Как да се справяме с негативната обратна връзка, за да даваме най-доброто от себе си
Опитите да се борим с неприятните емоции или да ги потискаме рядко дават резултат. Давайки си време да се успокоим, да дефинираме чувствата си и да преосмислим ситуацията, можем по-лесно да се фокусираме и подобрим представянето си
Негативната обратна връзка – дори когато е представена като „конструктивна“ – често носи огромен стрес за човека, който я получава.
Когато мениджърът ни посочи с кои задачи не сме се справили, или как да бъдем по-добри в работата си, сърдечният ни ритъм се ускорява, дишането ни се учестява, а мислите ни се объркват. В такива моменти трудно можем да покажем най-доброто от себе си.
За да останем фокусирани и да подобрим представянето си след като сме получили критика, трябва да разполагаме с методи, които помагат на ума и тялото ни да се успокоят.
Какво всъщност прави негативната обратна връзка с нашия мозък?
Стресът, който изпитваме по време на разговор за това, което не сме направили правилно, е вид страх – по-конкретно, заплаха за нашия статус и самочувствието ни в работна среда. Мозъкът усеща тази „опасност“ и автоматично пренасочва ценни когнитивни ресурси, за да се справи с тревогата, свързана с позицията и репутацията ни.
По този начин мисловният процес и чувството за заплаха действат подобно на люлка – когато едното е високо, другото неизбежно, пада ниско.
Така вместо да се съсредоточим върху съветите как да се подобрим, мислите ни са завладени от притеснението дали не ни грози опасността да загубим работата си.
В такова състояние губим способността да прилагаме ключови техники при получаване на обратна връзка. Една от тях е процесът на сравнение между настоящата реалност и по-желаната бъдеща ситуация. Когато получаваме критика за работата си, мозъкът ни е прекалено зает с обработката на негативните емоции, а мисловният процес блокира.
Ключът е да се отърсим от усещането за заплаха, за да може мозъкът ни да се върне към нормалното си функциониране.
Fast Company препоръчва няколко техники, с които да възстановим спокойствието си и да изготвим плана си за действие.
Обяснете си проблема, оценете го и преосмислете
Заплахата, която чувстваме при негативна обратна връзка, може да бъде разделена на три нива.
- Заплаха ниво 1: В този момент сте нащрек, но все още не изпадате в паника. Тези заплахи не винаги са вредни. Те дори могат да ви помогнат да се фокусирате върху проблема и да достигнете до неговото разрешаване.
- Заплаха ниво 2: Вече сте нащрек и донякъде разтревожени – когнитивните ви способности започват да страдат.
- Заплаха ниво 3: Тук се намирате в състояние на пълна тревога – мислите ви са напълно хаотични.
След като получите критика, първата стъпка е да оцените нивото на заплахата. Ако се намирате в ниво 3, вероятно ще ви трябва биологична интервенция, за да успокоите тялото си. Това може да включва кратка дрямка, хапване или разходка. Щом тялото ви се върне към нормално състояние, можете да преминете към следващите стратегии.
Ако усещате, че сте на границата между нива 1 и 2, опитайте техника, наречена назоваване. Това означава да определите и да назовете конкретните емоции, които изпитвате. Този процес помага, защото превръща абстрактното чувство в нещо конкретно.
Ако сте изправени пред заплаха от ниво 2, можете да използвате по-напреднала техника, наречена преосмисляне - процес, при който преформулирате негативната ситуация в по-позитивен контекст.
Например, ако получите критика, че не се изказвате достатъчно по време на срещи, вместо да се чувствате засрамени, можете да преосмислите това като знак, че мениджърът цени мнението ви.
Или ако ви кажат, че трябва да бъдете по-строги с подчинените си, вместо да се почувствате недостатъчно амбициозни, можете да оцените и дори да се гордеете с вашата съпричастност и доброта.
Тези техники работят като стъпки, които намаляват усещането за заплаха. С всяка стъпка мозъкът ни се доближава до състояние, в което може ефективно да чуе, обработи и използва за положителни цели получената критика.
Как да извлечем максимума от обратната връзка?
Мисълта, че нашият шеф ни смята за слаб служител може да накара мозъка ни да „гори“. Понякога отнема много време да се успокоим. В подобни случаи може да седнете за секунда и да разсъждавате над емоциите си. Оценете какво изпитвате? Срам? Несигурност? Какво е общото чувство, което дефинирате вътре в себе си?
Въпреки че назоваването на емоциите помага, възможно е да не успеем да се успокоим на 100%. В тези моменти трябва да си напомняме, че всеки има трудни периоди. Приемаме, че работата е предизвикателна и грешките са просто част от процеса. Също така трябва да си припомним, че не сме сами, защото нашите колеги и мениджъри са тук, за да ни подкрепят.
По този начин вместо да възприемаме обратната връзка като атака към личността ни, можем да я видим като възможност за развитие.