Китайските правителствени съветници препоръчват на Пекин да запази целта за икономически растеж от около 5,0% за следващата година. Те настояват за по-силни фискални стимули, за да се смекчи въздействието на очакваното повишаване на митата на САЩ върху износа от страната.

Подобна амбиция за поддържане на темпа на растеж, който изглеждаше трудно достижим през цялата 2024 г., би изненадала финансовите пазари. Досега те залагаха на постепенно забавяне на втората по големина икономика в света заради очакваното засилване на търговското напрежение.

Четирима от шестимата съветници, разговаряли с Reuters, подкрепят целта за 5% растеж за 2025 г. Един препоръчва „над 4%“, а друг предлага диапазон от 4,5-5%. Според проучване на информационната агенция от тази седмица Китай ще отбележи растеж от 4,5% през следващата година, но повишаване на митата в САЩ могат да го свалят с до 1 процентен пункт.

Тази цел е един от най-внимателно наблюдаваните показатели в световен мащаб, тъй като подсказва краткосрочните политически намерения на Пекин. Тя няма да бъде официално обявена преди годишното заседание на парламента през март. Но препоръките на съветниците се вземат предвид от политиците в процеса на вземане на окончателни решения. Обикновено се възприема най-популярното мнение.

Поддържането на високи цели за растеж в лицето на заплахите за мита в размер на над 60% върху вноса на китайски стоки от страна на бъдещия президент на САЩ Доналд Тръмп предполага, че Пекин е готов да похарчи големи суми за стимули. Особено ако не може да договори по-ниски налози или да ги отложи.

„Напълно възможно е да се компенсира въздействието на митата на Тръмп върху китайския износ чрез по-нататъшно разширяване на вътрешното търсене“, казва Ю Юндин, един от съветниците и правителствен икономист, който се застъпва за цел от около 5%. „Следва да възприемем по-силна фискална политика през следващата година. Бюджетният дефицит определено трябва да надхвърли планираното за тази година равнище от 3% от БВП“.

Някои икономисти призоваха Пекин да приеме по-ниски цели за растеж, за да намали зависимостта си от стимулите, които в миналото подхраниха имотния балони и огромните дългове на местните власти. Привържениците на амбициозните цели обаче твърдят, че те са от решаващо значение за запазване на световния авторитет, националната сигурност и социалната стабилност на страната.

Визията на президента Си Дзинпин за „модернизация в китайски стил“ предвижда удвояване на размера на икономиката до 2035 г. спрямо 2020 г. Ако това се случи, тя може да надмине тази на САЩ. Но икономистите извън Китай не смятат, че тази цел е реалистична.

„За да постигнем целите за 2035 г., трябва да имаме икономически растеж от около 5% през 2025 г.“, казва втори правителствен съветник.

Уязвим износ

Управляващият директор на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева предупреди миналия месец, че растежът на Китай може да се забави „далеч под 4%“, ако не се премине от икономически модел, основан на износа и инвестициите, към такъв, който се движи от потребителското търсене. Заплахата от мита разтърси китайския промишлен комплекс, който продава на САЩ стоки на стойност над 400 млрд. долара годишно. Много производители прехвърлят производството си в чужбина, за да избегнат по-високите тарифи.

Но Ю Юндин омаловажава заплахата на Тръмп, като отбелязва, че приносът на нетния износ на Китай към БВП е незначителен. През 2023 г. той представлява 2,2% от БВП, въпреки че брутният износ съставлява близо 20% от общото икономическо производство, сочат официалните данни.

Други икономисти твърдят, че промишленото производство, приходите, инвестициите и работните места зависят в голяма степен от външното търсене и че допълнителните търговски бариери могат да засилят дефлационния натиск и пречките пред растежа.

„Ако износът на Китай понесе удар и не може да бъде компенсиран от нарастващото вътрешно търсене, дефлационният натиск ще се засили“, заявява съветникът, препоръчващ цел „над 4%“.

А този, който предлага 4,5-5%, добавя: „Натискът върху икономиката ще бъде още по-голям през следващата година. Износът ни може да бъде силно засегнат.“

Повече стимули?

Този месец Китай представи пакет от дългови инструменти на стойност 10 трилиона юана (1,4 трилиона долара), за да облекчи напрежението във финансирането на общините, но се въздържа от преки фискални стимули. Според анализатори Пекин може да иска да изчака, докато Тръмп направи първата си стъпка. Министърът на финансите на Китай Лан Фоан коментира, че се подготвят още мерки за стимулиране, без да дава подробности за размера или сроковете.

Правителствените съветници твърдят, че бюджетният дефицит на страната може да нарасне до 3,5-4% от БВП през следващата година и да бъдат емитирани повече специални съкровищни облигации, които обикновено не се включват в годишните бюджети, за да се финансират инфраструктурни и други проекти. Те казват, че политиките, насочени към потребителите, могат да включват по-силна финансова подкрепа за тези от тях с ниски доходи и разширяване на въведената тази година схема за субсидиране, за да се стимулират покупките на уреди, автомобили и други стоки. Малко вероятно е обаче да се стигне до широкомащабно раздаване на парични ваучери.

Съветниците призовават длъжностните лица да продължат с обещаните промени в данъчната, социалната и друга политика, за да се справят със структурните дисбаланси.

„Ако реформите се забавят и разчитаме единствено на политически стимули, това няма да е устойчиво в дългосрочен план“, казва най-консервативният от тях.