В царството на черните дисплеи. Как тъмният режим завладя света
През 2017 г. Microsoft въведе „нощна светлина“, т.е. по-топли цветове. Apple не закъсня със своя тъмен режим. После и всички останали. Сега целта е всяко сияние да бъде смекчено
Днес живеем в тъмен режим. Светлината не бива да дразни очите и да ги кара да се присвиват. Това е важно, защото гледаме екрана много повече, отколкото хората наоколо. Екранът е работа, почивка, забавление, утеха. Затова не бива да натоварва гледащия. Нищо ярко, моля!
През миналия октомври Google пусна опция за тъмен фон на приложението си Calendar. Това бе последното от поредица софтуерни решения, с което продуктите на гиганта преминаха в черния режим. Няколко месеца по-рано, през юли, Wikipedia направи същото. Тъмният режим на търсачката на Google е факт от години. Мракът се възцари също в YouTube, Slack, Twitter, Reddit и Gmail. Даже Microsoft потъмня. Един по един ярките и бели фонове, които в миналото бяха задължителни за почти всеки интерфейс, изчезват. Живеем във времената на черните теми.
Това има своите предимства. Тъмните екрани щадят очите, а според някои експерти – и батериите на телефоните. Но всичко това е реклама. Истинските причини за преминаването към тъмен режим сe появиха отдавна, а сега тъмното само набира популярност, пише The Atlantic.
От край време програмистите харесват тъмнината. Помните ли добрите стари времена преди Covid-19 пандемията, когато единственото работно място бе офисът? Е, още тогава софтуерните инженери си намираха затворени, тъмни пространства, в които да се чувстват комфортно. Този стремеж е родил немалко майтапи на техен гръб.
Докато мнозинството от хора работеха в т.нар. отворени пространства, т.е. зали, в които дневната светлина е факт, програмистите се криеха из разни странични и тъмни стаички. Историята помни опити за развъртане на крушките и дори хора, които се покриват с одеяло пред монитора, създавайки си импровизирана „пещера за работа“. Други пък просто избираха да работят много рано сутрин или много късно вечер само и само да нямат сблъсък със слънцето.
Защо? Обясненията бяха много. Едно от тях - по-добрата концентрация. Програмирането е особена дейност, която изисква сериозно фокусиране. Спокойствието и тишината помагат. А според някои - и тъмнината.
Но дори и в най-тъмния офис има един постоянен източник на светлина – мониторът. Може би затова програмистите отдавна ползват тъмни теми при писане на код. При тях черният екран е почти задължителен. И това не е от вчера. От времената, когато се ползваха базирани на DOS операционни системи, дисплеите са черни.
Днес това се нарича тъмен режим и се рекламира като нововъведение. Преди около десетина години опцията за по-слабо светещ дисплей започна да се появява като системна настройка на лаптопи и телефони. През 2017 г. Microsoft въведе „нощна светлина“, т.е. по-топли цветове. Apple не закъсня със своя тъмен режим. А после и всички останали. Сега само се надгражда като целта е всяко сияние да бъде смекчено, за да могат хората, постоянно взиращи се в екрани, да нямат проблеми с него.
А човеците все повече се задържат пред телефона и лаптопа. Преди 20 години компютърът се ползваше от време на време. Дори и в офиса имаше редица дейности, които не изискваха да си пред монитор – например обученията се правеха на живо. В домовете имаше разделение при ползването на устройствата. Телефонът бе предимно за разговори, телевизия се гледаше на телевизор, филми – на DVD. Плащането на сметки се правеше с кеш. Около 2010 г. обаче и тези, които не са програмисти, започнаха да придобиват навиците на софтуерните инженери. Почти цялата комуникация започна да минава през екран. Дейности като развлечение и пазаруване – също. Едно скорошно проучване твърди, че американците ползват телефоните си средно 200 пъти повече спрямо миналата година, което е увеличение с 40%. Казано накратко – днес обикновеният човек ползва компютър както онези странни маниаци в тъмните стаички преди 20 години, когато интернет бе все още нещо ново и непознато.
Днес вече няма нужда никой да си прави изкуствена тъмнина завивайки се с одеяло пред монитора. Има достатъчно приложения, които ще го затъмнят. Технологичните компании могат да започнат надпревара по създаване на най-ефективния тъмен режим. Microsoft дори рекламира свой продукт с обещанието, че осигурява „най-тъмното изживяване“.
Вероятно бе неизбежно да се стигне до тук. Все пак програмистите са тези, които разработват софтуера и предпочитанията им рано или късно дават отражения в продукта. И така от техните монитори тъмнината стигна до целия свят.