Надпревара за пармезан: Италианските износители за САЩ са в паника преди Коледа
Търговците на деликатеси от Ботуша зад Океана са изправени пред криза с доставките и складовете заради заканите за мита на Тръмп
Италианските производители на пармезан, зехтин и други местни деликатеси се надпреварват да доставят стоките си в САЩ преди Доналд Тръмп да изпълни заплахата си за налагане на мита върху вноса.
През 2023 г. САЩ са внесли италиански храни, вина и алкохолни напитки на стойност 4,4 млрд. евро, но сега производителите се опасяват, че американският апетит ще бъде ограничен от повишаването на цените след като републиканецът се завърне в Белия дом.
„Всички бързат, прибирайки колкото се може повече храна в складовете си, преди Тръмп да влезе“, обяснява пред Financial Times Микеле Бучелети, чийто семеен бизнес произвежда зехтин и вино в Тоскана и Умбрия.
Тези усилия обаче са ограничени от недостига на товарни пространства в навечерието на Коледа.
„В момента е невъзможно да се намери 20- или 40-футов хладилен контейнер“, допълва Бучелети.
Обикновено той изпраща 20 000-30 000 литра зехтин екстра върджин за САЩ два или три пъти годишно. Но след победата на Тръмп американският му вносител настоява бързо да увеличи пратките и сега целта е да изпрати 50 000 литра този месец.
Филипо Марки, генерален мениджър на Granarolo - базирано в Болоня млекопреработвателно предприятие, заяви, че компанията се бори да изпрати повече сирена Parmigiano Reggiano и Grana Padano за собствения си филиал в САЩ.
Той обаче изразява загриженост, че „тесните места“ в производството - по отношение на дългото време за зреене на сирената, както и оскъдният транспортен капацитет представляват сериозни ограничения.
„Не е възможно да се произведе голямо количество за кратък период от време“, казва той и допълва: „До декември е трудно да се намери допълнително място за товари. Всички се опитват да направят едно и също нещо.“
Granarolo се стреми да осигури допълнителни складови площи, за да съхранява допълнителните запаси до края на февруари, когато очаква, че може да бъдат наложени мита.
Въпреки това Марки все още се надява, че Тръмп може да преразгледа тарифния си план, особено за храните.
„Трябва да се мисли за наличността на продуктите по рафтовете на супермаркетите“, казва той.
Луиджи Пио Скордамалия, директор по международните въпроси в Coldiretti - влиятелната италианска земеделска асоциация, заяви, че някои запаси може да са започнали още преди победата на Тръмп, тъй като производителите са се застраховали за този резултат.
През първата половина на 2024 г. износът на храни и вина от Италия за САЩ е с 19,5% по-висок, отколкото през същия период на миналата година. Общо за годината се очаква италианският износ на селскостопански храни за САЩ - най-важният пазар извън Европа, да достигне 7,8 млрд. евро.
Макар че според Скордамалия новите мита се очаква да намалят бъдещия растеж, той очаква пазарът да остане стабилен предвид „силното търсене на италиански храни в САЩ“.
Някои италианци се надяват, че министър-председателят Джорджа Мелони, която е в топли приятелски отношения с Илон Мъск, номиниран за ръководител на отдела за дерегулация в Белия дом, може да успее да осигури благоприятно третиране за Италия.
Външният министър Антонио Таяни заяви този месец, че през първия си мандат Тръмп е показал „специално отношение към Италия, различно от това към други държави“, което може да помогне за предпазване на страната от удара на митата.
Въпреки това Мелони призна тази седмица, че „всички сме притеснени от митата - това е факт“. Тя заяви, че нейното правителство ще участва в разговори с администрацията на Тръмп, като същевременно ще се стреми да повиши конкурентоспособността на Европа.
По време на първия си мандат Тръмп наложи 25% вносни мита върху различни европейски стоки, включително френски вина и италианско сирене, като наказание за европейските субсидии за авиокосмическия гигант Airbus, припомня Financial Times.
Въпреки че италианските вина бяха пощадени от директните мита, Албиера Антинори, президент на винопроизводителя Marchesi Antinori, заяви, че винарните са пострадали, тъй като американските търговци на вино са повишили цените навсякъде.
„Това навреди на целия сектор и разстрои потребителите и веригата за доставки.“, допълва тя. Според нея не всички италиански винопроизводители бързат да увеличат износа, като се имат предвид големите количества червено вино, които вече са внесени в САЩ.
„Всеки ще прецени собствените си запаси и наличността на вино“, смята Антинори.
Франческо Мути, главен изпълнителен директор на Mutti - най-големият италиански производител на продукти от домати на американския пазар, също предупреждава, че предварителното зареждане може да бъде рисковано, като се имат предвид разходите за капитал и съхранение, което може да не се изплати, ако заплахата от мита на Тръмп не се осъществи - или ако ставките се окажат по-ниски от предвидените.
Масимилиано Джансанти, президент на Confagricoltura, която представлява най-големите агробизнесмени, заяви, че всеки ръст на износа вероятно ще бъде последван от забавяне.
Много производители се опасяват, че ако цените на автентичните италиански продукти се повишат, някои американски потребители ще преминат към по-евтини местни заместители.
Големият риск от митата, е фалшивите продукти да се появят отново на пазара. Някои американски потребители ще изберат продукти, които струват по-малко, допълват те.