Нов спортен автомобил, различна прическа, младо завоевание в личен план. Преди време тези неща се смятаха за класически признаци за криза на средната възраст.

Но в днешната икономика милениалите, които навлизат в четвъртото си десетилетие, смятат, че са твърде бедни, за да си позволят подобни материални удоволствия, показва ново психологическо проучване.

От анкетираните над 1000 представители на поколението, 81% съобщават, че не могат да си позволят криза на средната възраст, която Центърът по психология Thriving определя като драстично напълняване или отслабване, консумация на повече алкохол, започване на терапия при психолох, промяна във външния вид или ново хоби.

Според проучването много хора, които преживяват криза на средната възраст, изпитват тревожност, депресия, загуба на цел, тъга и професионално прегаряне.

Но докато кризите на средната възраст при поколението на бейби бумърите може да са определяни от страха от остаряване или паниката от големи промени в живота, по-младите милениали преминават през по-различен спектър от притеснения.

Кризата на средната възраст за тях е по-скоро „криза на целта и ангажираността“, обяснява пред Fortune Стивън Флойд, собственик на SF Psychotherapy Services.

„Поколението, което е насърчавано да работи усилено и да се стреми към нови висоти, сега се пита: дали съм удовлетворен? Дали изобщо ми пука от всичко това?“, допълва той.

Защо милениалите „не могат да си позволят“ криза на средната възраст

Кризите на средната възраст в миналото обикновено се определяха от разточителни разходи - било то за скъпи коли, продължителни ваканции, преместване в друга държава, скъпи козметични операции.

Но милениалите са изправени пред трудна икономическа ситуация, в която не могат да си позволят традиционната криза на средната възраст, обяснява пред Fortune Мейсън Фармани, личен коуч в компанията Farmani Coaching.

Милениалите, родени между 1981 и 1996 г., печелят с 20% по-малко, отколкото бейби бумърите на тяхната възраст, допълва той.

Освен това, са „обременени с дългове по студентски заеми, динамичен пазар на труда и нарастващи разходи за жилище, които намаляват способността им да бъдат финансово стабилни“.

Милениалите отлагат всички важни събития, включително закупуване на жилище и раждането на деца, заради високите разходи за жилища и инфлацията, което също ограничава способността им да харчат безгрижно - нещо типично за кризата на средната възраст.

„Класическата ни представа за криза на средната възраст включва екстравагантни разходи, емоционални и психологически сътресения, които се крият в основата ѝ“, казва Андрю Лейтъм, сертифициран финансов плановик, пред Fortune.

„Независимо дали става дума за разхищение за луксозни предмети или за импулсивни промени, същността на тази криза се крие в търсенето на смисъл, идентичност и лична реализация - а не в състоянието на чековата ви сметка.“, допълва експертът.

Макар че нова лъскава кола или луксозна ваканция могат да бъдат класически примери, свързани с кризата на средната възраст, милениалите биха могли да си позволят по-малки, но дискретни покупки през този период.

„Човек, който преживява криза на средната възраст, може импулсивно да харчи пари за обновяване на гардероба си, да се подложи на козметични процедури или да се впусне в спонтанни приключения - всичко това, без непременно да има спестявания или богатство“, казва Лейтъм.

„Това поведение често е продиктувано от желанието да се възвърне младостта, да се намери смисъл или да се избяга от чувството за застой - а не от внимателно финансово планиране.“, допълва той.

Въпреки че милениалите а не преживяват „традиционна“ криза на средната възраст, която да прилича на тази на техните родители, това не означава, че не преминават през големи промени в живота си.

„Терминът „криза на средната възраст“ може да се наложи да бъде предефиниран в контекста на опита и обстоятелствата на това поколение“, казва Фармани.

Какво искат милениалите от живота и работата

Въпреки че мнозинството от милениалите не смятат, че могат да си позволят криза на средната възраст, други не са толкова загрижени за финансовия ѝ аспект.

Катя Върбанова, главен изпълнителен директор на Viral Marketing Stars, споделя пред Fortune, че е работила усилено през двадесетте си години и е спестила фонд за спешни случаи, който ще ѝ позволи да си вземе година или две отпуск, когато пожелае.

Тя споделя, че вече е изпитала и признаците на кризата на средната възраст, включително депресия, тревожност, загуба на цел и загуба на идентичност - за много от които обвинява постоянното си пребиваване онлайн.

„Напоследък има толкова много съдържание, което може наистина да повлияе на психичното ви здраве“, смята тя.

Други фактори от реалния живот също допринасят за усещането за криза на средната възраст. „Разбира се, понякога животът просто се случва, независимо дали става въпрос за здравословен проблем, раздяла, лична катастрофа. Налагало ми се е да преодолея и двете.“

Върбанова прогнозира, че милениалите ще продължат да променят кризата на средната възраст и все повече ще се стремят към самостоятелна заетост и предприемачество, за да подобрят финансовата си стабилност.

„Ние сме първото поколение, което осъзна, че парите не си струват, ако ти костват личната свобода“, казва Върбанова и допъла“ „Сигурна съм, че милениалите имат нужда и от двете.“