Тъй като пазарът на произведения на изкуството показва признаци на забавяне, Лондон се стреми да привлече ново поколение купувачи - и да представи млади изгряващи художници в този процес.

Според доклада Art Basel & UBS Art Market Report 2024 глобалните продажби на изкуство са се понижили с 4% на годишна база през 2023 г., като след две години на растеж са достигнали 65 млрд. долара.

Това мотивира професионалистите в бранша - като Елио Д'Анна, съосновател и главен изпълнителен директор на галерията House of Fine Art (HOFA) в лондонския квартал Мейфеър - да насочат вниманието си както към по-младите колекционери, така и към по-младите художници.

„Преди пет години нашата целева група бяха купувачите на възраст между 35 и 45 години, почти 50/50 мъже и жени. Но сега виждаме повече купувачи на възраст от 25 до 35 години“, казва той пред CNBC.

Това увеличение на броя на по-младите колекционери идва в момент, когато изкуственият интелект - и начинът, по който той може да се използва за създаване на произведения – става все по-гореща тема в света на изкуството. Това със сигурност е фокус за Д'Анна. HOFA представлява художника Сугвен Чунг, който използва робот, проектиран от самия него, за да създават съвместно произведения. Чунг нарича машината „единица за рисувателни операции“ или DOUG.

„В наши дни работя предимно с роботизирани пърформанси и артефакти, което означава превръщането на цифровите данни, данните за движение, пространствените данни в наистина осезаеми творби, които могат да бъдат усетени от публиката“, казва той.

Творецът, който е бивш изследовател в медийната лаборатория на Масачузетския технологичен институт (MIT), разказва, че е обучил робота върху база данни, която събира собствените му рисунки от 20 години.

„Беше много, много интересно, защото можехме да видим как моят собствен стилистичен принос, моето собствено вземане на решения се прехвърлят и превеждат в машинна система“, казва той.

Една от творбите на Чунг – Spectral - е продадена за 35 000 долара от лондонската аукционна къща Phillips през октомври като част от изложбата Spaces, организирана в сътрудничество с HOFA.

Phillips наблюдават увеличение на броя на по-младите колекционери, които купуват произведения на живи художници. За Хенри Хайли, ръководител на отдела за частни продажби в Европа, Spaces е пример за „очарователното пресичане на технологиите и изкуствата“.

„Philips признава важността и значението на произведенията, включващи изкуствен интелект, в по-широкия пазар на изкуство“, казва Хайли. „Наистина искаме да предложим нещо свежо и ново“.

„Смяна на поколенията“

На Frieze London, престижния панаир на изкуството в града, който привлича богати колекционери и известни личности, творби на по-млади художници са изложени в галерийни щандове близо до входа в специална зона Focus.

„Секции като тази, в които са представени по-млади художници, са до голяма степен насочени към този вид смяна на поколенията и мислят за това какви художници се интересуват да подкрепят и по-младите колекционери“, казва директорът на Frieze London Ева Лангрет.

Според Art Basel & UBS Art Market Report 2024 намирането на нови купувачи е приоритет за дилърите, като много от тях описват някои клиенти като „застаряващи“ или такива, чиито колекции са достигнали своя капацитет.

Докладът показва, че САЩ и Европа са „фундаментално наситени и особено лишени от колекционери от следващото поколение в някои сектори“. През 2023 г. САЩ са най-големият пазар на изкуство в света, докато Китай изпреварва Великобритания и заема второ място.

По време на Frieze инсталация на мултидисциплинарната художничка Шарлот Едей е показана на щанда на галерията Ginny On Frederick като част от пространството Focus. Тя се състои от серия рисунки и гоблени, представени в дървени рамки. Едей описва форума като „различно ниво на представяне“ и казва пред CNBC, че работата ѝ се основава на „образа на вътрешното пространство на къщата, на домашното пространство и как то може да бъде използвано като средство за изследване на по-емоционална или като че ли телесна психологическа структура“.

„Пространството Focus предостави уникална възможност за изгряващи художници“, казва неговият куратор Седрик Фаук. „То дава шанс на художниците да развиват собствените си практики, да изпробват нови неща и да покажат експериментите си на света“.

Според Лангрет Frieze се надява да привлече купувачи от поколението Z и милениалите и чрез уебсайта си Frieze Viewing Room.

„По-младото поколение наистина се чувства удобно да купува произведения онлайн“, казва тя.