От Ибиса до AI: Как върви трансформацията на клубната култура
Трима световни диджеи споделят какви са предизвикателства за запазването на ъндърграунда и влиянието на AI върху електронната музика
Сам Дивайн, Лучано и Матю Джонсън са водещи имена сред диджеите на световната клубна сцена.
Пред Euronews те споделят кои са най-сериозните проблеми и предизвикателства в съвременната електронна музика и как навлизането на изкуствения интелект оказва влияние върху нея.
Ибиса на клубната сцена
Сам Дивайн, диджей, продуцент и създател на лейбъл, е в челните редици на хаус сцената в Ибиса през по-голямата част от последните 20 години. Става първата жена диджей, подписала договор с Defected в началото на 90-те години.
Признава, за това време Ибиса се е променила изключително много.
„Ибиса е моят втори дом. Дължа толкова много на този остров в личен план и в кариерата си. В Ибиса срещнах най-добрите си приятели и се влюбих в съпруга си“, казва тя и допълва: „Имам чувството, че Ибиса е такава, каквато си я направиш“.
Наскоро тя решава за първи път да доведе баща си на острова.
„Той е на 70 години. Не е ли готино? Знаете ли, че в Ибиса, всъщност няма значение на каква възраст си, какъв цвят на кожата, раса, вероизповедание, произход.“
Въпреки че някои критикуват острова за повишаването на цените – билетите за Amnesia редовно достигат 100 евро, а цените на напитките рядко са по-ниски от 20 евро, Дивайн казва, че това е симптом на глобалната криза на разходите за живот.
Категорична е, че ако искате да се забавлявате икономично на острова, все още можете.
„Има толкова красиви плажове. В Сан Антонио можете да си купите пилешко с картофи за 5 евро, все още има места, където можете да минете с ограничен бюджет. А залезите са безплатни.
Жив ли е ъндърграундът
Мегаклубове като Pacha, Amnesia и Chinois в Ибиса са толкова печеливши, че могат да поемат тежестта на променящата се европейска икономика.
Но това не може да се каже за по-малките заведения, които са засегнати от нарастващите наеми и клиенти с по-малък доход.
И това не важи само за Ибиса – миналата година например 125 от заведенията в Обединеното кралство са затворени или са спрели да приемат музика на живо.
Според Лучано, носител на наградата „Икона на Ибиса“ заради дългогодишната си връзка и принос към музикалната сцена на острова (свирил е навсякъде, от местни училища до затвори), тайната е, че не може да се разчита само на най-големите зали с най-големите имена.
„Най-невероятните таланти и най-вдъхновяващите неща не са на най-търсените и най-големите клубове“, казва Лучано и допълва: „Да бъдеш добър диджей все още изисква такъв подход. Трябва да търсиш, да си създадеш базови познания за музиката“.
„Най-вдъхновяващите изпълнения, винаги ще ги намерите в малката ниша, на места, които не са непременно скъпи. Това е като да търсиш храна. Не винаги е необходимо да отидете на място със звезда „Мишлен“, за да откриете най-великите неща. Най-много може да се изненадате в някое улично кафене, докато пътувате, докато се срещате с различни култури.“
AI влияние
Във всяка художествена среда един от най-наболелите въпроси е влиянието на изкуствения интелект.
Независимо дали става въпрос за AI, който дигитално променя филмови сцени, преосмисля произведения на класически художници или пише статии, потенциалното влияние на технологията е огромно.
С репутацията си на използващ аналогови технологии, Матю Джонсън е изненадващо оптимистично настроен по отношение на възможностите с изкуствен интелект в електронната музика.
„В по-голямата си част използвам оборудване, което е произведено през 70-те и 80-те години“, казва Джонсън. Той все още миксира на аналогов сет на стереолента, но не отрича, че изкуственият интелект може да бъде полезен.
„Колкото повече използвам AI, толкова повече научавам, защото е изключително лесно да придобиеш знания от възможността да задаваш конкретни въпроси, без да се налага да проучваш голям обем данни“, допълва той.
Различните инструменти с изкуствен интелект включват програми като Empress, която може да помогне на диджея да направи безпроблемни преходи на живо, и Rekordbox, която рационализира управлението на музиката.
Въпреки че Джонсън хвали възможностите на подобни инструменти, той все пак има притеснение:
„Единствената страна, която бих могъл да поставя под съмнение, е, че когато музиката е по-лесна за създаване за масовата публика и когато хората лесно се задоволяват, на пазара може да се получи известно пренасищане.“
И допълва: „Надявам се музиката да остане специална и човешка.“