Отстъпи, Марио! Националните правителства имат проблем с доклада на Драги
Намаляването на играчите в полето на телекомуникационния пазар е една от най-конфликтните точки, които държавите от ЕС не приемат
Съветникът на ЕК по конкурентоспособността Марио Драги препоръча в специалния си доклад намаление на регулациите в областта на телекомуникациите и облекчаване на правилата за сливанията.
Националните правителства обаче не приемат това.
Според документ, който ще бъде подписан в петък и с който Politico разполага, властите в държавите членки се противопоставят на ключови препоръки на Драги от водещия доклад, залегнал в основата на плановете на новата ЕК за растеж и глобална конкуренция.
Бившият италиански премиер и управител на ЕЦБ препоръча на регулаторните органи да намалят темпото, за да позволят на европейските доставчици на телекомуникационни услуги да определят размера и да осъществят инвестициите за модернизиране на мрежите в Блока, който е изправен пред ожесточена конкуренция в глобалната надпревара със САЩ и Китай за иновации и контрол върху ключови технологии. Той също така повтори много идеи, изказани по-рано от лидерите в ЕК.
Сега обаче националните правителства се сблъскват с проверка на реалността, описана в доклада.
„Липсват аналитични материали в подкрепа на някои от заключенията, които са направени в Бялата книга и доклада на Драги“, заяви един от дипломатите на ЕС преди срещата на министрите тази седмица, визирайки консолидацията в телекомуникационната индустрия, под която обикновено се разбира възможността операторите да се сливат с националните си конкуренти.
Страните са скептични, че намаляването на броя на телекомуникационните играчи ще отключи повече средства за европейската инфраструктура.
Те също така се опасяват, че това може да доведе до по-високи цени за потребителите - въпрос, повдигнат от експерти по конкуренцията, като бившия министър на конкуренцията на ЕС Маргрете Вестагер, допълва още Politico.
Някои от предположенията на Драги са „съмнителни“, според Тонко Обулен от телекомуникационния регулатор на Хърватия и председател на групата на националните телекомуникационни регулатори на ЕС, BEREC.
„Много европейски държави всъщност се справят по-добре от САЩ“, заяви той, като се позова на качеството на услугите и тяхната достъпност. „Бихме помолили за анализ, преди да се прибързва със заключения. И, разбира се, доказване на фактите, въз основа на които се правят предложенията“, допълва той.
Някои от членките имат притеснения, че техните национални телекоми могат да станат обект на поглъщане от по-голям европейски съперник.
„Операторите от всякакъв мащаб трябва да имат бизнес възможности на единния пазар и да могат да се възползват от ефективната конкуренция, както и да допринасят за нея“, се казва в документа на министрите, видят от Politico.
Марио Драги не спечели правителствата и с призива си да отстъпят някои позиции по отношение на радиочестотния спектър, който представлява честотната лента на въздушните вълни, по които се пренасят мобилни данни.
Наричани „дойна крава“, лицензите за използване на ефирните вълни от операторите се продават от правителствата за милиарди евро. В доклада си икономистът призовава за хармонизиране на правилата и сроковете за издаване на лицензи, като на изпълнителния орган на ЕС се предоставя по-голяма роля на наблюдател.
Тази идея също получи отпор от националните правителства.
„Хармонизирането на радиочестотния спектър не е любима тема на страните членки“, казва Каталин Молнар, посланик на Унгария, която в момента председателства преговорите между правителствата на ЕС.
В своя документ националните власти настояват, че управлението на радиочестотите е „ключов инструмент на обществената политика“, като подчертават „устойчивото значение на националните компетенции на държавите в това отношение“.
Накратко: правителствата казват на Драги и ЕК да отстъпят.
Те също така се противопоставят на идеята трансграничните доставчици на телекомуникационни услуги да работят по правилата на своята държава - принципа на „страната на произход“ - поради опасения, че това отново ще влезе в противоречие с националните им прерогативи и ще отвори вратата за „избор на форум“, за да могат да изберат най-благоприятния национален режим.
Тъй като бъдещият Закон за дигиталните мрежи се очертава като потенциален план за стимулиране на разпространението на 5G и оптични мрежи, ЕК ще трябва да представи солидни доказателства, за да спечели правителствата на ЕС.
„Всяко бъдещо законодателно предложение изисква солидна оценка на въздействието“ и трябва да се основава на доказателства, предупреждават правителствата от ЕС.