Компаниите говорят с пълна сила за генеративния изкуствен интелект и много от тях вече са в напреднал етап на внедряването му.

Успоредно с това обаче има реална опасност от прегаряне на служителите при твърде бързото навлизане на AI.

Едно от опасенията е свързано с ограниченията на ресурсите.

„Не получаваме допълнителни ресурси, за да оценим AI и потенциалната му полза“, коментира пред CNBC Боб Хубер, главен директор по сигурността в Tenable, доставчик на продукти за киберсигурност.

„Ресурсите трябва да дойдат от другаде, независимо дали чрез промяна на приоритетите на хората или поставяне на други проекти на заден план“, допълва експертът.

Служителите ще бъдат натоварени с двойни или тройни задачи, обяснява той, което ще натежи на и без това ограничените ресурси. Въпреки че има някои случаи на използване на изкуствен интелект, изискващи ниско ниво на усилия, „по-голямата част от случаите на използване изискват специални инструменти за изграждане, проектиране и оценка.“

Според Хедър О'Нийл, кариерен експерт в Resume Now, някои служители още изпитват страхове от AI и те се засилват от прокламациите на редица компании колко много изкуственият интелект ще подобри ефективността и производителността.

„Служителите, естествено се притесняват, че работното им натоварване ще нарасне заедно с очакванията за производителност“, допълва О'Нийл. „Но страховете от претоварване не са единственото, което може да доведе до прегаряне. Притесненията какво ще е необходимо, за да се поддържа темпото в този нов работен пейзаж, също са серозни.“

Обучението може да бъде плашещо и изтощително, смята О'Нийл, и екипите може да се чувстват претоварени от натиска да повишават квалификацията си и да се адаптират към инструментите на изкуствения интелект. Това може да допринесе още повече за стрес и прегаряне.

Някои служители се притесняват и от въздействието на AI върху баланса между професионалния и личния им живот.

Проучване сред 1150 американски служители, проведено от Resume Now през март, показва, че 63% изразяват опасения относно използването на изкуствения интелект, а 61% се притесняват, че той ще увеличи прегарянето.

Близо 90% от младите служители се страхуват от свързан с AI бърнаут, а около половината от анкетираните жени смятат, че той ще окаже отрицателно въздействие върху баланса между професионалния и личния живот. Две трети от анкетираните се страхуват да не загубят работата си заради напредването на технологията.

Добрата новина е, че компаниите могат да предприемат стъпки за въвеждане или разширяване на инициативите за изкуствен интелект, без да стресират служителите си. Една от тях е да не се бърза.

„Силно препоръчвам инициативите за AI да се въвеждат постепенно“, казва Хубер. „Не се стремете към проекти, изискващи значителни ресурси за оценка и внедряване, тъй като това оказва силен натиск върху екипите.“

Подготовката за постепенното преминаване към AI на работното място е от решаващо значение както за успеха на инициативата, така и за здравето и щастието на служителите, казва О'Нийл.

„За да успокоят страховете на служителите, компаниите трябва да се движат бавно и да се ангажират с ясна комуникация за използването на AI, как ще преминава обучението и какви ще бъдат очакванията за изпълнение.“

Отделите за човешки ресурси трябва да бъдат отворени за обратна връзка: „Превръщането на въпроса за използването на AI в диалог, ще даде възможност на служителите и ще насърчи вълнението им по отношение на новите технологии“, допълва експертът.

Важно е да се започне с ясни съобщения за използването на изкуствен интелект. „Компаниите трябва да съобщят как точно ще бъде интегриран и какъв е графикът за приемане“, казва О'Нийл и допълва, че служителите трябва да знаят как ще е внедрен в тяхната индивидуална позиция и как ще промени ежедневната им работа.“

Поставянето на реалистични очаквания в самото начало гарантира, че екипите разбират бизнес целите и не са под влиянието на стрес. Компаниите трябва да напомнят на служителите, че в по-голямата си част AI има за цел да им помогне да изпълняват по-повторимите и рутинни задачи, свързани с тяхната работа, и така могат да се съсредоточат върху проекти от по-високо ниво.

„Тази увереност може да допринесе много за това екипите да се съгласят с използването на технологията.“, допълва О‘Нийл.

Компаниите могат да предложат обучение, за да помогнат на служителите си да направят необходимите преходи.

„Всяка роля ще включва AI по по-различен начин, така че е от решаващо значение да се предаде, че обучението ще помогне на хората да се научат как да използват инструмента за своите специфични нужди.

Освен това, компаниите трябва да обмислят създаването на специален екип за поддръжка на AI, който да отговаря на въпроси на служителите, докато се приспособят към този нов подход на работа.“