Можете да поискате бутилка Evian или San Pellegrino в ресторант Zen в Сингапур, с три звезди „Мишлен“.

Но няма да я получите.

В заведението, където вечерята за един излиза около 500 долара, се сервира само вода от шведската компания Nordaq, казва главният готвач Мартин Офнер, пред CNBC.

Ястията и напитките също се приготвят от тази вода - от бульоните до соковете.

Zen е един от над 140-те ресторанта със звезди „Мишлен“, в които се сервира вода Nordaq, обяснява главният изпълнителен директор на компанията Йохана Матсон. Водата, която се пречиства и бутилира на място, като се използва местна чешмяна, присъства и в над 700 луксозни хотели, казина и круизни кораби.

Компанията има за цел да намали броя на бутилките за еднократна употреба в хотелиерския бранш - както евтините пластмасови, които често се срещат в стаите, така и бутилираната в стъкло европейска минерална вода, сервирана в ресторантите от по-висок клас. Тя може да измине хиляди километри от източника си до мястото, където се консумира.

„Транспортирането на вода по вода няма смисъл“, казва Матсон. „Това е, което искаме да премахнем.“

Бутилките на Nordaq са без етикети, така че да могат лесно да се мият и използват повторно, и са с широки гърла, така че да могат да се почистват в обикновени съдомиялни машини. Те се затварят надеждно и се маркират с дата, след като бъдат напълнени отново.

Mandarin Oriental Singapore разполага с водната система на Nordaq от 2023 г., като бутилките се предлагат в стаите, ресторантите, СПА центъра и фитнес залата на хотела. Съоръжението може да произведе 500 бутилки пречистена вода за един час.

Nordaq е една от многото компании в бизнеса с първокласна устойчива вода.

Водата Castalie присъства в над 700 хотела във Франция, според нейния уебсайт, а водата Purezza се сервира в над 5000 заведения в 13 държави, според страницата на компанията в LinkedIn.

Индийската компания за хотелиерство ITC Hotels създаде своя марка вода „нулева миля“, наречена Sunya Aqua, за да намали пластмасовите бутилки за еднократна употреба в своите 140 хотела.

„Всяка глътка без чувство за вина се бутилира на място, като по този начин се елиминира необходимостта от транспортиране“, написа ITC Maurya в Ню Делхи във Facebook през юли.

Хотелиерските компании са основният пазар за швейцарската марка за устойчива вода Be WTR. Скоро ще бъде открит неин обект в Rosewood Abu Dhabi - и чрез централизирани съоръжения. Основателят и главен изпълнителен директор Майк Хекер обяснява, че водата може да се движи малко по-далеч от „нулевата миля“ на ITC Hotel, но не с много.

„Не искаме да транспортираме повече от 10 км около нашето бутилиращо съоръжение, защото, както добре знаете, въглеродният отпечатък е силно повлиян от транспорта“, каза той пред CNBC. „Опитваме се да бъдем разположени в точката на потребление, доколкото можем.“

Основната дейност на компанията се извършва в Обединените арабски емирства, но водата се продава в 12 държави, включително Канада и Китай.

През октомври компанията приключи кръг от финансиране от серия С на стойност 44 млн. долара. Тя подписа глобално споразумение с Accor, за да бъде партньор за луксозните хотелски марки на френската компания.

Компаниите, които снабдяват туристическата и хранително-вкусовата промишленост с филтрирана вода без или с нисък транспорт, твърдят, че всяка година спестяват използването на милиони пластмасови бутилки. Но имат и друго предимство - могат да генерират печалба за своите клиенти.

Хекер от Be WTR казва, че първата бутилираща инсталация в Westin Dubai Mina Seyahi спестява „над един милион вносни бутилки годишно. А това е значително постижение, както по отношение на въглеродния отпечатък, така и за създаването на положителна печалба за нашия клиент“. Хекер отказва да каже за колко се продава една бутилка Be WTR, но казва, че е „на конкурентна цена“ с минералната вода в стъклени бутилки от Европа.

Матсън от Nordaq казва, че производството на всяка бутилка от неговата вода струва между 11 и 21 цента. Но се продава на много по-висока цена. В Providore Singapore се продава свободно течаща негазирана и газирана вода Nordaq за 2 долара на човек, но някои луксозни хотели искат четири пъти повече за една бутилка.

Purezza изчислява, че производството на всяка от бутилките ѝ струва около 30 цента, или около една пета от цената на обикновената бутилирана вода, според търговската брошура на компанията. Но и двете могат да се продават на една и съща цена, според брошурата, в която се изчислява, че 1000 бутилки Purezza, продавани по 5 долара, могат да донесат 13 200 долара годишна печалба на продавача, допълва CNBC.