„Крайнодесни хитове“: Как AfD младша възраст печели почитатели с песни, танци и игри
Танцувален хит и онлайн видеоигра, рекламиращи масовите депортации, са сред начините, по които крайнодесните германски групи достигат до младежите в страната
„Тате, разкажи ми за дните, когато успя да спасиш Германия точно навреме…“
Това казва младо момиче на баща си, докато двамата седят на верандата на идиличния си дом – в генерирано от AI видео от младежкото крило на крайнодясната партия Алтернатива за Германия (AfD).
„Всичко започна с голямата ремиграция“, отговаря бащата, докато птиците чуруликат и докато се взира в цветната си градина. Тогава започва танцовият ритъм на „Remigration Hit“.
Широко споделяното видео към крайнодясно денс парче включва предимно руси, синеоки пилоти и стюардеси - въплъщаващи, изглежда, измамните нацистки концепции за "арийска" расова чистота, коментира Politico. Героите сякаш празнуват, докато депортират цветнокожи в самолети, декорирани в синьото и червеното на AfD.
„Време е да тръгваме“, гласи припевът, преминаващ в пулсиращ ритъм. „Ще ви депортираме всички…“
Онлайн кампании като тези помагат за радикализирането на широка част от младежта в Германия, превръщайки крайнодесните идеи, някога изтласкани в периферията на германския политически дискурс, във все по-масови, пише Politico.
Младата алтернатива, младежката организация на AfD, пуснала танцовото видео, е класифицирана от германското вътрешно разузнаване като екстремистка група от миналата година. Това обаче не пречи на новото поколение AfD и на други крайнодесни групи да разпространяват идеологията си сред младежите в Германия - със забележителен успех.
На три провинциални вота в Източна Германия миналия месец AfD отбеляза скок в подкрепата сред младите гласоподаватели, излизайки на първо място и в трите провинции в тази демографска група и събирайки между 29% и 38% от гласовете сред по-младите гласоподаватели, според екзитполовете .
„Ние сме партията на младите“, каза по обществената телевизия Ханс-Кристоф Бернд, водещият кандидат на AfD в Бранденбург, след изборите в тази провинция. „Бъдещето е на наша страна.“
Феноменът на младите хора, гравитиращи към радикалната десница, е очевиден не само в Източна Германия, но и в цялата страна и в голяма част от Европа. На европейските избори през юни делът на младите хора, гласуващи за AfD в Германия, се повиши с 11 процентни пункта до 16% - далеч надхвърляйки подкрепата за левите Зелени, които някога доминираха в тази демография.
Във Франция партията на Марин Льо Пен събра около 30% от младежките гласове на изборите за Европейски парламент - 10 пункта увеличение в сравнение с 2019 г. А на националните избори в Австрия миналата неделя крайнодясната Партия на свободата (FPÖ) дойде на първо място не само сред общото население, но и сред избирателите на възраст от 16 до 34 години.
Преди федералните избори в Германия, насрочени след една година, AfD, която сега е на второ място в националните избори, се надява да постигне успеха на FPÖ в Австрия.
На последните федерални избори в Германия през 2021 г. младите гласоподаватели се стекоха към Зелените и про-бизнес Свободни демократи (FDP). Но справянето с изменението на климата, основният проблем на Зелените, избледня по значение за много по-млади избиратели, докато FDP загуби голяма част от имиджа си на партия, която представлява младежта и иновациите, посочва Politico.
На този фон крайнодесните групи се опитват да запълнят нишата и стават все по-умели в привличането на по-млади избиратели онлайн.
AfD е два пъти по-успешна в достигането до гласувалите за първи път в TikTok в навечерието на трите провинциални избори в Германия през септември, отколкото всички останали партии взети заедно, според проучване на изследователи от университета в Потсдам. Тази група е получавала средно по едно видео в TikTok на ден със съдържание на AfD, установяват изследователите, които анализират над 75 000 видеоклипа в платформата на социалните медии в седмиците преди изборите.
„Дискурсът в социалните медии е доминиран от дясното. Това не винаги е било така и е резултат от години работа на тези политически партии и движения, похарчили много пари, за да постигнат това“, коментира Роланд Вервибе, един от основните автори на изследването. „Те основно създават паралелна, алтернативна медийна сфера, която е насочена много прецизно към индивидите.“
Мечтите на крайната десница за „ремиграция“
По-рано тази година разкритието, че политици от AfD са участвали в тайна среща на десни екстремисти близо до град Потсдам, в рамките на която е обсъждана т. нар. „ремиграция“, предизвика продължителни протести срещу крайната десница в Германия.
Само месеци по-късно обаче „ремиграцията“ - термин, който въплъщава идеята за повсеместно насилствено прогонване на чужденци от Германия - се превърна в обичайна тема за разговори за крайната десница. Сега темата не успява да предизвика подобен шок и възмущение, „защото дискурсът по нея в обществото като цяло е станал изключително обезсърчен и радикализиран“, казва Йоханес Кийс, социолог от университета в Лайпциг.
Това отчасти се дължи на усилията на крайнодесни активисти да нормализират концепцията за младежите в Германия, използвайки нетрадиционни средства.
Освен песента „Remigration Hit“, пример за това е и онлайн видео игра на тема депортиране. Моделирана по известната Candy Crush Saga, тя призовава играчите да спасят страната от „хаоса“ и „масовата имиграция“, като например „качат“ аватар на чернокож мъж на самолет за депортиране.
Създадена от младежката организация на AfD и наречена „Germany Rescuer“, играта започва с глас, който пита: „Можем ли все пак да спасим Германия?“