Исковете на музиканти срещу AI поставят правната система в неизследвана територия
Битката за авторски права с висок залог върху съдържанието, генерирано от AI, тепърва започва да си проправят път в съдилищата
Най-популярната песен на кънтри изпълнителката Тифт Мерит в Spotify - Traveling Alone, е балада с текст, посветен на самотата и пътя напред.
Подканен от Reuters да направи "американска песен в стила на Тифт Мерит", музикалният уебсайт с изкуствен интелект Udio незабавно генерира Holy Grounds, която е много сходна с творчеството на номинираната за “Грами” кънтри изпълнителка.
"Това е чудесна демонстрация на степента, до която тази технология изобщо не е трансформираща", коментира пред информационната агенция тя. "Това е кражба."
Мерит, дългогодишен защитник на правата на артистите, не е единственият музикант, който алармира за задълбочаващия се проблем, свързан с развитието на технологията за изкуствен интелект. През април тя се присъединява към Били Айлиш, Ники Минаж, Стиви Уондър и десетки други изпълнители в отворено писмо, което предупреждава, че генерираната от изкуствен интелект музика, обучена върху техни записи, може да "саботира творчеството" и да измести човешките артисти.
Големите звукозаписни компании също са притеснени. Sony Music, Universal Music Group и Warner Music заведоха дело срещу Udio и друга музикална компания за изкуствен интелект, наречена Suno, през юни, с което индустрията навлезе в битката за авторски права с висок залог върху съдържанието, генерирано от изкуствен интелект, която тепърва започва да си проправя път в съдилищата.
"Да поглъщаш огромни количества творчески труд, за да го имитираш, не е творчество", казва Мерит. "Това е кражба с цел да ни конкурират и да ни заместят."
В четвъртък Suno и Udio подадоха първоначалните си отговори в съда, като отрекоха всякакви нарушения на авторските права и заявиха, че съдебните дела са опити да се задушат по-малките компании на този пазар. Те сравниха протестите на лейбълите с предишните опасения на индустрията относно синтезаторите, дръм машините и други иновации, които заместват хората в определени дейности.
Неизследвана територия
Двете AI компании, които привличат финансиране от рисков капитал, са категорични също така, че забраняват на потребителите да създават песни, които имитират най-известните изпълнители. Но в новите съдебни искове се казва, че Suno и Udio могат да бъдат подканени да възпроизвеждат елементи от песни на Марая Кери, Джеймс Браун и други и да имитират гласове на изпълнители като ABBA и Брус Спрингстийн, което показва, че те са използвали неправомерно каталозите на лейбълите, защитени с авторски права, за да обучат системите си.
Мич Глейзър, главен изпълнителен директор на търговската група на музикалната индустрия - Асоциацията на звукозаписната индустрия на Америка (RIAA), коментира, че съдебните дела "документират безсрамното копиране на огромни количества записи с цел да се наводни пазарът с евтини имитации и да се отнемат слушанията и приходите на истинските изпълнители и автори на песни".
"AI е многообещаващ - но само ако е изграден на здрава, отговорна и лицензирана основа", категоричен е Глазиер.
Твърденията на лейбълите повтарят тези на писатели, новинарски издания, музикални издатели и създатели на съдържание в нашумели съдебни дела за авторски права срещу чатботове като ChatGPT на OpenAI и Claude на Anthropic, които използват генеративен изкуствен интелект за създаване на текст. Тези искове все още са в процес на разглеждане и делата са в начален стадий.
И двете групи искове поставят нови въпроси пред съдилищата, включително дали законът трябва да прави изключения за използването от AI на материали, защитени с авторско право, за да се създаде нещо ново. Делата на звукозаписните компании, чието разглеждане може да отнеме години, също така повдигат въпроси, които са уникални за техния предмет - музиката.
