Бьорн Улвеус от ABBA предупреждава за заплахата от AI за музикантите
Ново проучване посочва, че индустрията е изправена пред значителен спад на приходите, тъй като музиката, генерирана от изкуствен интелект, се обучава и след това замества работата, която музикантите извършват
Съоснователят на ABBA Бьорн Улвеус предупреждава, че генеративният изкуствен интелект „има силата да нанесе големи щети“ на музикантите, след като доклад установява, че технологията рискува да струва на артистите около една пета от приходите им до 2028 г.
Икономическото проучване, публикувано от Международната конфедерация на дружествата на авторите и композиторите (CISAC) в сряда, посочва, че индустрията е изправена пред значителен спад на приходите, тъй като музиката, генерирана от изкуствен интелект, се обучава и след това замества работата, която те извършват.
Улвеус, президент на CISAC, която е поръчала изследването, казва пред Financial Times, че е „много несправедливо“ технологичните компании да могат да използват работата на изпълнителите, „без да ги питат или да им плащат възнаграждение“.
Класики на ABBA бяха цитирани от звукозаписни компании в съдебно дело тази година срещу два стартъпа за изкуствен интелект - Suno и Udio. В правния иск се твърди, че компаниите незаконно са използвали технология за извличане на музика, защитена с авторски права, за да създават песни. В жалбата се посочва песен, наречена „Prancing Queen“, която много наподобява творба на шведската група.
Suno и Udio отхвърлиха иска, заявявайки, че тяхната технология генерира изцяло нова музика и че дейностите им представляват справедливо използване на съществуващ материал съгласно закона за авторското право.
Улвеус смята, че е важно политиците да въведат правила за защита на правата на творците и да помогнат за разработването на рамки за изкуствен интелект, така че изпълнителите да получават справедливо заплащане за работата си.
Въпреки че осигуряват голяма част от творческите резултати, използвани за обучението на AI, създателите на музикални и аудиовизуални произведения рискуват да загубят съответно 24% и 21% от приходите си заради технологията до 2028 г., отбелязва изследването на CISAC. Това би означавало кумулативна загуба от 22 млрд. евро за период от пет години.
В същото време приходите на доставчиците на AI продукти в областта на изкуствата се очаква да възлязат на 9 млрд. евро през 2028 г., в сравнение с 300 млн. евро сега, пише в доклада.
CISAC твърди, че генеративният AI „ще обогати технологичните компании, като същевременно значително ще застраши доходите на творците през следващите пет години“. Органът коментира, че „това са приходи, получени директно от нелицензирано възпроизвеждане на произведения на създателите, което представлява прехвърляне на икономическа стойност от създателите към компаниите“.
В аудиовизуалния сектор преводачите и адаптаторите за дублаж и субтитри ще бъдат най-силно засегнати, като повече от половината от техните приходи ще бъдат изложени на риск, според CISAC, която представлява повече от 5 млн. творци и композитори.
Проучването е проведено от консултантската компания PMP Strategy.
Въпреки опасенията си Улвеус подкрепя използването на изкуствен интелект в творческия процес, като твърди, че технологията ще представлява „най-голямата революция“, виждана някога в музиката.
“Ако AI съществуваше през 70-те години на миналия век, ABBA щеше да използва технологията, за да предлага текстове на песни или да добавя други стилове като Motown към звученето си”, казва той.
Улваеус отбелязва, че той и другият основен автор на песни на ABBA, Бени Андершон, са работили интензивно, но въпреки това са създавали само около 14 песни годишно.
“Най-добрите модели с изкуствен интелект ще могат да насочат творците в неочаквани посоки“, казва той.