Представете си как магистралите днес едва издържат на огромното количеството автомобили, които ги използват ежедневно.

Сега добавете още 20 милиона автомобила. Задръствания, аварии и закъснения - имаме проблем, нали?

В общи линии, подобно нещо се случва с електрическата инфраструктура в Европа, смята Леонард Бирнбаум, главен изпълнителен директор на E.ON и президент на Eurelectric.

ЕС трябва да постигне минимална цел за използване на 42,5% енергия от възобновяеми източници до 2030 г. Но използването ѝ значи увеличаване на електрификацията, обяснява той в интервю за Euronews.

Готова ли е Европа за зеления преход

„Добавихме огромни количества възобновяеми енергийни източници и сега резервите на системите са изчерпани. Трябва да добавим още инфраструктура, т.е. още електропроводи, за да можем да продължим прехода“, обяснява той.

Електроенергийната индустрия инвестира приблизително 35 млрд. евро годишно в разпределението. Но според Бирнбаум инвестициите трябва да се удвоят до близо 70 млрд. евро годишно през следващите 20-25 години.

Само за ЕС Европейската комисия изчислява, че в периода 2022-2030 г. са необходими инвестиции от 584 млрд. евро за електрическите мрежи. Сега идват лошите новини: Потребителите на енергия или данъкоплатците ще поемат удара за финансирането им.

„Всъщност не можем да го преглътнем като индустрия, защото ако трябва да удвоя инвестициите до 30 млрд. евро - това не е марж, който постигаме“, обяснява експертът.

Защо трябва да се инвестира в електроенергийна инфраструктура?

„Електрификацията е начин за декарбонизация. Това е начин да се повиши сигурността. Това е и начин за постигане на достъпна цена“, категоричен е Бирнбаум.

Той изразява загриженост от застоя в темповете на електрификация в целия ЕС и изразява надежда, че този въпрос скоро ще бъде разгледан от новата Еврокомисия.

„Ако не виждаме електрификация, това просто означава, че преходът става значително по-скъп“, допълва той.

Понастоящем около 23% от цялото крайно потребление на енергия в Европа е електрическо, като 74% от него идва от чисти източници (50% възобновяеми, 24% ядрени). За да се декарбонизира, Европа трябва да утрои тази стойност.

„Току-що започнахме да електрифицираме транспорта и мобилността, току-що започнахме да електрифицираме отоплението и току-що започнахме да електрифицираме промишлеността. Така че предстои дълъг път, за да достигнем 100 %.“, допълва Бирнбаум.

Той остава оптимист за бъдещето на Европа.

„Електроенергийната инфраструктура в Европа, в глобално сравнение, всъщност е много добра. Така че не започваме от лоша база. Разполагаме с това, което ни е необходимо, за да работим и вярвам, че допълнителните иновации ще направят прехода по-евтин. Нуждаем се от много иновации, за да е по-евтин за клиентите.“, допълва експертът.

Цялото интервю за Euronews може да гледате ТУК.