Технологиите за пречистване на вода вече имат своя първи еднорог
Стартъпът Gradiant твърди, че спестява 1,7 милиарда галона вода дневно, или количеството, консумирано от 48 милиона души
Макар да изглежда, че хората и животните консумират по-голямата част от водата в света, тежката промишленост използва до половината от нея. Ето защо бизнес секторите търсят нови начини за рециклиране, особено в условията на нарастващо засушаване.
Някои от най-важните индустрии в света, като фармацевтичната, хранително-вкусовата, текстилната, минната, енергийната и тази на възобновяемите източници, използват огромни количества вода. Затова много стартиращи компании се надпреварват да открият начини за възстановяване и рециклиране по възможно най-евтиния начин.
Според Statista световният пазар за пречистване на вода и отпадъчни води се очаква да достигне половин трилион долара до края на това десетилетие. Голяма част от него сега включва агресивни химикали и използва много енергия, но компании като Xylem, Veolia и базирания в Бостън стартъп Gradiant се опитват да намалят тези консумативи, като същевременно елиминират химикалите.
„Вземаме силно замърсени отпадъчни води, които съдържат разтворители, разтворени соли, органични вещества, и елиминираме целия течен отпадък“, казва Пракаш Говиндан, съосновател и главен технологичен директор в Gradiant, пред CNBC.
Анураг Баджпайе и Говиндан основават Gradiant през 2013 г. като проект на Масачузетския технологичен институт (MIT). Технологията на компанията имитира начина, по който природата създава дъжд.
Отпадъчните води се нагряват и изпомпват в овлажнител и се смесват с околния въздух. При взаимодействието им те се нагряват до пара, като замърсителите остават извън тях. С помощта на патентована технология парите се прехвърлят в колона с хладка чиста вода. Когато двете се смесят, въздухът се охлажда и пада прясна вода, както дъждът пада от облак. Процесът, според Gradiant, намалява традиционните разходи наполовина.
„Другите технологии могат да възстановят може би 50-60% от водата, а ние можем да възстановим 99%“, казва Говиндан.
Gradiant е първият еднорог в областта на пречистването на вода. Списъкът с клиенти на компанията е впечатляващ, включвайки имена като Coca-Cola, BMW, Pfizer и Adnoc.
Стартъпът твърди, че спестява 1,7 милиарда галона вода дневно, или количеството, консумирано от 48 милиона души. По негови данни през първата половина на тази година той е затворил нови поръчки за над 500 млн. долара, което прави траекторията му на растеж привлекателна за инвеститорите.
„Мащабирането на тези технологии е трудно. Лесно е да се намери продукт, но е много по-трудно да се намери цялостно решение за клиентите и точно това направи Gradiant“, казва Марк Данчак, съосновател в General Innovation Capital Partners, инвеститор в Gradiant.
Стартъпът е подкрепен и от Warburg Pincus, M&G Investments, Formation 8, Clearvision Ventures и GRC, като до момента е набрала 228 млн. долара.