Защо галериите не показват цените на своите картини? Техниките за продажба на изкуство се променят и много хора са скептично настроени към това. 

„Има много малко достоверна информация и данни за ценообразуването“, казва адвокатът Дж. Д. Хариман пред CNBC. Според него цените за произведения на изкуството почти никъде не са показани в галериите по цял свят. 

„Когато в галериите влезе нов художник той не публикува цена, а чака да види какво са готови да платят клиентите за изкуството му.“, добавя Хариман, който е партньор във Foundation Law Group.

Според него ако една картина е оценена на 50 000$, но това не е споменато никъде, потенциалните купувачи могат да предложат и по-високи цени.  

„Ако дадено произведение на изкуството не се продаде, галерията може да иска да намали цената му – но отново това се пази в тайна, за да се избегне обезценяването“, отбелязва Хариман.

Това което различава изкуството от акциите на компании е, че при него няма изискване за подробности за стойността му. Подобно на недвижимите имоти, вътрешни хора понякога приравняват стойността на произведение на изкуството с това, което пазарът е готов да плати за него.

CNBC се свързва с десетина художествени галерии в Ню Йорк и също толкова в Лондон, за да поиска ценоразписите на техните текущи изложби. Тези галерии не публикуват цени онлайн. Девет от нюйоркските отговарят с информация за цените, докато нито една от лондонските галерии не разкрива подробности.

По мнение на Хариман, който е работил с консултанти в областта на изкуството, галериите, които не посочват цените си най-вероятно чакат видна фигура да прояви интерес към произведение, защото това може да помогне за запазването на стойността му.  

„Колекционерите често надплащат за части от колекцията на художник, която все още не са придобили. Това помага да се запази висока стойността.“ 

Както при всеки друг пазар, участниците използват стратегии за да увеличат продажбите и печалбата си. „Всеки се опитва да печели по някакъв начин. Това незаконно ли е? Неетично ли е? Или просто е под въпрос? Не мога да отговоря със сигурност", отбелязва Хариман.

Той сравнява пазара на изкуството с покупката на употребявана кола: „Ще срещнете подобни трикове, като например продавачи, които казват: „Това е последния ви шанс, трябва да се възползвате днес“ или „Това е еднократна оферта.“ Тези видове стратегии са често срещани в търговията.“

Защо галериите не споделят цените си? 

Една от главните причини е, че искат да защитят художниците които работят за тях. Това е твърдение на лондонския галерист Лука Хю-Уилямс. „От художествена гледна точка цените, които се показват могат да създадат спекулации“ казва тя пред CNBC.

„Не искаме хора да идват, да сравняват цените и да виждат за колко биха могли да продадат работата си“. 

За художниците, които сега започват своята кариера, оценяването на творчеството им не е лесно. Новите артисти често питат колко да таксуват и дали е възможно да не показват цените по време на изложбата, защото предпочитат да договорят сумата на място. 

„Намалянето на цената е най-лошото нещо, което можете да направите като артист. Винаги съм съветвала новопостъпилите: ако започнете на определено ниво, можете да вървите само нагоре“, казва художничката Гося Лапса-Малавска пред CNBC.

От друга страна, когато не показват цените на изкуството си, те могат да отблъснат потенциални купувачи, които се страхуват да попитат. 

Малавска казва, че има психологически и емоционални фактори, които влияят при купуването и продаването на изкуство. Например дали галерията ще избере да окачи произведение, заедно с цената му показана отдолу.

 „Понякога цената е като бариера. Добре, не е по моя джоб. Не ми е позволено да харесвам това изкуство.“

Според Шарлот Блек, основател на Artclear, компания, която удостоверява автентичността на произведения и съхранява детайлите им в блокчейн, високата цена на експертното мнение може да бъде бариера за много потенциални клиенти.

„Получаването на надеждна информация за произведения на изкуството е едновременно трудно и скъпо, тъй като често изисква насоки и гаранции от доверени източници. Това прави пазара донякъде изключителен“, обяснява Блек.

Тя се надява, че Artclear ще направи света на изкуството по-достъпен, подобно на начина, по който платформите за търговия с акции са направили финансовите пазари достъпни за обикновените инвеститори. „Това ще увеличи доверието в пазарите за цифрово изкуство и ще намали разходите, свързани с извършването на транзакции.“