Макар да изглежда, че хората и животните консумират по-голямата част от водата в света, тежката промишленост използва до половината от нея. Ето защо бизнес секторите търсят нови начини за рециклиране, особено в условията на нарастващо засушаване.

Някои от най-важните индустрии в света, като фармацевтичната, хранително-вкусовата, текстилната, минната, енергийната и тази на възобновяемите източници, използват огромни количества вода. Затова много стартиращи компании се надпреварват да открият начини за възстановяване и рециклиране по възможно най-евтиния начин.

Според Statista световният пазар за пречистване на вода и отпадъчни води се очаква да достигне половин трилион долара до края на това десетилетие. Голяма част от него сега включва агресивни химикали и използва много енергия, но компании като Xylem, Veolia и базирания в Бостън стартъп Gradiant се опитват да намалят тези консумативи, като същевременно елиминират химикалите.

„Вземаме силно замърсени отпадъчни води, които съдържат разтворители, разтворени соли, органични вещества, и елиминираме целия течен отпадък“, казва Пракаш Говиндан, съосновател и главен технологичен директор в Gradiant, пред CNBC.

Анураг Баджпайе и Говиндан основават Gradiant през 2013 г. като проект на Масачузетския технологичен институт (MIT). Технологията на компанията имитира начина, по който природата създава дъжд.

Отпадъчните води се нагряват и изпомпват в овлажнител и се смесват с околния въздух. При взаимодействието им те се нагряват до пара, като замърсителите остават извън тях. С помощта на патентована технология парите се прехвърлят в колона с хладка чиста вода. Когато двете се смесят, въздухът се охлажда и пада прясна вода, както дъждът пада от облак. Процесът, според Gradiant, намалява традиционните разходи наполовина.

„Другите технологии могат да възстановят може би 50-60% от водата, а ние можем да възстановим 99%“, казва Говиндан.

Gradiant е първият еднорог в областта на пречистването на вода. Списъкът с клиенти на компанията е впечатляващ, включвайки имена като Coca-Cola, BMW, Pfizer и Adnoc.

Стартъпът твърди, че спестява 1,7 милиарда галона вода дневно, или количеството, консумирано от 48 милиона души. По негови данни през първата половина на тази година той е затворил нови поръчки за над 500 млн. долара, което прави траекторията му на растеж привлекателна за инвеститорите.

„Мащабирането на тези технологии е трудно. Лесно е да се намери продукт, но е много по-трудно да се намери цялостно решение за клиентите и точно това направи Gradiant“, казва Марк Данчак, съосновател в General Innovation Capital Partners, инвеститор в Gradiant.

Стартъпът е подкрепен и от Warburg Pincus, M&G Investments, Formation 8, Clearvision Ventures и GRC, като до момента е набрала 228 млн. долара.