“Взаимодействието на мелодия, хармония, ритъм и други елементи може да затрудни определянето на това кога са нарушени части от дадена песен, защитена с авторско право, в сравнение с произведения като писмен текст”, казва Брайън Макбреърти, музиколог, който специализира в анализа на авторското право. "В музиката има повече фактори, отколкото само потокът от думи. Тя има височина, ритъм и хармоничен контекст. Тя е по-богата смесица от различни елементи, които я правят малко по-малко ясна територия от юридическа гледна точка."
Някои искове в делата за авторско право срещу изкуствен интелект могат да зависят от сравненията между резултатите на системата и материала, за който се твърди, че е използван неправомерно за обучението ѝ. Това изисква анализи, които са предизвикателство за съдиите и съдебните заседатели.
С решение от 2018 г., което съдия, изразил пред Reuters несъгласие с присъдата, нарича "опасен прецедент", Робин Тик и Фарел Уилямс губят дело, заведено от наследниците на Марвин Гей, заради приликата на техния хит Blurred Lines с песента на Гей Got to Give It Up. Оттогава обаче изпълнители като Кейти Пери и Ед Шийрън успяват да отблъснат подобни жалби за собствените си песни.
В много сходни съдебни позиции Suno и Udio твърдят, че техните продукции не нарушават авторските права, и заявяват, че законът за авторското право на САЩ защитава звукозаписи, които "имитират или симулират" други музикални записи.
"Авторското право върху музиката винаги е било объркана вселена", казва Джули Албърт, партньор по интелектуална собственост в адвокатската кантора Baker Botts в Ню Йорк, която следи новите дела. “Дори и без това усложнение обаче, бързо развиващата се технология на изкуствения интелект създава нова несигурност на всяко ниво на авторското право”.
Коя употреба е справедлива?
В крайна сметка сложността на музиката може да има по-малко значение, ако, както мнозина очакват, делата за AI се сведат до защита срещу искове за нарушение на правата за "справедлива употреба" - друга област на авторското право, изпълнена с отворени въпроси.
“Справедливата употреба” насърчава свободата на изразяване, като позволява неразрешеното използване на произведения, защитени с авторско право, при определени обстоятелства. В подобни казуси съдилищата често се фокусират върху това дали новото използване променя оригиналните произведения.
Ответниците по дела за авторско право срещу изкуствен интелект твърдят, че техните продукти използват справедливо човешките творения и че всяко решение на съда в обратния смисъл би било катастрофално за цялата AI индустрия и би могло да струва няколко трилиона долара.
В отговорите си на исковете на лейбълите в четвъртък Suno и Udio заявяват, че използването на съществуващи записи, за да помагат на хората да създават нови песни, "е квинтесенция на "справедливата употреба".
Според правните експерти аспектът на “справедливата употреба” може да доведе до успех или провал на делата, но все още никой съд не се е произнесъл по този въпрос в контекста на изкуствения интелект.
Алберт казва, че компаниите, създаващи музикални произведения с изкуствен интелект, биха могли да се затруднят при доказването на “справедлива употреба” в сравнение със създателите на чатботове, които могат да обобщават и синтезират текст по начини, които съдилищата са по-склонни да считат за преобразуващи.
“Представете си студент, който използва AI, за да изготви доклад за Гражданската война в САЩ, включващ текст от роман по темата. Сравнете това с някой, който иска от AI да създаде нова музика въз основа на съществуваща такава”, казва Албърт. “Примерът със студента със сигурност има различна цел от това да влезете в инструмент за генериране на музика и да кажете: "Хей, искам да направя песен, която да звучи като изпълнител от топ 10". Във втория случай целта е доста подобна на тази, която би имал самият изпълнител."
Мерит е категорична, че се притеснява, че технологичните компании могат да се опитат да използват изкуствен интелект, за да заместят артисти като нея. Ако песните на музикантите могат да се извличат безплатно и да се използват за имитация, казва тя, икономическият мотив е ясен.
"Роботите и изкуственият интелект не получават авторски възнаграждения", акцентира кънтри изпълнителката.