Жените лидери през 2024: Повече успехи, по-малко предразсъдъци
Броят на жените, които управляват частни компании с оценка над 1 милиард долара, се е удвоил спрямо 2023 г., а женското предприемачество бележи ръст от 41%, според Women Business Collaborative
2024 г. се очертава като ключова за жените на ръководни позиции в бизнеса.
Макар че няма толкова гръмки заглавия в медиите за жени лидери на най-високи позиции, в корпоративния свят се забелязват значителни промени, които проправят пътя към по-голямо равенство, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на данни на данни на Women Business Collaborative, алианс от професионални женски групи.
Броят на жените, които управляват частни компании с оценка над 1 милиард долара, се е удвоил спрямо 2023 г., а женското предприемачество бележи ръст от 41%, според
Влиянието на лидери като Джоана Герагти в JetBlue Airways, Ариан Горин в Expedia и Мартина Чунг в S&P Global повишава дела на жените изпълнителни директори в индекса Russell 3000, който включва почти всички публични компании в САЩ. Делът на жените в този индекс достига 9% – ръст спрямо 6,8% в средата на 2023 г.
Все повече млади хора предпочитат да работят за жена лидер
Проучване на Survey Center on American Life показва, че жените под 50 години често избират да работят в компании, ръководени от жени, докато предпочитанията на младите мъже на около 20 години са почти равномерно разпределени между двата пола.
Тази промяна е значителна в сравнение с данните на Gallup отпреди десетилетие, според които повечето служители предпочитат мъже за свои ръководители. Днес обаче две трети от анкетираните посочват, че нямат предпочитания между мъж или жена мениджър – ясен знак за нарастващо приемане на разнообразието в лидерските стилове.
Въпреки това, предизвикателства все още има. Жените все още срещат трудности в достигането до най-високите позиции и осигуряването на финансиране за бизнес начинанията си. CVS Health например замени изпълнителния си директор Карън Линч с мъж.
„Колкото повече примери виждаме за жени, които успяват, толкова по-бързо ще отпаднат предразсъдъците. Но това ще отнеме време“, казва пред WSJ Дженифър Дълски, бивш директор в Google и Facebook, а сега изпълнителен директор на Rising Team.
Дълски подчертава, че успехът ще бъде истински, когато вече няма да има нужда от конференции и панели за „жените в технологиите“, защото присъствието им в този сектор ще бъде прието като нещо напълно нормално.
От „Токен CEO“ до лидерство, което вдъхновява
Ерика Айърс Бадан, която осем години стои начело на медийната платформа Barstool Sports, доказва, че жените могат да се издигнат дори и в традиционно доминирани от мъже сектори.
В компанията, известна със спортните си подкасти и традиционно мъжка аудитория, тя налага своя собствен стил – директност, професионализъм и увереност.
„Затова регистрирах „Token CEO“ като търговска марка и създадох подкаст, посветен на темата“, казва пред WSJ Бадан.
Днес тя е изпълнителен директор на Food52, платформа за храна и лайфстайл, като споделя, че ранните ѝ наблюдения върху жените лидери са ѝ помогнали да осъзнае натиска, под който те често са поставени, за да изглеждат перфектни. „Когато става дума за управлението на бизнес, полът не играе роля. За мен е важно работата и резултатите да говорят сами за себе си“, допълва тя.
Все по-голям процент от младите хора предпочитат лидери от нежния пол, благодарение на възможността да наблюдават техните различни стилове на управление, коментира Ларейна Йе, старши партньор в McKinsey.
„Когато има само една жена на висока позиция, се създава само един модел за нейното управление. Но когато делът им достигне 30-40%, виждаме разнообразие от успешни подходи“, казва Йе. „Както мъжете не управляват по един и същи начин, същото важи и за жените.“
Предизвикателства пред жените в бизнеса
Въпреки тези успехи, много жени все още срещат трудности да достигнат върховете на корпоративната стълбица.
Най-често те заемат позиции като HR директори или ръководят правните отдели на корпорациите – важни, но не директно свързани с приходите на една компания. Това ги поставя извън пътя към ролята на изпълнителен директор.
Жените предприемачи също срещат значителни предизвикателства при финансирането на своите компании.
Според PitchBook, стартъпи, основани от жени, са получили едва 2% от целия рисков капитал в САЩ през тази година. За сравнение, екипи с двойки съоснователи – мъже и жени, са привлекли 23%.
Образованието отваря нови врати
Нарастващият дял на жените в бизнес образованието дава надежда за промяна. Според данни на Forté Foundation, 42% от записаните в MBA програми през есента на 2024 г. са жени – значително увеличение спрямо 34% през 2014 г. 8 от водещите бизнес училища в САЩ, сред които Johns Hopkins, Duke и Northwestern, вече имат класове с поне 50% жени.
Все повече жени доказват, че лидерството не зависи от пола, а от уменията и визията за бъдещето.
Следващите стъпки? Премахване на пречките към финансирането и още повече жени на главни позиции в корпоративния свят.