8 тенденции в дизайна и архитектурата, които трябва да изчезнат през 2025 г.
От продуктите, предназначени предимно за социланите медии, до измерване на успеха само чрез размера на приходите – професионалистите призовават за сериозни промени
Човек няма как да избяга от тиранията на тенденциите. Те трасират пътя на всяка една индустрия и архитетурата и дизайна не правят изключение. Но някои от тях е по-добре въобще да не са се появявали.
Затова Fast Company се обръща към осем дизайнери и архитекти, като им поставя задачата да изберат по една тенденция, която искат да изчезне през следващата година.
Ето ги и тях:
Продукти, предназначени за социалните медии
„Тенденцията, която бих искала да изчезне, е бързото пускане на пазара на стоки, създадени единствено за привличане на вниманието в мимолетни видеоклипове и публикации. Тези продукти често са направени евтино, със съмнителни материали и без да се мисли за дългосрочна стойност или изработка“, казва Ти Чанг, индустриален дизайнер, съосновател и главен директор по дизайна на Crave. „Те са създадени за бърза допаминова доза, примамвайки потребителите с естетика или трикове, които често не издържат, след като продуктът е в ръцете им“.
Проблемът е, че компаниите няма как да вложат истинско качество в даден предмет чрез случайно видео или инсценирана снимка. Качеството е нещо, което се усеща - тежестта на добре изработения предмет в ръката на потребителя, текстурата на първокласните материали, фините детайли, които отразяват грижата при изработката му. Продуктите, предназначени за социалните медии, се лишават от тази дълбочина и допринасят за нарастващия проблем със стоките, които бързо отиват на сметищата.
Арки
Бен Уилет, дизайнер и основател на Willet, се надява една от тенденциите в дизайна, които ще отминат през 2025 г., да са арките.
„Това, че има преход от една стая към друга, не означава, че той заслужава арка. Определено има подходящи места, когато има историческа обосновка например, но повечето от това, което виждаме, не отговаря на каквато и да било логика“, посочва той.
Измерване на успеха само чрез приходите
Паскал Саблан, архитект и главен изпълнителен директор на нюйоркското студио за дизайн Adjaye Associates, стиска палци през следващата година остарелият показател, приравняващ успеха на дадена компания единствено към приходите или големината на портфолиото ѝ, да изчезне.
„Архитектурата и дизайнът не трябва да се измерват с параметри, основани на капитала, а с ценности като устойчивост, социално въздействие и културна значимост. Работата, която вършим, оформя живота, общностите и екосистемите. Успехът трябва да се определя от това колко внимателно даден проект се вписва в контекста, подобрява благосъстоянието на своите потребители и допринася за един по-устойчив и справедлив свят“, категоричен е той. „Нека надхвърлим празнуването на маржовете на печалба и вместо това да подкрепим компаниите и проектантите, които активно допринасят за промяната“.
Дизайнери, които сляпо следват всяка нова визуална тенденция
Секторът на дизайна и архитектурата е уморен от бързите, повтарящи се, фокусирани върху Instagram подходи на големи и малки брандове и студия. Според Джорджия Лупи, информационен дизайнер и партньор, в Pentagram, той „дължи повече на себе си и на клиентите си“.
„Независимо дали става дума за безразсъдното внедряване на AI инструменти в процеса на проектиране без критично мислене, за самовъзхваляващата се обратна връзка, идваща предимно от графични дизайнери, или за безсмисленото повтаряне на ретро стилове, нещата в нашата индустрия понякога изглеждат така, сякаш се движат със скорост и безразсъдство, които не способстват за устойчивостта“, смята Лупи. „Свързването на дизайнерските ходове със съдържанието и контекста на проекта, а не с по-широките визуални тенденции на индустрията, както и фокусирането върху това как работата ще бъде реализирана и приложена, е задължително“.
Естетиката на изкуствения интелект
Друга тенденция, която интервюираните от Fast Company професионалисти искат да бъде загърбена през 2025 г., е дизайнът, който изглежда така, сякаш е направен от AI.
„Тази технология е мощен инструмент и дизайнерите определено трябва да продължат да експериментират с нея, за да разширят границите ѝ. Но през тази година, все още в ранните етапи на AI, често виждаме творци, които се спират на естетиката, предлагана от него по подразбиране, вместо да я развиват“, обяснява Талия Котън, дизайнер, основател и творчески директор на Cotton Design.
Ретро футуризъм от 70-те години
„Наскоро бях в Палм Спрингс и прекарах известно време в обикаляне на някои магазини за мебели и антикварни предмети. Бях поразен от това, че значителен брой такива от края на 60-те и началото на 70-те години изглеждат точно като съвременен дизайн. Далеч отвъд представите за влияние на миналото върху настоящите тенденции, те сякаш са използвани като чертежи“, посочва Джо Дусет, индустриален дизайнер и основател на Joe Doucet & Partners.
Според него към онзи период тези класически дизайнерски произведения са били реакция на миналото и предвещават оптимистична визия за това какво може да представлява бъдещето.
„Да се заимстват просто форми, за да се създаде нова визия на нещо, което вече съществува, е загуба на талант и ресурси. Ако ще копираме нещо, нека да копираме етоса на времето и да създадем нова визия за това какво може да бъде бъдещето“, предлага той.
Зелен блясък
Излишъкът от нереалистично представяне на природата във визуализациите трябва да се изпари, смята Шон Куин, директор „Регенеративен дизайн“ в глобалното архитектурно студио HOK.
„Дизайнът трябва да се развива чрез задълбочено познаване на мястото: околната среда, културата и нейния контекст. Трябва да се ръководим от екосистемите и да проектираме нашите строителни и инженерни системи така, че да функционират като заобикалящия ни природен свят. Екологията на мястото и технологията на сградите трябва да си взаимодействат и да се подкрепят взаимно. По този начин биологията се превръща в технология“, смята той.
Безвкусни довършителни работи
„Време е да еволюираме отвъд стандартните облицовки, на които липсват характер и дълготрайност. Съществуват начини да инвестирате разумно в дома си с цел по-голяма полза“, смята Емили Шапиро, интериорен дизайнер и основател на TALD.
По думите ѝ интериорът, подобно на модата, „ви приканва да балансирате между върховете и спадовете и може да донесе значителна възвръщаемост с правилните насоки за вашия бюджет“.