след като преговорите за нов шестгодишен договор се провалиха.
По данни на Everstream Analytics до сряда най-малко 45 контейнеровоза, които не са могли да разтоварят, са били закотвени извън засегнатите пристанища по Източното крайбрежие и крайбрежието на Мексиканския залив, в сравнение със само три преди началото на стачката в неделя.
Анализатори на JP Morgan изчислиха, че тя ще струва на икономиката на САЩ около 5 млрд. долара на ден.
Стачката засегна 36 пристанища, включително Ню Йорк, Балтимор и Хюстън, които обработват редица контейнерни товари.
„Решението да се прекрати настоящата стачка и да се даде възможност на пристанищата по източното крайбрежие и по крайбрежието на Мексиканския залив да отворят отново е добра новина за икономиката на страната”, се казва в изявление на Националната федерация на търговците на дребно на САЩ. „Колкото по-бързо постигнат окончателно споразумение, толкова по-добре за всички американски семейства“.