Когато в края на 2022 г. в работния ни живот навлязоха AI инструменти като ChatGPT, Анураг Гарг, основател на PR агенцията Everest, бързо интегрира технологията в работния процес на екипа си от 11 души.

Той е нетърпелив да остане конкурентоспособен на пазара, затова насърчава своите служители да използват AI за различни ежедневни задачи – от това да им дава обикновени идеи до изготвянето на презентации за конференции.

Въпреки това, вместо до повишаване на производителността, AI инструментите водят до неочаквано прегряване на хората, които работят с тях, разказва Гарг пред BBC.

Задачите започват да отнемат повече време, тъй като служителите трябва да измислят подробни задания към ChatGPT, след което да проверяват резултатите му за точност, което често яде повече време. Всяка актуализация на софтуера въвежда и нови функции, които изискват повече време за изучаване и адаптация.

„Имаше твърде много разсейващи фактори. На екипа му отнемаше два пъти повече време, за да завърши задачите, защото ги молехме да използват AI“, споделя Гарг.

Като основател на Everest PR, който разпределя времето си между САЩ и Индия, Гарг се надява да рационализира операциите, които неговите колеги трябва да извършват. Вместо това екипът му се чувства претоварен.

Наред с ChatGPT, Гарг използва и други инструменти като Zapier за проследяване на задачи и Perplexity за проучване на потенциални клиенти. С времето поддържането на големия обем от налични AI инструменти става непосилно за него.

„Пазарът е пълен с AI софтуери и нито един от тях не решава всички проблеми“, обяснява той. „Стана хаотично – непрекъснато се превключваше между инструменти и се актуализираше с нови функции. Беше изтощително и разочароващо.“

Като признава минусите на AI, Гарг отменя политиката, задължаваща използването им във всяка задача. Днес екипът използва AI предимно за изследователски цели и промяната носи облекчение.

„Беше преживяване и си научихме урока“, споделя още Гарг пред BBC. „Сега, след като намалихме използването на AI, работата стана по-лесно управляема и екипът е по-ангажиран с нея. Нещата вървят много по-гладко.“

Стресът, с който се сблъскват Анураг Гарг и неговият екип, докато се опитват да интегрират AI инструменти в работата си, е отразен в проучване на платформата за фрийланс служители Upwork, в което са анкетирани 2500 специалисти от различни области в САЩ, Великобритания, Австралия и Канада. То установява, че 96% от мениджърите на големи компании очакват AI инструментите да повишат производителността на хората им. 81% от тези лидери признават, че са поставили по-високи изисквания към служителите си през последната година.

Въпреки очакванията, 77% от анкетираните служители казват, че са намалили производителността им и са увеличили натоварването им. Почти половината (47%) от работниците, които използват AI, съобщават, че се чувстват несигурни как да постигнат увеличаването на производителността, което техните работодатели очакват.

В резултат на това 61% от хората вярват, че използването на AI на работното място ще увеличи шансовете за бърнаут, като при служителите под 25 години този дял нараства до 87%, както разкрива проучване сред 1150 американци, проведено от компанията за писане на професионални автобиографии Resume Now.

Проучването на Resume Now също така показва, че 43% от хората смятат, че изкуственият интелект ще повлияе отрицателно на баланса между професионалния и личния им живот.

Проблемът не се ограничава до AI. По-широко проучване сред 9615 специалисти в шест страни на платформата за управление на работа Asana подчертава предизвикателствата при използването на множество приложения на работното място. 15% от тези, които използват от 6 до 15 различни приложения, казват, че често пропускат съобщения, заради претоварване с приложения. Сред тези, които работят с 16 или повече приложения, 23% признават, че постоянното превключване от инструмент на инструмент намалява тяхната ефективност на работа, както и вниманието им.

„Използването на множество приложения отнема допълнително време за обучение и навигация, а загубеното време при превключване между тях е особено разочароващо, защото време за губене нямаме“, казва по повод проучването на Asana Каси Хоумс, професор по мениджмънт в UCLA.

Лия Стийл, бивш адвокат Бристол, която сега помага на правните специалисти да се справят с прегарянето, коментира пред BBC: „Най-големият проблем, който виждам, е този постоянен натиск да се прави повече с по-малко, без компаниите наистина да обмислят дали технологията, която използват, наистина е полезна“.

Тя отбелязва, че бързият темп на технологичните промени кара много професионалисти да се чувстват претоварени. „Всичко се движи ужасно бързо. Това е постоянна битка - да си в крак с технологиите и да развиеш опит в такава авангардна област“, добавя Стийл.

За адвокатите прегарянето не е просто свързано с увеличения обем работа, задвижван от AI и други технологични инструменти – то е свързано и с „емоционалната такса“, която се заплаща при използването им.

„Когато говорим за прегаряне, не става въпрос само за количеството работа, но и за това как се чувстваме, докато я извършваме, и какво получаваме като резултат“, обяснява Стийл. „Много адвокати се оказват в среда с голям обем на работа и нисък контрол, далеч от личните взаимоотношения с клиентите – ключовият фактор, който ги е привлякъл към тази професия.“