„Психологически терор“: Токсичната офис игра на инфлуенсъра Матилда Джерф
Свидетелски показания от настоящи и бивши служители обвиняват шведската инфлуенсърка в тормоз на работното място
Един от най-известните шведски инфлуенсъри - Матилда Джерф, се забърка в шумен скандал след документално разследване на вестник Aftonbladet, в което се твърди, че в нейната компания за дрехи Djerf Avenue цари токсична работна среда.
Свидетелските показания на 11 настоящи и бивши служители обвиняват Джерф в създаване на токсична култура на работното място, която описват като „психологически терор“.
Служителите твърдят, че са страдали от загуба на сън и апетит, пристъпи на паник атаки и през повечето дни са се прибирали от работа плачейки, разказва Fast Company.
Крясъци и загуба на самообладание, „ако няма кафе“, „ако някой седи на грешното място“ или „ако храната не е затоплена“ са част от свидетелските показания за поведението на инфлуенсърката.
Най-странното твърдение от доклада е на служител, който казва, че Джерф имала своя лична тоалетна в офиса. Веднъж, когато табелката паднала от вратата, някой я използвал по погрешка и се наложило друг колега „да изчисти тоалетната, преди Матилда да може да я използва отново“.
Въпреки че тези обвинения са достатъчно осъдителни, други засягат ценностите, на които се основава марката Djerf. Едно от тях е приобщаването към размера, като дрехите на Djerf Avenue се предлагат от XXS до 4XL.
Според доклада обаче, Матилда е реагирала на снимки на модел плюс сайз в рекламна кампания на Djerf Avenue с думите: „Трябва да презаснемем това, защото тя изглежда толкова дебела. Не можем да покажем това.“
В изявление за BBC Джерф коментира: „Ако някой член на екипа се е почувствал обиден заради моите действия, дълбоко съжалявам и искам искрено да се извиня.
Не се разпознавам във всички отправени твърдения и реших да не коментирам отделни случаи. Въпреки това смятам за ценно, че тези опасения се повдигат, тъй като дава възможност както на мен, така и на Djerf Avenue да израстваме и да се усъвършенстваме.
Искам да подчертая, че поемам цялата отговорност и виждам в това шанс да размишлявам, да се развивам и да допринасям за по-добра култура за всички“.
Главният оперативен директор на Djerf Avenue, Пернила Бони, специално адресира обвинението за тоалетната, като обяснява пред Aftonbladet, че помещението е било предназначено като „мярка, която въведохме, за да помогнем на Матилда да остане здрава“.
„Нашият офис дава възможност да предложим решение, без да засягаме достъпа на другите служители до съоръженията“, допълва тя. Все пак, потвърждава, че служителката не е трябвало да чисти тоалетната.
„Искаме да сме наясно, че подобна ситуация никога не бива да се случва“.
Матилда Джерф, която започва онлайн кариерата си през 2016 г. и стартира Djerf Avenue през 2019 г., влиза в списъка на Forbes „30 под 30“ през 2023 г. за успехите си в търговията на дребно и електронната търговия.
Според BBC компанията ѝ е реализирала приходи от около 35 млн. долара миналата година.
Въпреки това, когато една марка е толкова неразривно свързана с общественото възприятие на нейния основател, какво се случва, когато тя изпадне в подобна криза?
Възмутените фенове на Djerf Avenue изразяват чувствата си в коментарите под последния пост на Джерф в Instagram.
„Да започнеш извинението си с „ако“ не е извинение“, казва един от тях. „Ти си толкова красива, колкото е красив начинът, по който се отнасяш към другите. Постъпвай по-добре. С уважение!“, добавя друг, а трети я определя като „подло момиче“. Други потребители пък се чудят какво да правят с тениските на Breezy и балсамите за устни Matilda Djerf x Rhode на марката, които вече са закупили.
Неотдавна Djerf Avenue организира първия си 10-дневен pop-up в Лондон, където се образуваха опашки три часа преди отварянето на магазина.
Студентката по журналистика Иви Съмърс, която присъства на събитието, коментира, че обвиненията срещу Джерф са „невероятно разочароващи и обезкуражаващи за младите, хора, които я обожават“.
В извинението си Матилда Джерф допълва, че се надява да възстанови доверието на феновете си.
„Никога преди това не бях изграждала компания и под въздействието на много стрес, високо темпо и наивност не успях да бъда лидер и колега, какъвто бих искала да съм“, признава тя.