Joby и Archer се надпреварват за короната на градската въздушна мобилност
Joby Aviation започна публично предлагане на акции на стойност до 200 млн. долара с цел набиране на средства за сертифициране и производство
Стартъпът за електрически превозни средства за вертикално излитане и кацане (eVTOL) Joby Aviation започна публично предлагане на акции на стойност до 200 млн. долара, съобщава ТechCrunch.
Joby заяви, че ще използва постъпленията от набирането на акции - заедно с наличните си парични средства - за сертифициране и производство, подготовка за търговско пускане през 2025 г. и за общ оборотен капитал.
eVTOL компанията планира да пусне въздушни таксита за градски транспорт през следващата година в Ню Йорк и Лос Анджелис заедно с партньорите Delta Air Lines и Uber, както и в Дубай и Абу Даби. Стартъпът има и договор на стойност 55 млн. долара с Министерството на отбраната на САЩ.
Преди Joby да стартира продажби на моделите си ще трябва да завърши процеса на сертифициране, за да се гарантира, че дизайнът на самолетите му отговаря на необходимите стандарти за безопасност и летателна годност.
Публичното предлагане идва в момент, в който Федералната авиационна администрация тази седмица разчисти пътя на eVTOL да споделят въздушното пространство на САЩ с хеликоптери и самолети и създаде насоки за обучение на пилоти и правила за експлоатация на този тип летателни апарати. Това следва и инжекцията от 500 млн. долара от съществуващия инвеститор на Joby - Toyota - по-рано този месец.
По данни на PitchBook до момента Joby е набрала 2,6 млрд. долара.
Анализаторите на инвестиционната банка Morgan Stanley прогнозират, че глобалният пазар на градска въздушна мобилност ще достигне 1 трилион долара до 2040 г., тъй като електрическите летящи таксита обещават да променят начина, по който хората се придвижват в претоварените градове.
Възникваща конкуренция
През тази година главният съперник на Joby Archer Aviation е завършила над 400 тестови полета за своя самолет Midnight, постигайки тази ключова оперативна цел четири месеца преди графика. Интензивната програма за тестване обхваща преходни полети, операции с висока скорост и профили за кацане при различни условия.
Този впечатляващ оперативен напредък се съчетава с нарастващата финансова мощ на компанията. През август Archer обяви приключването на 220 млн. долара от тежките транспортни гиганти United Airlines и Stellantis.
Освен това, партньорството със Stellantis може да отключи допълнителни 400 млн. долара за подкрепа на производството, точно когато Archer се подготвя да открие до края на годината високообемно съоръжение в щата Джорджия.
Пазарната капитализация на Archer понастоящем възлиза на около 1,33 млрд. долара.
Въпреки че и двете компании са обещаващи, партньорството на Joby с Toyota и по-добрите резултати на акциите от началото на годината показват, че тя може да има предимство в този пряк двубой. Aкциите на Joby са нараснали с 8% от началото на годината, докато тези на Archer бележат спад от 32%. В края на краищата Toyota е един от най-добрите производители на автомобили в света от десетилетия и има финансовия капацитет да подкрепи това начинание, колкото и време да е необходимо, за да успее.
За инвеститорите, които искат да навлязат в сферата на градската въздушна мобилност, и двете компании предлагат убедителни, но различни предложения за стойност. Въпреки че широкото разпространение на въздушните таксита може да отнеме години, потенциалната пазарна възможност от трилион долара прави и двете акции достойни за разглеждане от тези с дългосрочни инвестиционни хоризонти, пише Motley Fool.