Изкуственият интелект иска да промени из основи една 100-годишна индустрия.

Намирането на начини за привличане на потребителите да купуват пакетирани стоки датира от 20-те години на миналия век, когато американският психолог Даниел Старч създава първото в света проучване на пазара.

Днес глобалната индустрия за пазарни проучвания възлиза на около 87,7 милиарда долара и се очаква да нарасне с още 15 милиарда през следващите четири години. Един от основните фалтори за това е възходът на изкуствения интелект. А една от компаниите, които се надяват да подпомогнат тектоничната промяна на това поле, е Ai Palette.

Основан в Сингапур през 2018 г., стартъпът предоставя задвижвани от AI пазарни проучвания с прогнозни анализи в реално време. Списъкът с конкурентите му включва ZoomInfo Sales, Trajaan и Brandwatch Consumer Intelligence. Всички те внедряват разнообразни технологии за анализиране на потребителски данни и маркетингови тенденции.

Използвайки повече от 61 милиарда точки от данни от 24 държави, платформата на Ai Palette генерира нови концепции за брандовете въз основа на идентифицирани тенденции, трансформирайки традиционното пазарно проучване.

Сомсубхра Ган Чудхури, съосновател и главен изпълнителен директор Ai Palette, казва пред CNBC, че AI може да поеме голяма част от мозъчния труд, който обикновено се извършва от хората.

„Например, компания иска да пусне нов сок в Тайланд. Нашата платформа ще им каже какъв вид сок трябва да пуснат, заедно с това как трябва да го позиционират, така че да бъде успешен на пазара“, обяснява той. „Ние правим това, като използваме силата на изкуствения интелект и анализираме големите данни около храните, за да идентифицираме какви са най-новите тенденции там“.

Преди да стане съосновател на Ai Palette, Чудхури е работил в индустрията за бързооборотни потребителски стоки. По думите му компаниите са все по-неспособни да се справят с бързо променящите се потребителски вкусове и не са в състояние да предвидят популярните тенденции от една година до друга.

„Тогава се натъкнах на AI и машинното обучение. Когато научих повече за това, за мен стана съвсем очевидно, че е само въпрос на време технологията да повлияе на всяка индустрия“, казва Чудхури.

Големите производители се включват

Част от технологията на Ai Palette включва способността да се анализират до 39 различни фактора, за да се предвиди бъдещата траектория на дадена тенденция. Това привлича вниманието на някои от най-големите световни марки храни и напитки като Diageo, Nestle и Pepsico.

Symrise, компания, която работи с брандове за производство на съставки и продукти като аромати, използва Ai Palette за извличане на данни от набор от източници като социални медии и онлайн рецензии. След това се публикува анализ, който производителят да интерпретира.

Pringles, известна с ароматизирания си картофен чипс, продаван в 140 страни по света, също използва Ai Palette, за да разбере предпочитанията за леки закуски на четири различни пазара. Платформата и помага за въвеждането на локализирани продукти на развиващите се пазари в Тайланд и Индонезия.

Зърненият гигант Kellogg пък използва Ai Palette по време на пандемията, за да търси онлайн съдържание от Малайзия, Филипините, Сингапур и Тайланд на четири езика. Производителят на зърнени храни успява да идентифицира модерни рецепти за храни и ги включва в нова зърнена закуска, която има вкус на калмари.

„Въпреки технологичния напредък, традиционните методи остават част от процеса“, казва Конър Делахънти, вицепрезидент в Symrise.

Един жизненоважен елемент остава, поне засега, отвъд лапите на автоматизацията и технологиите.

„Все още трябва да опитаме продукта, защото нашият изкуствен интелект не може да направи това“, казва той.

Публична и частна подкрепа

Тъй като развитието на AI набира скорост, нараства и интересът от страна на инвеститорите. Фондът за рисков капитал 500 Global инвестира в предприемачи, за които смята, че изграждат компании, променящи играта. Той е подкрепил над 2900 стартъпа с обща оценка на портфейла от над 300 милиарда долара.

Вишал Харнал, глобален управляващ партньор на 500 Global, си избира стартиращи компании с фокус върху „много специфичен сектор“, справящи се „с големи проблеми, които никой не може да реши в момента“.

Ai Palette е част от портфейла на фонда.

„Това, което наистина им хареса, беше, че се опитваме да променим генерално една много голяма и традиционна индустрия като производството н пакетирани потребителски стоки, където компаниите са много традиционни и не е имало много промени“, казва Чудхури.

Заедно с VC инвеститорите, Ai Palette има подкрепата и на правителството на Сингапур, което отделя над 7,5 милиона долара за развитие на AI, за да укрепи своята екосистема.

Стартъпът набира 5,7 милиона долара в кръг на финансиране през март, което е насочено към разширяването на неговия инструмент за прозрения с изкуствен интелект и нов чатбот - FoodGPT.